/ دسته‌بندی نشده / مهندسی کشاورزی
آنچه در این مقاله می‌خوانید

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند.

امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی در داخل ایران چگونه است؟

این رشته در ایران در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز دانشجو می‌پذیرد. گرایش‌های دکترا این رشته طبق آخرین تغییرات مصوب وزارت علوم به شرح زیر است:

احیای اکوسیستم

اقتصاد کشاورزی (4گرایش)

اگرو تکنولوژی (4 گرایش)

بیماری‌شناسی گیاهی

بیوتکنولوژی کشاورزی

ترویج و آموزش کشاورزی پایدار (2گرایش)

توسعه کشاورزی

علوم دامی (4گرایش)

علوم و مهندسی آب (8 گرایش)

علوم و مهندسی باغبانی (2 گرایش)

علوم و مهندسی صنایع غذایی (4 گرایش)

مدیریت حاصلخیزی و زیست فناوری خاک (2 گرایش)

مدیریت منابع خاک (2 گرایش)

مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی (3گرایش)

مهندسی مکانیک بیوسیستم (3گرایش)

ژنتیک و به نژادی گیاهی

بهترین دانشگاههای ایران برای تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته مهندسی کشاورزی دانشگاه‌های زیر هستند:

دانشگاه تهران (پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و پردیس ابوریحان)

دانشگاه تربیت مدرس (دانشکده کشاورزی)

دانشگاه شهید بهشتی (پژوهشکده علوم محیطی، گروه کشاورزی اکولوژیک)

دانشگاه شیراز

دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

دانشگاه زنجان

البته این اولویت‌بندی‌ها با توجه به گرایش و مقطع تحصیلی تغییر می‌کند.

امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی در خارج از کشور به چه صورت است؟

اگر قصد ادامه تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی را دارید خوب است بدانید که این رشته تا مقطع دکترا در ایران تدریس می شود و افراد می‌توانند در گرایش های مختلف در این رشته تحصیل کنند که این رشته به خاطر کاربرد زیادش در سراسر دنیا طرفدار دارد و کشورهای زیادی هستند که کشاورزی خود را کاملا صنعتی کردند و دلیل آن کارآمد بودن دانشگاه های آن ها است. شما می توانید برای تحصیل در دانشگاه های معتبر بین المللی باید نسبت به تهیه رزومه قوی و مدرک زبان بین المللی مانند آیلتس و تافل اقدام کنید. برای پذیرش آسان تر رزومه شما باید علاوه بر نمره های مناسب در مقطع کارشناسی شامل تجربیات مختلف در علم کشاورزی هم باشید.

افراد می‌توانند در گرایش‌های مختلف در این رشته تحصیل کنند چراکه این رشته به خاطر کاربرد زیاد در سراسر دنیا طرفدار دارد و کشورهای زیادی هستند که کشاورزی خود را کاملا صنعتی کرده‌اند. در ادامه بهترین دانشگاه‌ها برای ادامه تحصیل در رشته کشاورزی ذکر شده است:

دانشگاه و مرکز پژوهشی واخنینگن در کشور هلند که یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان در حوزه کشاورزی است و بر اساس رتبه‌بندی QS در سال 2019 این دانشگاه برترین دانشگاه کشاورزی و جنگلداری در جهان معرفی شد.

دانشگاه کالیفرنیا، دیویس در علوم دامپزشکی، اقتصاد و سیاست کشاورزی در رتبه اول جهان قرار دارد. این دانشگاه در ارائه با کیفیت‌ترین برنامه‌های آموزشی کشاورزی مقام اول را در آمریکا کسب کرده است. بر اساس رتبه‌بندی QS دانشگاه کالیفرنیا دیویس دومین دانشگاه برتر در زمینه کشاورزی و جنگلداری است.

دانشگاه علوم کشاورزی سوئد یک دانشگاه معتبر بین‌المللی در حوزه علوم کشاورزی است. دانشگاه علوم کشاورزی سوئد در سال 2019 به عنوان سومین دانشگاه برتر کشاورزی و جنگلداری توسط نشریه QS معرفی شد. این دانشگاه در هر سه مقطع دانشجو می‌پذیرد.

«AgroParisTec» یک مؤسسه آموزش عالی و تحقیقاتی در فرانسه و جزو دانشگاه‌های برتر در زمینه کشاورزی و جنگلداری است و در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد.

موسسه فناوری فدرال زوریخ یکی از دانشگاه‌های برتر سوئیس و جهان در زمینه علوم و فناوری است و رشته علوم کشاورزی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد.

دانشگاه ویسکانسین مدیسون یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است و رشته‌های کشاورزی، مدیریت تجارت کشاورزی و اقتصاد کشاورزی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می‌دهد. در دوره دکتری، تنها رشته کشاورزی برای دانشجویان علاقه‌مند ارائه می‌شود.

دانشگاه کشاورزی چین (CAU) یکی از برترین دانشگاه‌های دولتی در چین است. بر اساس رتبه‌بندی QS دانشگاه کشاورزی چین جزو ده دانشگاه برتر جهان در زمینه علوم کشاورزی و جنگلداری ذکر شده است. این دانشگاه رشته مهندسی کشاورزی را در سه مقطع ارائه می‌دهد.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. علاوه بر این، برای اثبات آشنایی با زبان انگلیسی نیز به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مانند تافل، آیلتس و دولینگو نیاز دارید.

دروس دانشگاهی رشته مهندسی کشاورزی تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟

دروس دانشگاهی تمام گرایش‌های کشاورزی در سال‌های اخیر مورد بازنگری قرار گرفته‌ و به روز رسانی شده‌اند. در هر گرایش از کشاورزی که تحصیل کنید اطلاعات اولیه از همه گرایش‌ها را در دروس تخصصی خود خواهید آموخت و در واقع کشاورزی عمومی را فراخواهید گرفت. کشاورزی یک رشته کاربردی است و با زندگی روزمره انسان در ارتباط است و غذایی که روزانه مصرف می‌شود حاصل فعالیت کشاورزی است.

بنابراین فراگیری دروس دانشگاهی این رشته نه تنها برای استفاده در حرفه‌های مرتبط و تخصصی کاربردی و مفید هستند، بلکه در زندگی شخصی نیز کاربرد خواهند داشت. همچنین به نظر می‌رسد برای غنی‌تر کردن رشته کشاورزی، فارغ‌التحصیلان این حوزه می‌توانند با دانش‌آموختگان سایر رشته‌ها از جمله برنامه‌نویسی کامپیوتر و… ارتباط بگیرند تا کارهای مشترک مثل راه‌اندازی اپلیکیشن‌های کشاورزی، بازاریابی آنلاین، خدمات کشاورزی اینترنتی و غیره را در قالب استارت‌آپ ارائه دهند.

چه کسانی برای این رشته مناسب هستند

همانطور که همه شما می دانید کشاورزی شغلی است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با طبیعت سر و کار دارد. و کسانی که قصد دارند این رشته را مطالعه کنند باید علاقه زیادی به کارهای طبیعی و بیرونی داشته باشند. این افراد نمی توانند کل روز را پشت میز بنشینند و بعد از اینکه ساعت کاری تمام شد به خانه برگردند. کشاورزی یک کار زنده به حساب می‌آید و گرایش هایی که به صورت غیر مستقیم هم به کشاورزی مربوط می‌شود باید در زمان های مختلفی در موقعیت واقعی محیط کشاورزی قرار بگیرند

پس مهم ترین عامل در انتخاب این رشته علاقه است. همچنین این افراد باید در دروس ریاضی و فیزیک هم کمی قوی باشد تا بتواند علاوه بر کسب نمره های مناسب در دروس مهندسی قدرت تحلیل و بررسی خود را نیز افزایش دهد.

بازار کار رشته مهندسی کشاورزی

تا وقتی که بشر زنده است و روی زمین زندگی میکند به کسانی که در زمینه کشاورزی متخصص باشد نیاز دارد. در ایران روستاهای زیادی وجود دارد که مردم زندگی خود را از طریق کشاورزی می‌گذرانند. کسانی که در این رشته تحصیل کنند می‌توانند بعد از فارغ التحصیل شدن اگر زمین مناسبی داشتند کشاورزی را به روش مکانیزه و مدرن شروع کنند و اگر زمینی نداشته باشند می توانند تحت عنوان مشاور کارشناسی در وزارت جهاد کشاورزی مشغول به کار شوند.

طی سال های گذشته ایران به سمت بی آبی شدید و فقز آبخوان رفته است و کاهش منابع آبی باعث شده که خیلی از کشاورزان این کار را رها کنند. در حال حاضر در کشور نیاز به طراحی و ایجاد روش های جدید و نوین کشاورزی برای کاشت محصولات مختلف با کمترین مقدار آب وجود دارد. اگر فرد خلاقی باشید و به رشته کشاورزی علاقمند باشید می توانید با تحقیق و تفحص در زمینه تولید محصولات مختلف کشاورزی کارآفرینی کنید. علاوه بر کارآفرینی افرادی که در رشته کشاورزی فارغ التحصیل می شوند می توانند به عنوان مدرس و مشاور در زمینه های مختلف علم کشاورزی فعالیت کنند. مثلاً اداره های مختلف کشاورزی شهرستان ها هر سال اقدام به برگزاری کلاس های مختلف آموزش مفاهیم مختلف کشاورزی برای افراد علاقه مند می کند که می توانند به عنوان استاد و مشاور در این مراکز به فعالیت بپردازند.

درآمد و حقوق

حقوق مهندسی کشاورزی هم مثل خیلی از شغل های دیگر وابسته به شرکتی است که افراد در آن کار می کنند. به خاطر تعداد بالای فارغ التحصیلان این رشته و محدود بودن ظرفیت کشور برای جذب این افراد خیلی از کسانی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند نمی توانند جذب بازار کار شوند. ولی یادتان باشد اگر کسی بتواند در روستا یا شهرستان کارآفرینی کند بعد از چند سال می تواند درآمد بسیار خوبی داشته باشد.

برای مهندس کشاورزی در سمت مسئول کنترل کیفیت حداقل درآمد 600000 و حداکثر 1210000 تومان و میانگین درآمد ماهیانه 800000 تومان است.

منبع:

1

2

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x