/ برنامه نویسی / iOS 4 (بروز رسانی شده): توسعه اکوسیستم
آنچه در این مقاله می‌خوانید

iOS 4 (بروز رسانی شده): توسعه اکوسیستم

فاجعه آنتن‌دهی

iOS 4 به اندازه‌ی آیفون ۴ در رسوایی آنتن‌دهی سهیم بود. در این نسخه از iOS (همانند نسخه‌های قبل)، اپل ادعا کرده بود که دستگاه به درستی اطلاعات میزان سیگنال‌های دریافتی را نمایش نمی‌دهد. پاسخ اپل اینگونه بود:

کاربران اعلام کرده‌اند هنگامی که آیفون را به‌صورت خاصی در دست می‌گیرند، از تعداد نوار‌های نمایش‌دهنده میزان سیگنال‌های دریافتی به‌شدت کاسته می‌شود. احتمالاً این اتفاق اغلب در مکان‌هایی رخ می‌دهد که سیگنال‌های دریافتی ضعیف‌تر هستند. اما علت واقعی این است که ما به‌صورت اشتباه ۴ یا ۵ نوار سیگنال را در آیفون نمایش می‌دادیم. علت افت نوار‌های سیگنال کاربران این است که هیچ‌گاه در ابتدای امر سیگنال‌های دریافتی تا این قوی حد نیستند.

نسخه 4.0.1

این بروز رسانی برای آیپد نیز منتشر شد. تاریخ انتشار این نسخه جولای ۲۰۱۰ بود و در آن برای رسیدگی به مشکل آنتن‌دهی، نمایش نوارهای سیگنال، عادی شدند.

نسخه 4.1

این نسخه به اپل کمک کرد تا شبکه بازی‌های موبایلی خود را به کمک Game Center مستحکم‌تر کند. امکانی با محدودیت‌های مختلف که برای اکوسیستم بازی‌های iOS ضروری محسوب می‌شد. علاوه بر این اپل امکان ثبت مستقیم اشتراک تلویزیون‌های کابلی و اجازه شوهای تلویزیونی ازطریق دستگاه را به iOS اضافه کرد؛ چیزی شبیه شبکه‌اجتماعی Ping که کاربر مشابهی در زمینه موسیقی داشت. امکانی که در درجه دوم اهمیت بود و کاربران آن کمتر بودند. نسخه 4.1، امکان عکس‌برداری HDR، برای ترکیب خودکار دو عکس با نوردهی متفاوت را به دوربین جلو اضافه کرد. ویژگی بعدی، آپلود ویدئوهای Full HD به یوتیوب بود.

نسخه 4.2.1

این بروز رسانی، پای چندوظیفگی و ساخت فولدر را به آیپد باز و نسخه iOS را برای تمام دستگاه‌های اپل یکسان کرد. اپل در کنار این موارد، سرویس AirPlay را برای استریم ویدئو میان دستگاه‌های iOS و Apple TV معرفی کرد. این سرویس، از جمله مواردی بود که نسبت به راهکارهای ارائه شده در سایر پلتفرم‌ها توجه زیادی را به خود جلب ننمود چراکه فاصله بسیار زیادی با سرویس‌های رقیب دارد.

علت افت نوار‌های سیگنال کاربران این است که هیچ‌گاه در ابتدای امر سیگنال‌های دریافتی تا این حد قوی نیستند

نسخه 4.2.5

این نسخه صرفاً برای پشتیبانی اپراتور وِرایزن (Verizon) از آیفون منتشر شد. این کار در‌واقع پشتیبانی کامل از Hotspot های وای‌فای مبتنی بر تلفن‌همراه را به ارمغان می‌آورد. در ادامه این به‌روزرسانی‌ها اپل نسخه 4.3 را نیز در مارس منتشر کرد که از AirPlay در اپلیکیشن‌های Third Party و Hotspotهای شخصی برای دستگاه‌های GSM پشتیبانی‌ می‌کرد.

iOS 5: سیری و چیزهای دیگر

مانند iOS 3، در زمان معرفی iOS 5 هم آیفونی با پسوند S معرفی شد. آیفون 4S. علاوه بر این همانند iOS 3، نسخه ۵ نیز با انبوهی از امکانات جدید به بازار آمد. امکانات بسیار زیاد که ناخودآگاه شما را متوجه نبرد سخت میان گوشی‌های هوشمند می‌کرد.

سخت‌افزار جدید بی‌نظیر بود و iOS 5 هم به کمک آمده بود تا اپل به این دو بتواند سهمی دائمی و قابل‌توجه از بازار را به خود اختصاص دهد. در ادامه با برخی ویژگی‌های این نسخه از iOS آشنا می‌شویم:

سیری

سیری تنها در آیفون 4S دردسترس بود. اپل سرویس کنترل صدا را با یک دستیار مجازی جایگزین کرده بود که کارهایی بیشتر از تماس گرفتن انجام می‌داد. سیری به شما امکان می‌داد که سؤالات خود را در سراسر OS و حتی وب بپرسید و نظرات او را مشاهده کنید. سیری با همه چیز از تقویم گرفته تا موتور جستجوی WolfarmAlpha در ارتباط بود. سیری از نوت‌برداری و حاشیه‌نویسی (ویژگی جدید iOS) نیز پشتیبانی می‌کرد که عملکرد قابل قبول نیز داشت.

به‌عنوان یک رابط‌کاربری، سیری یکی از بهترین و کاربردی‌ترین ویژگی‌های وعده داده شده بود که در این دوره معرفی شد

اپل، در ابتدا سیری را به‌صورت آزمایشی (Beta) معرفی کرد و عملکرد آن در مواردی، نامطمئن بود. برای مثال، سیری در مواقعی برای تشخیص صدا یا حاشیه‌نویسی قادر نبود به اتصال به اینترنت نبود و گاهی نتایج غیرمعمولی و عجیبی نمایش می‌داد. اما به‌عنوان یک رابط‌کاربری، سیری یکی از بهترین و کاربردی‌ترین ویژگی‌های وعده داده شده بود که در این دوره معرفی شد.

مدیریت اعلان‌ها (Notification Center)

با این ویژگی، اپل برای نمایش رگباری اعلان‌ها در صفحه‌نمایش، چاره‌‌ای اندیشید. مشابه با عملکرد اندروید، یک منوی کشویی ثابت در iOS تعبیه شد که با پایین کشیدن آن فهرستی از اعلان‌های اپلیکیشن‌های مختلف به نمایش در می‌آمد؛ همچنین با زدن روی کلید X، کاربر قادر به حذف آن‌ها بود. علاوه بر این نوتیفیکیشن سنتر اپل، اولین اپلیکیشنی محسوب می‌شود که به‌صورت ویجتی یکپارچه و داخلی، اطلاعات محیطی، آب‌و‌هوا و بازار‌بورس را نمایش می‌دهد.

در این سرویس بخشی بسیار بزرگ (بسته به تعداد اپلیکیشن‌هایی که نصب کرده‌اید) وجود داشت که به کمک آن کاربر قادر به تعیین اپلیکیشن‌ها برای نمایش پنجره‌های محاوره‌ای اعلان‌ها بود. کاربر به کمک همین بخش قادر به تعیین این بود که کدام اعلان‌ها در لاک‌اسکرین نمایش داده شوند. امکان دیگر این سرویس، نمایش موقت اعلان‌ها در قسمت بالای صفحه‌نمایش، برای جلوگیری از ایجاد وقفه در برنامه‌ی در حال اجرا است.

سرویس iMessage

با iOS 5، اپل رسما به بخشی از منبع درآمد اپراتورهای تلفن‌همراه و سیستم‌ ارسال پیامک کاربران بلک‌بری دست‌اندازی کرد. اپل این کار را با معرفی سرویس iMessage انجام داد. مشابه سرویس پیام‌کوتاه بلک‌بری (BBM)، این سرویس قابلیت نمایش تأیید دریافت پیام (Delivery) و ارسال پیام‌های چند‌رسانه‌ای را در خود داشت و بر خلاف سرویس پیام‌کوتاه (SMS) کاملاً رایگان بود. کمپانی سرویس iMessage را با اپلیکیشن داخلی Messaging در آیفون ادغام‌ و نسخه‌های مشابهی از آن را برای آیفون، آیپد و آی‌پاد تاچ تولید نمود.

این سرویس هم به اپل‌ آی‌دی و هم به شماره تلفن نیاز داشت و در هر دو حالت نیز قادر به تشخیص استفاده از iMessage در گجت مقابل بود. اگر جواب این سؤال مثبت باشد، iOS به‌صورت خودکار، پیام شما را به این سرویس تبدیل کرده و آن را به تمام‌ دستگاه‌های اپلی، که گیرنده برای استفاده از این سرویس فعال کرده ارسال می‌کند؛ شایان ذکر است که این پردازش بسیار راحت و دور از چشم کاربر انجام می‌شود. با وجود این راحتی و پنهان بودن برای کاربرانی که به‌صورت مرتب تلفن‌‌های خود تعویض می‌کنند احتمالاً گیج‌کننده است.

,

عدم نیاز به PC

اپل در نسخه‌ی پنجم iOS نیاز دستگاه‌های اپلی به اتصال به رایانه ازطریق USB را برای فعال‌سازی از میان برد. این مسئله که کاربران برای فعال‌سازی دستگاه خود باید آن را به رایانه متصل کنند حرکت ناامید‌کننده‌‌ای بود و همین مسئله نیز تیم اپل‌استور را مجبور کرد تا در در سال‌های اخیر فرایند فعال‌سازی دستگاه را درون فروشگاه پیاده‌سازی کنند.

از لحاظ تئوری، از آن زمان به بعد آیفون و آیپد به اندازه‌ای کامل بودند که می‌توانستند به‌عنوان دستگاه‌هایی توانمند و کامل برای انجام پردازش‌های موبایلی به کار گرفته شوند. این تغییر بزرگ و چشمگیر بود و آینده‌ی درخشان و موفقیت‌های بیشتر iOS در آینده را نوید می‌داد بااین‌حال این تغییر تنها شرط لازم برای ایجاد یک انقلاب در پردازش موبایل محسوب می‌شد.

از لحاظ تئوری آیفون و آیپد به اندازه‌ای کامل شدند که خود قادر به انجام کامل پردازش‌های موبایل باشند

همگام‌سازی (Sync) آیتونز ازطریق وای‌فای

این ویژگی، از جمله مواردی بود که برای همگام‌سازی در iOS 5 واقعاً ضروری محسوب می‌شد. همگام‌سازی در iOS 5، به‌خوبی عمل می‌کرد و به‌صورت پیش‌فرض به‌گونه‌ای تنظیم شده بود که تنها در زمان شارژ دستگاه فرایند همگام‌سازی انجام شود. شاید از شنیدن از جمله خسته شده باشید ولی یک‌بار دیگر باید گفت، اپل برای معرفی این ویژگی تا زمان اطمینان از کیفیت آن صبر کرد.

بروز رسانی مستقیم به کمک دستگاه

شاید باور این مسئله سخت باشد اما تا پیش از انتشار iOS 5، به جای نصب مستقیم به‌روزرسانی مهم، رام (ROM) دستگاه‌های اپل باید ابتدا توسط آیتونز فلش می‌شدند.

سرویس iCloud

اپل در iOS 5، سرویس ابری جدید خود را جایگزین MobileMe کرد. این آخرین تلاش اپل برای محبوب کردن سرویس ابری خود محسوب می‌شد. علاوه بر موارد برجسته فوق، ویژگی‌های دیگری نیز به iOS 5، اضافه شده بود. کوپرتینویی‌‌ها به سافاری موبایل، ویژگی Reader را اضافه کردند که علاوه بر ذخیره‌سازی صفحات با تغییر ساختار و آرایش صفحه، آن را برای مطالعه ایدئال‌تر می‌کرد. آیپد از چند‌وظیفگی بهتر از گذشته پشتیبانی می‌کرد و از لحاظ تئوری باعث حذف کلید Home در مجموعه کارکرد‌های کاربر می‌شد؛ اما این قابلیت در عمل آن‌گونه که باید نبود. قابلیت تقسیم شدن صفحه‌کلید آیپد به دو‌ تکه جدا از هم در حالت افقی، که تایپ کردن با انگشتان را هنگامی که تبلت با دو دست نگاه داشته‌ایم تا حدودی آسان‌تر می‌کرد. علاوه بر این تب‌های سافاری در آیپد بهتر از گذشته شدند و پنجره‌‌های توضیح نیز نسبت به حالتی که از iOS 3.2 حفظ شده بود، تغییراتی را شاهد بودند.

AirPlay نیز، به‌روزرسانی‌هایی داشت و آیفون ۴‌ اس و آیپد ۲، مستقیما تصاویر را از حالت آینه‌ای به حالت اصلی برمی‌گرداند تا به پشتیبانی از این عمل در اپلیکیشن‌ها نیازی نباشد. بزرگ‌ترین انتقاد مطرح شده به iOS 5، مشکل طول عمر باتری بود. اپل این مشکل را درکنار مجموعه‌ای از باگ‌های نرم‌افزاری در نسخه 1.0.5 به سرعت برطرف نمود.

مسلما اغلب ویژگی‌های معرفی شده در iOS 5، بیشتر به ویژگی‌های iOS معطوف بودند و نرم‌افزارهای اختصاصی جدید و هسته iOS در اولویت این شرکت در این به‌روزرسانی نبودند. سیری همچنان در حالت بتا قرار داشت و سرویس آی‌کلاد و بی‌نیازی دستگاه اپلی از رایانه نیز وسوسه‌انگیز بود، اما، اغلب کاربران، متوجه این مسئله نشدند. اپل تمام این اقدامات را برای تبدیل کردن گجت‌هایش به‌عنوان جانشینی برای رایانه‌های‌ شخصی یا انجام بخشی از وظایف آن‌ها به دنیای گوشی‌های هوشمند آورد

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x