/ مشاوره / امکان بورسیه شدن
آنچه در این مقاله می‌خوانید

امکان بورسیه شدن

هزینه تحصیل و زندگی در کشورهای خارجی بسیار بالا است. اکثر دانشگاه‌های خارجی شهریه بسیار بالایی دارند و همچنین هزینه زندگی در کشورهای خارجی بسیار زیاد است. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان بین المللی به دنبال اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر خارجی هستند. بورسیه تحصیلی انواع گوناگونی دارد. برخی از بورسیه‌های تحصیلی فقط بخشی از هزینه‌های تحصیل دانشجو را تحت پوشش قرار می‌دهند و برخی دیگر از بورسیه‌های تحصیلی تمام هزینه تحصیل و زندگی دانشجو را اعم از هزینه خرید کتاب، خوراک، پوشاک و … را تحت پوشش قرار می‌دهند. هر ساله دانشجویان بسیار زیادی برای اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر خارجی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. شرایط اخذ بورسیه در مقاطع مختلف تحصیلی، متفاوت است.

به طور کلی تنها داوطلبانی که دارای سابقه تحصیلی درخشانی هستند می‌توانند موفق به اخذ بورسیه تحصیلی از یک دانشگاه معتبر شوند. داوطلبانی که قصد دارند برای دوره کارشناسی هنرهای اسلامی از یک دانشگاه خارجی بورسیه تحصیلی بگیرند باید دارای ریزنمرات و معدل بالا در مقطع دیپلم و پیش دانشگاهی باشند. همچنین داوطلبانی که دارای مدرک زبان آیلتس یا تافل هستند نیز شانس بیشتری برای اخذ بوسیه تحصیلی خواهند داشت. اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی بسیار مشکل است زیرا دانشگاه‌های معدودی برای دوره کارشناسی هنرهای اسلامی بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند.

دانشجویانی که قصد دارند برای مقطع کارشناسی ارشد در رشته هنرهای اسلامی از یکی از دانشگاه‌های معتبر خارجی بورسیه تحصیلی اخذ کنند باید ریزنمرات خوب و معدل بالایی در مقطع کارشناسی داشته باشند. نوع عملکرد تحصیلی دانشجو در مقطع کارشناسی برای اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد بسیار مهم است. همچنین دانشجویانی که قصد دارند در یکی از گرایش‌ها و رشته‌های مرتبط با هنرهای اسلامی در مقطع دکتری بورسیه تحصیلی اخذ کنند باید عملکرد تحصیلی بسیار خوبی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد داشته باشند. داشتن معدل بالا در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری بسیار تاثیرگذار است. داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل با نمره بالا شانس اخذ بورسیه تحصیلی را چند برابر می‌کند. برخی از دانشگاه‌ها برای رشته هنرهای اسلامی و گرایش‌های آن بورسیه تحصیلی در نظر گرفته‌اند. برای مثال دانشگاه اکستر در مقطع کارشناسی ارشد برای رشته مطالعات اسلامی که یکی از رشته‌های مرتبط با هنرهای اسلامی است بورسیه تحصیلی در نظر گرفته است. این بورسیه تحصیلی مبلغی معادل 5000 پوند را در سال اول تحصیلی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

واحدهای درسی مشترک

رشته هنرهای اسلامی با بسیاری از رشته‌های دیگر ارتباطی نزدیک دارد. همچنین این رشته دارای گرایش‌های متنوعی است. هر کدام از گرایش‌های رشته هنرهای اسلامی دارای دروس تخصصی متفاوتی هستند اما تمام گرایش‌های این رشته واحد‌های درسی مشترکی با یکدیگر دارند. همچنین رشته هنرهای اسلامی با بسیاری از رشته‌های دیگر مانند رشته مطالعات اسلامی، تاریخ هنر، هنر و معماری اسلامی و … واحد‌های درسی مشترکی دارد. برخی از این دروس مشترک عبارتند از:

كارگاه طراحي پايه، بررسي هنرهاي اسلامي در دوره معاصر، مباني هنرهاي تجسمي ، انسان، طبيعت، طراحي، آشنايي با هنر در تاريخ ، كارگاه عكاسي پايه، هنر در تمدن اسلامي، روش تحقيق، تحقيق در هنرهاي اسلامي، حكمت هنرهاي اسلامي، مباني زيبايي‌شناسي هنر اسلامي، مباني و مبادي اصول خطوط و خوشنويسي اسلامي، كارگاه طراحي سنتي، مباني هنر و جلوه‌هاي آن در قرآن، تاريخچه كتابت، شناخت و ارزيابي كاربردهاي هنرهاي اسلامي، شيوه‌هاي هنري در دوران اسلامي، کنترل کیفی و استاندارهای هنرهای اسلامی، کارگاه تذهیب، کارگاه بوم سازی سنتی، کارگاره نگارگری، کارگاه تخصصی نگارگری، طراحی با رایانه، بررسی و تجزیه و تحلیل مکاتب مختلف نگارگری، طراحی مقرنس، شناخت بازارهای جهانی هنرهای اسلامی، هندسه مناظر و مرایا، روش های حفاظت و نگهداری از اشیا موزه‌ای، ترسیم فنی، جایگاه هنرهای اسلامی در  اقتصاد ایران، کارگاه مدل و قالب، مدیریت تولید کارگاهی، تاریخچه انواع هنر و صنایع چوب در جهان، کارگاه معرق و منبت، آشنایی با انواع چوب – مواد – ابزار – تجهیزات، کارگاه درودگری و طراحی، کارگاه معرق و مشبک چوب، کارگاه خاتم، کارگاه پرداخت و جلابخشی چوب، کارگاه منبت، کارگاه تخصصی چوب، تاریخچه هنر و صنایع فلزی در جهان، کارگاه ملیله، آشنایی با ابزار – وسایل – تجهیزات و مواد اولیه هنر و صنایع فلز، کارگاه میناکاری، کارگاه قلمزنی (دواتگری و قلمزنی)، کارگاه ساخت زیورآلات سنتی، کارگاه تخصصی فلز، تاریخ شیشه، آشنایی با ابزار – وسایل – تجهیزات و مواد اولیه شیشه، کارگاه تراش روی شیشه، کارگاه شیشه گری، کارگاه طراحی و ساخت کوره ششه، کارگاه نقاشی و سایر تزئینات شیشه، کارگاه تخصصی شیشه، تاریخ سفال، کارگاه لعاب و رنگ، آشنایی با ابزار – وسایل – تجهیزات و مواد اولیه سفالگری، کارگاه نقاشی روی سفال، کارگاه سفال، کارگاه کاشی، کارگاه طراحی و ساخت کوره سفال، تئوری لعاب و رنگ، کارگاه تخصصی سفال.

آزمون های مرتبط با رشته

بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان برای ارزیابی داوطلبان در مقاطع تحصیلی مختلف آزمون ورودی برگزار می‌کنند. برخی از دانشگاه‌ها آزمون ورودی مخصوص به خود را دارند. اما بعضی از دانشگاه‌های دیگر مانند دانشگاه‌های آمریکا از یک آزمون واحد برای ارزیابی داوطلبان خود استفاده می‌کنند. برای مثال دانشگاه‌های آمریکا برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی از طریق یکی از دو آزمون استاندارد SAT یا ACT داوطلبان را ارزیابی می‌کنند. داوطلبانی که قصد دارند برای دوره کارشناسی هنرهای اسلامی و یا یکی از رشته‌های مرتبط با آن از دانشگاه‌های امریکا پذیرش تحصیلی بگیرند باید در یکی از آزمون های SAT یا ACT شرکت کنند. البته برخی از دانشگاه‌ها شرکت در آزمون SAT و ACT را برای دانشجویان بین‌المللی الزامی نمی‌دانند. همچنین دانشجویانی که قصد دارند برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از یکی از دانشگاه‌های معتبر خارجی پذیرش تحصیلی بگیرند باید در آزمون GRE شرکت کنند زیرا اکثر دانشگاه‌های معتبر جهان برای پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی نتایج آزمون GRE را ملاک ارزیابی داوطلبان قرار می‌دهند.

 در ادامه هر کدام از این آزمون ها را معرفی و بررسی می‌ کنیم.

آزمون SAT

آزمون SAT یکی از آزمون‌های ورودی استاندارد در مقطع کارشناسی است که بسیاری از کالج‌ها و دانشگاه‌ها در ایالات متحده از آن به عنوان بخشی از روند پذیرش استفاده می‌کنند. آزمون SAT برای اولین بار در سال 1926 به عنوان آزمون ورودی کالج یا دانشگاه در ایالت متحده آمریکا برگزار شد. هدف آزمون SAT اندازه گیری آمادگی یک داوطلب برای ورود به کالج یا دانشگاه است. اکثر دانشگاه‌های امریکا نتایج آزمون SAT یا ACT را به عنوان ملاکی برای ارزیابی داوطلبان در نظر می‌گیرند. آزمون SAT دارای سه بخش است: بخش خواندن و نوشتن، بخش ریاضیات و بخش مقاله نویسی. پاسخ به سوالات بخش مقاله نویسی اختیاری است. البته برخی از دانشگاه‌ها پاسخ به سوالات بخش مقاله نویسی را الزامی می‌دانند. در بخش خواندن و نوشتن داوطلبان باید به سوالات درک مطلب، گرامر و معنی لغات پاسخ دهند. بخش ریاضی شامل سوالات جبر، آمار، هندسه، احتمال و … است. در بخش مقاله نویسی داوطلبان باید درباره یک موضوع خاص مقاله‌ای کوتاه بنویسند. مدت زمان پاسخ دهی به سوالات آزمون SAT سه ساعت و پنجاه دقیقه است. داوطلبان می‌توانند بیشتر از یکبار در این آزمون شرکت کنند.

آزمون ACT

آزمون ACT یکی از دو آزمون استاندارد برای ورود به کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا در مقطع کارشناسی است. آزمون ACT در ابتدا برای رقابت با آزمون SAT طراحی شده بود. امروزه هر دو آزمون SAT و ACT به یک اندازه معتبر هستند و هیچ کدام از آزمون‌ها بر دیگری برتری ندارد. تمام دانشگاه‌های آمریکا نتایج هر دو آزمون را به یک اندازه معتبر می‌دانند. به طور کلی آزمون ACT از پنج بخش تشکیل شده است: انگلیسی، ریاضی، خواندن، علوم پایه، نوشتن (اختیاری). در بخش انگلیسی داوطلبان باید به سوالات گرامر، معنی لغات و … پاسخ دهند. بخش ریاضی شامل مباحثی از قبیل آمار و احتمال، جبر، هندسه و … است. بخش خواندن شامل سوالات درک مطلب است. در بخش علوم پایه داوطلبان باید به سوالات زیست شناسی، فیزیک، شیمی و … پاسخ دهند. در بخش نوشتن از داوطلبان خواسته می‌شود درباره یک موضوع خاص مقاله‌ای کوتاه بنویسند. پاسخ به سوالات این بخش اختیاری است. مدت زمان پاسخگویی به سوالات آزمون SAT حدود سه ساعت و پنجاه دقیقه است. داوطلبان می‌توانند بیشتر از یک بار در آزمون ACT شرکت کنند.

آزمون GRE

آزمون GRE یک آزمون استاندارد تحصیلات تکمیلی است. دانشجویانی که قصد دارند برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه‌های معتبر خارجی پذیرش بگیرند باید در این آزمون شرکت کنند و نمره خوبی را در این آزمون کسب نمایند. آزمون GRE از سه بخش تشکیل شده است: استدلال کلامی، استدلال کمی و نوشتن تحلیلی. داوطلبان می‌توانند بیشتر از یک بار در این آزمون شرکت کنند. مدت زمان پاسخ دهی به سوالات آزمون GRE سه ساعت و چهل و پنج دقیقه است.

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x