/ مشاوره / آشنایی با رشته کارشناسی «طراحی و ساخت طلا و جواهرات»
آنچه در این مقاله می‌خوانید

آشنایی با رشته کارشناسی «طراحی و ساخت طلا و جواهرات»

بعد از تصویب تاسیس دو رشته جنجالی کاردانی مرثیه سرایی در آذربایجان شرقی و همچنین رشته دکترای سلامت خانواده و مسائل جنسی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، این بار نیز، تاسیس یک رشته جدید و جذاب خبر ساز شد.

یکی از رشته های جدید التصویب شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رشته کارشناسی پیوسته طراحی و ساخت طلا و جواهرات است که سال ۹۵ در هشتصد و هشتادمین جلسه این شورا به تصویب رسید و از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰، نسبت به پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری سالانه اقدام می کند. البته این علاوه بر پذیرش ۲۰۰  دانشجو در مقطع کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوشته طلا و جواهرسازی در دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه طلا و جواهر تهران است.

با توجه به جذابیت این رشته برای علاقمندان به دنیای رنگارنگ و جذاب طلا و جواهرات و با توجه به نیاز کشور به متخصصان و کارشناسان دنیای طلا و جواهرات، این رشته احتمالا با استقبال گسترده دانشجویان و حتی کسانی که دارای یک مدرک کارشناسی از دانشگاه های کشور هستند روبرو می شود.

برای آشنایی با این رشته و جزییات واحدها و دروسی که در این رشته مصوب شده است، امروز نگاهی داشتیم به چند و چون برنامه ریزی و اجرای این رشته تا اگر در آینده نزدیک قصد تحصیل در رشته پر مخاطب و جذاب طراحی طلا و جواهرات را داشتید، به جای تحصیل در خارج از کشور، از فرصت تحصیل این رشته در داخل بهره مند شوید.

تلاش می کنیم تا در روزهای آینده نیز، به معرفی رشته های مختلف دانشگاهی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بپردازیم تا دانشجویان و دانش آموزان گرامی که علاقمند به تحصیل در رشته های دانشگاهی در ایران هستند، در جریان کلیات صدها رشته متنوع و جدید قرار بگیرند.

چرا این رشته اهمیت دارد؟

این رشته در گروه هنر و معماری شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۵ به تصویب اکثریت اعضا رسید و همانطور که در تصویر تصویب نامه رشته فوق الذکر مشاهده می کنید، به تایید وزیر علوم و همچنین مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی (دکتر فرهادی و دکتر نوه ابراهیم) رسید.

نظر به اهمیت راهبردی صنعت طلا در جهان امروز و گرایش روز افزون کشورهای صنعتی به این صنعت، به جهت ویژگی های خاص آن و با توجه به قدمت چند هزار ساله ایران، این رشته می تواند به عنوان یکی از زمینه های قابل توجه جهت رشد اقتصادی کشور مطرح شده که ظرفیت بسیار بالای آن برای گسترش تولید و افزایش کیفیت ساخت، وابسته به حضور نیروهای جدید و آموزش دیده جهت تقویت صنعت است.

یکی از مسایل مهم برای یک طراح، توانایی هماهنگ سازی دانش خود با تقاضای بازار است و اگر طرح یک طراح، قابلیت تولید یا فروش نداشته باشد، از یک طرح صنعتی به عنصر ساده هنری تبدیل خواهد شد. در این راستا، آموزش طراحان به صورت تخصصی و کاربردی در مقطع کارشناسی، راهی است برای امکان حضور سازمان یافته و موثر تر آنان در این صنعت که افزایش اعتماد تولید کنندگان را در پی خواهد داشت.

اگر طلا را به عنوان شاخص طراحی و تولید جواهرات در نظر بگیریم، می توان با مقایسه آمار، به اهمیت حرفه جواهر سازی پی برد. ایران، ششمین مصرف کننده طلا در جهان است و مصرف طلا و جواهرات در ایران، هر ساله حدود ۱۱۸ تن و گردش طلا در ایران حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان است. در حالی که در دنیا، گردش ۶۰۰ میلیارد دلاری را تجربه می کند.

دوره کارشناسی پیوسته طراحی زیورآلات جهت تربیت نیروی انسانی کارآمد با توانایی ایده پردازی و طراحی انواع زیورآلات سفارشی و انبوه جهت ارائه و فروش در بازارهای داخلی و بین المللی، با هدف ارتقای سطح دانش جهت توسعه صنعت طلا و جواهر کشور، مطابق با جدید ترین علوم روز تدوین شده است.

غنای فرهنگی ایران باعث شده است تا بسیاری از الگوهای جهانی طراحی جواهر، ریشه ایرانی داشته باشد. ولی با توجه به اینکه عرصه ساخت جواهرات، به صورت سنتی وابسته به سه عامل زیر بوده است،‌ از آنها بهره کافی نبرده ایم:

تکنیک بالا در ساخت

هویت هنرمند در بازار عرضه و وجود ساز و کار و ترویجی نام هنری

استفاده ویژه از نشانه های نمادین ملی و فرهنگی با ایده بازار مصرف جهانی

با توجه به پتانسیل های کشور در رشته طلا و جواهر سازی،‌ به کارگیری دانش روز و انتقال آن به نیروهای جوان در محیط آکادمیک، راهی موثر در جهت رشد صنعت و در نتیجه رونق و رشد اقتصادی در کشور است. از طرفی، به کارگیری نیروهای آموزش دیده و خلاق در داخل کشور، علاوه بر اشتغال زایی، منجر به حفظ سنت ها و فرهنگ ایرانی اسلامی در محصولات مورد استفاده در کشور شده و مانع از هجوم اقلام متنوع و بی مناسبت خارجی به بازار داخلی می شود.

مشاغل قابل احراز و توانمندی های فارغ التحصیل رشته کارشناسی جواهر سازی

طراح و مدلساز انواع زیور آلات و مصنوعات طلا و جواهر

مدیریت شرکت های مستقل طراحی زیور آلات و مصنوعات طلا و جواهر

کارشناسی طراحی در کارگاه ها و تولیدی های طلا و جواهرات

مدرس و کارشناس در آموزشگاه های مرتبط

تسلط بر روش های مدلسازی تخصصی جواهرات

آشنایی عمومی با بازار جهانی جواهرات

ساختار واحدهای رشته کارشناسی پیوسته طراحی و ساخت طلا و جواهرات

دروس پایه: ۲۲ واحد

دروس اصلی: ۴۱ واحد

دروس تخصصی: ۴۶ واحد

دروس اختیاری: ۶ واحد

دروس عمومی: ۲۲ واحد

مجموع واحدهایی که برای اخذ مدرک دانش آموختگی رشته کارشناسی پیوسته طراحی و ساخت طلا و جواهرات نیازمند است، ۱۳۷ واحد مصوب است.

در فرآیند تدوین واحدهای درسی، ابتدا مهم ترین مباحث و علوم اصلی مطرح شده و سپس ریز مباحث مرتبط با هر گروه در زیر گروه ها در قالب واحدهای درسی قرار گرفته است تا برنامه ای جامع از علوم مورد نیاز دانشجو جهت یادگیری به دست آید.

انتخاب این مباحث، مبتنی بر برنامه های واحدهای درسی رشته های کارشناسی مصوب وزارت علوم، استاندارد مهارت آموزشی طراحی طلا و جواهر در سازمان فنی و حرفه ای کشور و همچنین واحدهای تدریس دروه کارشناسی جواهرات در برترین دانشگاه های جهان است.

همچنین با جمع کثیری از افراد آگاه و متخصصان دست اندرکار و اساتید مبرز و واجد صلاحیت در طول دو سال در موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس مشورت گرفته شد.

بر اساس مصوبات کمیسیون برنامه ریزی آموزش عالی مورخ ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۵، اجرای این برنامه فقط در دانشگاه تهران و موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس امکان پذیر خواهد بود.

آشنایی با دروس پایه رشته کارشناسی پیوسته طراحی و ساخت طلا و جواهرات

نام درس: کارگاه طراحی پایه – تعداد واحد: ۲ واحد

نام درس: کارگاه طراحی تخصصی ۱ – تعداد واحد: ۳ واحد

نام درس: کارگاه طراحی تخصصی ۲- تعداد واحد: ۳ واحد

نام درس: مبانی هنرهای تجسمی– تعداد واحد: ۳ واحد

نام درس: کارگاه حجم سازی– تعداد واحد: ۲ واحد

نام درس: تاریخ هنر ایران و جهان– تعداد واحد: ۲ واحد

نام درس: عکاسی– تعداد واحد: ۲ واحد

نام درس: هندسه– تعداد واحد: ۲ واحد

نام درس: نقشه کشی صنعتی– تعداد واحد: ۲ واحد

فهرست دروس اصلی رشته کارشناسی پیوسته طراحی و ساخت طلا و جواهرات

نام درس: متالوژی فلزات قیمتی – تعداد واحد: ۳ واحد

نام درس: کارگاه مدلسازی – تعداد واحد: ۲ واحد

نام درس: کارگاه زرگری (۱) – تعداد واحد: ۳ واحد

نام درس: کارگاه زر گری (۲)- تعداد واحد: ۳ واحد

نام درس: کارگاه ریخته گری (۱)- تعداد واحد: ۳ واحد

نام درس: کارگاه ریخته گری (۲)- تعداد واحد: ۳ واحد

نام درس: کارگاه مرصع کاری و جواهر نشانی – تعداد واحد: ۳ واحد

نام درس: ‌کارگاه عملیات تکمیلی– تعداد واحد: ۳ واحد

نام درس: کارگاه عملیات تکمیلی– تعداد واحد: ۳ واحد

نام درس: مدلسازی رایانه ای جواهرات (۱)- تعداد واحد: ‌۲ واحد

نام درس: مدلسازی رایانه ای جواهرات (۲)- تعداد واحد: ۲ واحد

نام درس: مدلسازی رایانه ای جواهرات (۳)- تعداد واحد: ۳ واحد

نام درس: مدلسازی رایانه ای جواهرات (۴)- تعداد واحد: ۲ واحد

نام درس: تاریخچه جواهرات ایران و جهان – تعداد واحد: ۲ واحد

نام درس: تاریخ مد و پوشاک- تعداد واحد: ۲ واحد

نام درس: نماد ها و نشانه ها در طراحی زیور آلات– تعداد واحد: ۲ واحد

نام درس: جواهرات سیمی و مهره ای – تعداد واحد: ۲ واحد

نام درس: تکنیک های خلاقیت و ارائه ایده – تعداد واحد: ۲ واحد

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x