/ گردشگری / ویزای کار با مدرک
آنچه در این مقاله می‌خوانید

مجوز کار با مدرک

دانشجویان بین المللی باید پس از اتمام دوره تحصیلی خود در یک کشور خارجی، آن کشور را ترک کنند و به کشور خود باز گردند. اما بسیاری از دانشجویان بین المللی تمایل دارند پس از فارغ‌التحصیل شدن در کشور محل تحصیل خود اقامت داشته باشد تا بتوانند در آن کشور کار مناسب پیدا کنند و سپس برای دریافت اقامت دائم خود در کشور موردنظر اقدام کنند. دانشجویان بین المللی بدون داشتن مجوز کار یا ویزای کاری اجازه کار در یک کشور خارجی را ندارند. شرایط اخذ مجوز کار با مدرک یا ویزای کاری در کشورهای مختلف، متفاوت است. در ادامه شرایط اخذ مجوز کار با مدرک یا ویزای کاری را در کشورهای مختلف بررسی می‌کنیم.

آمریکا

بسیاری از دانشجویانی که در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کنند تمایل دارند پس از فارغ‌التحصیلی کاری مناسب پیدا کنند و در این کشور مشغول به کار شوند. معمولا اکثر دانشجویان بین‌المللی که در کالج‌ها یا دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کنند دارای ویزای F1 هستند. ویزای F1 به دانشجویان بین‌المللی این اجازه را می‌دهد که تا به مدت یک سال پس از فارغ‌التحصیلی در کشور آمریکا حضور داشته باشند و در این مدت به دنبال کاری مناسب باشند. فارغ‌التحصیلانی که بتوانند در این مدت کاری مناسب پیدا کنند و از طرف یک کارفرمای آمریکایی پیشهاد کاری داشته باشند می‌توانند ویزای کاری خود را اخذ نمایند.

کانادا

دانشجویان بین المللی که در یکی از دانشگاه‌های کانادا تحصیل می‌کنند حداکثر به مدت 90 روز پس از فارغ‌التحصیلی وقت دارند برای اخذ ویزای PGWP اقدام کنند. ویزای PGWP یک ویزای موقت است. مدت اعتبار این ویزا بین 8 ماه تا 3 سال متغیر است. مدت اعتبار ویزای PGWP به طول دوره تحصیل دانشجو بستگی دارد. دانشجویان می‌توانند در این مدت در جست و جوی کاری مناسب باشند و در صورت داشتن پیشنهاد کاری مناسب مشغول به کار شوند. در واقع این مجوز به دانشجویان بین‌المللی این فرصت را می‌دهد تا پس از فارغ‌التحصیلی به طور موقت در کانادا مشغول به کار شوند. این افراد می‌توانند پس از مدتی برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنند.

انگلستان

ویزاهای تحصیلی رایج در انگلستان ویزای Tier2 و  Tier4 هستند. بیشتر دانشجویان بین‌المللی که در دانشگاه‌ها و کالج‌های انگلستان تحصیل می‌کنند ویزای Tier2 دارند. دانشجویانی که دارای ویزای Tier2 هستند، می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی به مدت چهار ماه در کشور انگلستان حضور داشته باشند. این افراد می‌توانند در طول این چهار ماه به دنبال کاری مناسب باشند. قرار است در آینده نزدیک مدت اقامت دانشجویان بین المللی در انگلستان پس از فارغ‌التحصیلی از 4 ماه به 2 سال افزایش پیدا کند. ویزای Tier4 متعلق به دانشجویان دوره دکتری است. اکثر دانشجویانی بین‌المللی که در یکی از دانشگاه‌های معتبر انگلستان در دوره دکتری تحصیل می‌کنند ویزای Tier4 دارند. دانشجویان بین‌المللی دوره دکتری می‌توانند پس از فارغ التحصیلی به مدت یک سال در کشور انگلستان حضور داشته باشند و در این مدت به دنبال کاری مناسب باشند. این افراد در صورت داشتن پیشنهاد کاری مناسب از طرف یک کارفرمای انگلیسی می‌توانند از طریق کارفرما خود برای اخذ ویزای کاری اقدام نمایند.

آلمان

دانشجویان بین‌المللی که در یکی از دانشگاه‌های کشور آلمان تحصیل می‌کنند، می‌توانند پس از فارغ التحصیلی مدت اقامت ویزای تحصیلی خود را تا 18 ماه افزایش دهند. این افراد می‌توانند در این مدت به دنبال کاری مناسب باشند. این افراد در صورت پیدا کردن کاری مناسب یا داشتن پیشنهاد کاری از طرف یک کارفرمای آلمانی می‌توانند در کشور آلمان مشغول به کار شوند و از طربق کارفرمای خود مجوز یا ویزای کار خود را اخذ نمایند.

استرالیا

دانشجویانی که حداقل به مدت دو سال در یکی از دانشگاه‌های استرالیا تحصیل کرده باشند می‌توانند برای اخذ ویزای تحصیلی 485 اقدام کنند. مدت اعتبار این ویزای بین485، 18 ماه تا 4 سال است. در این مدت دانشجویان می‌توانند در جست و جوی شغلی مناسب باشند و پس از پیدا کردن شغلی مناسب می‌توانند در استرالیا مشغول به کار شوند. این افراد می‌توانند از طریق کارفرمای خود ویزای کاری استرالیا را اخذ کنند.

رشته هنرهای اسلامی در کشورهای مختلف

دانشجویانی که قصد دارند تحصیلات خود را در یک دانشگاه خارجی معتبر ادامه دهند، باید در انتخاب مقصد تحصیلی خود به نکات بسیار زیادی توجه کنند. دانشجویان بین المللی باید برای انتخاب یک مقصد تحصیلی مناسب شرایط تحصیل و زندگی در کشور موردنظر را به خوبی بسنجند. هزینه تحصیل و زندگی در برخی از کشورها مانند آمریکا بسیار بالا است. برای مثال اکثر دانشگاه‌های آمریکا شهریه بسیار بالایی دارند و اکثر دانشجویان بین المللی توان پرداخت هزینه‌های تحصیل در کشور آمریکا را ندارند. از طرفی برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی شرایط بسیار خوب و مناسبی را برای تحصیل دانشجویان بین المللی فراهم کرده‌اند. اکثر دانشگاه‌های اروپایی و آسیایی شهریه مناسبی دارند و هزینه زندگی در این کشورها بسیار پایین تر از هزینه زندگی در کشورهایی مانند آمریکا است. بنابراین دانشجویان باید تمامی شرایط تحصیل و زندگی در کشورهای مختلف را به دقت بررسی کنند تا بتوانند در نهایت با توجه به شرایط خود مناسب ترین مقصد تحصیلی را انتخاب نمایند.

کشورهای متقاضی کار برای این رشته

رشته هنرهای اسلامی دارای گرایش‌ها و تخصص‌های متنوعی است. فارغ‌التحصیلان این رشته با توجه به گرایش تحصیلی خود در حوزه‌های مختلفی مشغول به کار می‌شوند برای مثال افرادی که در رشته هنرهای اسلامی- گرایش هنر و صنایع چوب تحصیل کرده‌اند می‌توانند هنرمند منبت کار شوند. برخی از مشاغل مرتبط با رشته هنرهای اسلامی عبارتند از: ملیله کاری، قلم زنی، میناکاری، منبت کاری، نگارگری یا نقاشی، معرق چوب، خاتم کاری، سفالگری، مجسمه سازی و … . همچنین افرادی که در رشته هنرهای اسلامی و یا یکی از رشته‌های مرتبط با آن مدرک دکتری دارند می‌توانند استادیار یا استاد دانشگاه شوند و دروس مرتبط با رشته تحصیلی خود را در دانشگاه‌ها تدریس کنند. در سراسر جهان موقعیت های شغلی بسیار متنوعی برای فارغ‌التحصیلان رشته هنرهای اسلامی وجود دارد. برای مثال بسیاری از کشورهای عربی به دنبال جذب استاد در رشته هنرهای اسلامی هستند. کشورهایی مانند امارات، قطر، عربستان و … قصد دارند اساتیدی را برای تدریس دروس رشته‌های اسلامی و دینی در دانشگاه‌های خود استخدام کنند. اکثر کشورهای عربی و برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی با کمبود استاد و پژوهشگر در رشته هنرهای اسلامی مواجه هستند. کشورهایی مانند ترکیه، چین، مالزی نیز به دنبال جذب استاد برای تدریس دروس دینی و اسلامی هستند. فارغ التحصیلان رشته هنرهای اسلامی می‌توانند با مراجعه به سایت های کاریابی بین‌المللی یا موسسه‌های مهاجرتی معتبر از موقعیت های شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود مطلع شوند.

روش های اخذ پذیرش

بسیاری از دانشجویان تمایل دارند در یکی از دانشگاه‌های معتبر خارجی تحصیل کنند. دانشجویانی که قصد دارند در یک دانشگاه خارجی تحصیل کنند باید با شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر جهان آشنا باشند. به طور کلی داوطلبانی که دارای سابقه تحصیلی خوبی هستند شانس بیشتری برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر جهان دارند. بسیاری از دانشگاه‌های جهان رشته هنرهای اسلامی و گرایش های آن را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌دهند. داوطلبانی که قصد دارند برای دوره کارشناسی از یک دانشگاه خارجی پذیرش تحصیلی اخذ کنند باید در مقاطع دیپلم و پیش دانشگاهی معدل خوبی داشته باشند. معمولا معدل 16 به بالا معدل خوبی در نظر گرفته می‌شود. البته برخی از دانشگاه‌های خارجی معدل پایین تر از 16 را هم قبول می‌کنند. داشتن مدرک زبان تافل یا آیلتس نیز می‌تواند شانس داوطلب را برای اخذ پذیرش تحصیلی افزایش دهد. برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه‌های آمریکا برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی آزمون ورودی برگزار می‌کنند. برای مثال داوطلبانی که قصد دارند برای دوره کارشناسی از دانشگاه‌های آمریکا پذیرش تحصیلی اخذ کنند باید در یکی از آزمون های SAT یا ACT شرکت کنند و در این آزمون نمره قابل قبولی را کسب نمایند. البته بسیاری از دانشگاه‌ها شرکت در آزمون‌های ورودی را برای دانشجویان بین المللی الزامی نمی‌دانند. اکثر دانشگاه‌های جهان برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی شرایط سنی خاصی را در نظر گرفته‌اند. بهترین سن برای تحصیل در دوره کارشناسی سنین بین 18 تا 22 سال است.

دانشجویانی که قصد دارند برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هنرهای اسلامی از یک دانشگاه خارجی پذیرش اخذ کنند باید عملکرد تحصیلی خوبی در مقطع کارشناسی داشته باشند. همچنین دانشجویانی که قصد دارند برای مقطع دکتری از یک دانشگاه خارجی معتبر پذیرش تحصیلی اخذ نمایند باید در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ریزنمرات خوب و معدل بالایی داشته باشند. داشتن مقالات علمی معتبر مانند مقاله ISI نیز می‌تواند شانس دانشجو را برای اخذ پذیرش تحصیلی افزایش دهد. بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان بری پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی نتایج آزمون GRE را ملاک ارزیابی داوطلبان قرار می‌دهند. آن دسته از دانشجویانی که در آزمون GRE شرکت کرده و در این آزمون نمره قابل قبولی را کسب کرده باشند شانس بیشتری برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر خواهند داشت. داشتن مدرک زبان تافل یا آیلتس با نمره خوب نیز می‌تواند شانس اخذ پذیرش تحصیلی را چند برابر کند. البته دانشجویان باید توجه کنند که برخی از دانشگاه‌ها فقط مدرک تافل و برخی دیگر فقط مدرک آیلتس را به عنوان مدرک زبان قبول می‌کنند. اکثر دانشگاه‌های معتبر جهان برای پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شرایط سنی خاصی را در نظر نگرفته‌اند.

ویزا

ویزا انواع گوناگونی دارد: ویزای کار، ویزای گردشگری، ویزای تحصیلی و … . دانشجویان بین المللی باید برای اینکه بتوانند در یک کشور خارجی تحصیل کنند و وارد خاک کشور محل تحصیل خود شوند به ویزای تحصیلی نیاز دارند. به طور کلی دو نوع ویزای تحصیلی وجود دارد: ویزای تحصیلی کوتاه مدت و ویزای تحصیلی بلندمدت. اکثر دانشجویان بین‌المللی ویزای تحصیلی بلند مدت را اخذ می‌نمایند. ویزای تحصیلی کوتاه مدت مناسب آن دسته از دانشجویانی است که باید برای کارهای پذیرش و ثبت نام به دانشگاه موردنظر خود مراجعه کنند. برای شهروندان ایرانی اخذ ویزای تحصیلی برخی از کشورها مانند آمریکا بسیار سخت است. اما اخذ ویزای تحصیلی کشورهای اروپایی و آسیایی برای شهروندان ایرانی به مراتب آسان تر است. متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی باید به کنسولگری یا سفارت کشور موردنظر خود مراجعه کنند و مدارک موردنیاز را به کارمند سفارت یا کنسولگری تحویل دهند. اخذ ویزای تحصیلی هر کدام از کشورها شرایط خاص خود را دارد. اما بیشتر شرایط و مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کشورهای مختلف، یکسان است. برخی از شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی عبارتند از:

ارائه فرم تکمیل شده ویزا

ارائه مدارک تحصیلی

ارائه مدرک زبان

ارائه نامه پذیرش تحصیلی از طرف یک دانشگاه خارجی معتبر

ارائه پاسپورت (حداقل تا شش ماه اعتبار داشته باشد.)

دو قطعه عکس در فرمت عکس پاسپورت

اثبات تمکن مالی

عدم سوء پیشینه

متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی باید مدارک فوق را آماده کنند و این مدارک را به کارمند کنسولگری یا سفارت کشور موردنظر خود تحویل دهند. بهتر است متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی چند هفته زودتر از موعد سفر خود از کنسولگری یا سفارت وقت مصاحبه بگیرند. زیرا ممکن است به دلیل بالا بودن تقاضا برای اخذ ویزا وقت مصاحبه به سرعت پر شود و متقاضی موفق نشود در موعد مقرر وقت مصاحبه تعیین کند و نتواند ویزای خود تحصیلی خود را اخذ نماید.

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x