/ آموزش ساز / 15 راز خواننده های برنده جایزه گرمی
آنچه در این مقاله می‌خوانید

15 راز خواننده های برنده جایزه گرمی (Grammy)

حالا دوباره زمان گرمی (Grammy) فرا رسیده است. هنرمندان زیادی در این لیست قرار داشتند و واقعا انتخاب کردن از میان آن ها سخت است. نه فقط به این دلیل که بعضی از این خواننده ها شاید مورد علاقه ما یا داوران باشند، بلکه بسیاری از این هنرمندان واقعا کار معرکه ای انجام می دهند! 

یک موضوع را به قطعیت می توان بیان کرد. خواننده هایی که جایزه گرمی را می برند، واقعا کارشان درست است. آن ها تکنیک ها و مهارت های بسیار خوبی در خوانندگی دارند. باید دانست که در صنعت سرگرمی، هیچ چیزی طبیعی نیست. صداها و خواننده ها تحت آموزش های سخت قرار داشته اند و از هر فرصتی استفاده کرده اند تا بهتر شوند و بیشتر بدرخشند.

در واقع می توان گفت تمام ستاره های بزرگ دنیای موسیقی مربی های آواز داشته اند، حداقل اگر  نگوییم همیشه، قطعا می توان گفت در بعضی از لحظات از مربی های آواز بهره برده اند.

ما در ادامه، 15 راز اصلی خواننده های برنده جایزه گرمی را برای شما فاش می کنیم تا شما هم بتوانید از این روش ها استفاده کنید.

1 -تکنیک های صوتی معرکه

تکنیک های صوتی یکی از مهم ترین سلاح های رمزی در این صنعت می باشد. هیچ کس در رابطه با آن ها صحبت نمی کند و حتی گاها نمی خواهند آن را قبول کنند. اما در واقع عامل اصلی ایجاد تفاوت بین صدای خوب و صدای معرکه، همین تکنیک ها هستند. خواننده های بزرگ، همیشه از این تکنیک ها استفاده کرده و تمرین میکنند.

لیدی گاگا چند سال پیش یک اجرای معرکه در اسکار انجام داد- و واقعا برای این کار تلاش کرد. او نه فقط یک مربی آواز را استخدام کرد، بلکه شش ماه تمام با او کار کرد. شاید بپرسید چرا! چون او می خواست اثری شگفت از خودش به جای بگذارد و همه را تحت تاثیر قرار دهد. و این کار را هم کرد!

Whitney Houston افسانه ای، کسی که به خاطر تکنیک های قطعه بندی صوتی خودش مشهور است، درست قبل از این که فوت کند می خواست دوباره تمرین های آواز خودش را شروع کند. او می دانست که این تمرین ها چقدر برای صدای او اهمیت دارند. و او یکی از بزرگترین خواننده های تمام ادوار بود.

وقتی که قضیه صدای شما و زندگی حرفه ای شما باشد، چه کسی دوست ندارد که از تمام ترفند ها و روش ها استفاده کند تا صدای خودش را بهبود بخشد؟

خواننده های حرفه ای 5 روز هفته را تمرین می کنند.

و خواننده های تازه کار دو روز در هفته تمرین می کنند.

خواننده های تفریحی هم هر وقت که حوصله داشته باشند تمرین می کنند .

نکته سریع:  شما باید تکنیک های صوتی را 5 مرتبه در هفته به مدت دو تا سه سال ( یا بیشتر) مطالعه کنید. من خودم به مدت هشت سال تمرین و مطالعه داشتم و هر 5 روز هفته را تمرین می کردم. برای این که یک خواننده معاصر بتواند صدا و تکنیک بسیار قوی داشته باشد باید این گونه تمرین کند. و قطعا نباید از تکنیک های ضعیف استفاده کنید. این تکنیک ها باعث می شوند پول و وقت شما از دست برود و شاید به صدای شما هم آسیب بزند.

2 -سبک اثر

خواننده هایی توجه ما را به خودشان جلب می کنند صدا و سبک خاص خودشان را دارند. آن ها با صدای خودشان آواز می خوانند نه صدای کس دیگر. آن ها سعی نمی کنند ادای کسی را در بیاورند. ممکن است این کار وسوسه کننده باشد، اما آن ها از صدای خواننده دیگری تقلید نمی کنند. شما باید صدای خودتان را پیدا کنید.

نکته سریع: شما چطور می توانید صدای خودتان را پیدا کنید؟ شما باید سه کار را انجام دهید:

  • تا جایی که می توانید آواز بخوانید و اجرا کنید. در هر فرصتی که پیدا می کنید آواز بخوانید. شما باید تلاش بسیار زیادی انجام دهید تا بتوانید به موفقیت برسید.
  • شما باید در جهتی حرکت کنید که مطابق صدای شما باشد. نباید نسبت به صدای خودتان مقاومت کنید. خواننده های بزرگ بر اساس چیزی که دارند کار می کنند، نه چیزی که در اختیار ندارند.
  • تا حد امکان صدای خودتان را ضبط کنید. با تنظیم کننده و مربی های آواز کار کنید تا بتوانند صدای شما را تقویت کنند.

3 -کنترل نفس به صورت معرکه

بله این یک روش بسیار موثر است. همیشه از من این سوال را می پرسند. من چطور می توانم نوت های بالا را با قدرت بیشتری اجرا کنم؟ چطور می توانم با صدای بلند آواز بخوانم؟ من چطور می توانم نوت را بهتر نگه دارم؟ تمام این موارد با نفس انجام می شود. نفس باعث می شود نوت های کامل، دقیق و بزرگ ایجاد شوند و صدای شما قدرتمند می شود. هوا و تنفس در واقع سوخت صدای شما هستند. نفس شما باعث می شود که تارهای صوتی شما به حرکت در بیایند و صدا ایجاد شود. بیشتر خواننده ها به مقدار کافی نفس نمی گیرند و عضلات تنفس آن ها سفت و منقبض می باشد. شما باید از نفس خودتان بهتر استفاده کنید تا صدای شما قوی شود و محفظه دنده های شما باز شود تا دیافراگم شما پایین بیاید.

نکته سریع: دستان خودتان را روی محفظه دنده خودتان قرار دهید و انگشتان شما باید دور دنده ها قرار بگیرد و شصت شما هم پشت شما قرار می گیرد. سعی کنید اندکی دنده های خودتان را فشار دهید. حالا به آرامی نفس  بکشید تا دنده های شما از هم باز شود و شکم و پشت شما به آرامی بسط پیدا کند. فرض کنید که دیافراگم شما به فضایی فرود می آید که در این شرایط ایجاد می کنید.

4 -شفافیت و تن قوی

مردم همیشه از من می پرسد که مهم ترین دستاورد صدای یک خواننده چیست. آن ویژگی خاص چه چیزی است که باعث می شود خواننده های بزرگ اینقدر موثر باشند. من می گویم که «تن» صدای آن ها. اولین چیزی که باعث می شود شما بتوانید روی مخاطبین تاثیر داشته باشد تن صدای شما است. یک تن صدای خفه یا تو دماغی در مقایسه با یک تن صدای کامل و یا بافت جالب ، باعث می شود تفاوت ها شکل بگیرند.

نکته سریع: چطور می توان تن صدای خوبی را ایجاد کرد؟ تکنیک تنها مسیر ممکن برای رسیدن به تن صحیح می باشد. یک روش سریع، خواندن بدون فشار هوا بر روی تارهای صوتی است . سریع ترین روش نیز استفاده از گوشی های تقویت صدا و یا تمرین کردن در خانه می باشد. این موارد به شما کمک می کند تا سریع تر از هر روش دیگر، صدای خودتان را بهتر کنید. شما می توانید در فروشگاه های مختلف این ابزار را پیدا کنید  مثل آمازون، با عبارت کلیدی Hearfone))

5 -اجرای نت های اصلی و پس زمینه (Riffs and Runs)

یادم است  وقتی در دهه 80 خواننده ای تازه کار در نیویورک بودم، همه در رابطه با ماریا کری صحبت می کردند ( کسی که در آن زمان، پس زمینه Teena Marie را می خواند). او همیشه نت های پس زمینه را تمرین می کرد. او در اتوبوس، در قطار و یا در زمان پیاده روی همیشه نت های اصلی و پس زمینه را تمرین می کرد. نت های اصلی، پس زمینه و تهلیل یکی از مهم ترین ویژگی هایی هستند که باعث می شود صدای عالی در فرد ایجاد شود.

هر کسی می تواند به روش های مختلف از آن ها استفاده کنند. بعضی ها، از این روش به صورت مکرر استفاده می کنند و بعضی نیز کمتر. همه چیز به سبک و سلیقه شما بستگی دارد. به عنوان یک تنظیم کننده صدا، من همیشه صدای یک فرد را مبتنی بر ژانر و سبک شان تنظیم می کنم. همین موضوع باعث تغییر اساسی در صدای فرد می شود.

نکته سریع:  شما باید اول نت های خواننده هایی را تمرین کنید که به آن ها علاقه دارید تا بتوانید مقیاس های پنج نتی  را یاد بگیرید. شما باید سعی کنید با تمرین این ویژگی ها را در صدای خودتان ایجاد کنید. برای این که بتوانید به سرعت و صحت بالایی در اجرای نت ها برسید، تمرین زیادی لازم است. سپس زمانی که به موفقیت رسیدید، می توانید اندکی بر روی روش های اجرای خودتان تغییر ایجاد کنید تا اصالت پیدا کنند.

6 -صدای بلند قوی

تمام خواننده های بزرگ، همیشه با صدای بلند عملکرد بسیار خوبی دارند. این صدا که گاهی با نام صدای «سینه ای» هم شناخته می شود، نشان دهنده توانایی فرد برای آواز خواندن با صدای بلند می باشد. در سطح فنی این نوع آواز یعنی ایجاد کردن فشردگی یا مقاومت در حنجره. زمانی که شما با قدرت یا نیروی بیشتری آواز می خوانید، معمولا هوای بیشتری را به حنجره و عضلات آن وارد می کنید . این کار باعث می شود که صدای شما در معرض آسیب قرار بگیرد و بلرزد و در نتیجه شما نمی توانید به خوبی صدای خودتان را کنترل کنید.

نکته سریع: حواستان به نوت های بالا باشد. تلاش کنید تا صدای خودتان را در سینه نگاه دارید تا مقاومت حنجره شما بیشتر شود و صدای شماکنترل شود. نباید به زور کاری را انجام دهید بلکه باید با صبر و به روش صحیح، آنرا انجام دهید.

7 -عبارت بندی معرکه

یکی از مهم ترین ویژگی های خواننده های بزرگ، توانایی آن ها در عبارت بندی است. عبارت بندی در واقع ریتم خط صوتی است – یعنی نحوه قرار گیری کلمات بر روی موسیقی. عبارت بندی در موسیقی پاپ از ریتم و بلوز می آید در نتیجه اگر شما می خواهید عبارت بندی بهتری داشته باشید، بهتر است اندکی کار خواننده های بلوز را مطالعه کنید.

بهبود مهارت های ریتم با استفاده از ضرب گرفتن روی موسیقی و تمرین کردن با موزیک ، باعث می شود که شما میزان سنج درونی خودتان را به کار بیندازید. بسیاری از خواننده های بزرگ درام هم می زنند زیرا این کار به آن ها کمک می کند تا میزان موسیقی را بهتر درک کنند. بسیاری از خواننده ها فراتر از توانایی های صوتی شان، از نظر عبارت بندی نسبت به دیگران قوی تر هستند. همین موضوع باعث می شود که خواننده های عالی نسبت به دیگران متمایز شوند.

نکته سریع: شما باید از سبک بلوز استفاده کنید تا بتوانید عبارت بندی خودتان را تقویت کنید. یاد بگیرید که موزیک را بهتر درک کنید و بتوانید کلمات خودتان را روی آن قردر دهید. همچنین باید سعی کنید با اضافه کردن نوت های پس  زمینه ساده و تکنیک های نوت های مکرر، اندکی از سبک بلوز را اجرا کنید.

8 -صدای با محوریت احساسات

صداهای خوب همیشه دو ویژگی اساسی دارند. تکنیک و احساسات. گفتن این حرف از اجرای آن ساده تر است. زیرا وقتی که تاکید شما بر روی احساسات باشد، تکنیک به نظر ضعیف تر می شود. زمانی که یک خواننده کاملا خودش را درگیر تکنیک کند، صدای او از احساسات خالی می شود. بسیاری از خواننده های بزرگ نیز به همین مشکل دچار بوده اند.

یک ترفند برای این که این مشکل رفع شود، تمرین زیاد است زیرا با این روش ، تکنیک بر ذهن شما ملکه می شود و دیگر می توانید بدون فکر کردن زیاد به تکنیک، اجرای با احساسی را ارائه کنید. احساسات در واقع چیزی است که مردم نسبت به آن واکنش نشان می دهند، ما در صورتی که تکنیکی قوی نداشته باشید، احساسات شما نمی تواند تاثیر گذار باشد.

نکته سریع: شما می توانید تکنیک های مختلف را در 5 روز هفته به مدت 45 دقیقه تمرین کنید. در زمان اجرا، باید سعی کنید که تکنیک در پس زمینه و احساسات در پیش زمینه صدای شما دیده شود.

9 -مصوت های بزرگ و باز

اگر شما نسبت به مصوت ها بی توجه باشید، نمی توانید نتیجه خوبی از صدای خودتان به دست بیاورید. مصوت ها در واقع برق صدای شما هستند. مصوت ها صدای شما را نشان می دهند. خواننده های بزرگ همیشه مصوت ها را به صورت قوی و باز اجرا می کنند. آن ها بر روی مصوت ها تاکید می کنند، وقتی که می توانند بر روی آن ها مکث می کنند و سعی می کنند آن ها را برجسته اجرا کنند. همین موضوع باعث می شود که صدای آن ها درخشان تر و قوی تر به نظر برسد.

نکته سریع: شما باید بر روی مصوت ها آواز بخوانید. سعی کنید مصوت ها برجسته تر به نظر برسند. سعی کنید وقتی می توانید آن ها را طولانی تر اجرا کنید و بگذارید بدرخشند. وقتی که شما یک مصوت را طولانی اجرا می کنید، سعی کنید دهان شما حالت پایدار داشته باشد. این موضوع باعث می شود که نوت شما پایدار و دقیق بماند.

10 -تنظیم صوتی

یکی از فایده های بردن جایزه گرمی، این است که وقتی شما به این مرحله می رسید، کمک و تجارب زیادی را از دیگران دریافت کرده اید. شما با آزمون و خطا چیزهای زیادی آموخته اید ( و تکنیک های ضبط بسیاری را یاد گرفته اید) و می دانید چطور می توانید یک تنظیم صوتی خوب ایجاد کنید.

نکته سریع:  پویایی، اولین چیزی است که باید به سراغ آن بروید. قوس های پویا در هر قسمت از آواز و بخش های مختلف صدای شما وجود دارد. شما باید با استفاده از دینامیک ( از صدای نرم به صدای بلند تر) سعی کنید خط صوتی خودتان را تقویت کنید و مادامی که در آواز خودتان پیش می روید، نوت ها را به سمت بالا هدایت کنید تا در هر بخش، نوت بالاتری را اجرا کنید. همچنین شما باید نوت ها را نگاه داشته و یا در شرایطی که ممکن است، در آن ها لرزش ایجاد کنید و احساسات خودتان را بروز دهید. به دینامیک موسیقی توجه کنید تا صدای شما مانند موسیقی  شما قوی باشد.

11 -تنظیم کننده صوتی

خواننده های عالی همیشه یک سلاح مخفی دارند. در واقع، وقتی شما یک تنظیم کننده صوتی خوب داشته باشید دیگر نیازی به autotune نخواهید داشت. تنظیم کننده صوتی فردی است که تصمیم می گیرد که خواننده آهنگ را چطور اجرا می کند و آهنگ را تفسیر می کند. ممکن است تنظیم کننده احساس کند که اگر خواننده از ویبراتو استفاده کند، بخشی از آهنگ بهتر خواهد بود. شاید نوت باید یک اکتاو بالاتر یا پایین تر اجرا شود و یا شاید اگر تن های بم به کلمات اضافه شوند، صدای بهتری ایجاد شود. گاهی ممکن است یک خط  از آهنگ نیازمند دینامیک را ریتم متفاوت باشد. حتی یک تنظیم کننده خوب می تواند احساسات بهتری در آهنگ شما ایجاد کند و در نتیجه، به صورت کلی یک سبک خاص خودتان در آهنگ شکل می گیرد.

نکته سریع: بهتر است شما با یک مربی آواز کار کنید که تکنیک های تنظیم  هم بلد باشد. شما می توانید چند نمونه اولیه  ضبط کنید، سپس بر روی آن ها کار کنید . در صورتی که فرصت این کار را ندارید، می توانید خودتان صدای خودتان را ضبط کنید. قسمت هایی که به نظر خوب نیستند را چندین مرتبه تکرار کنید تا زمانی که بتوانید به حالت مورد نظر خودتان برسید.

12 -مربی موسیقی با تجربه

تمام خواننده هایی که می توانند به رتبه های بالایی برسند، یک مربی در تمام طول فعالیت خودشان داشته اند که به آن ها کمک کرده تا به آن جا برسند. آن ها با مربیان صوتی کار خودشان را شروع می کنند و سپس با تهیه کنندگان آشنا می شوند که باعث شروع حرفه ای کار آن ها می شود. یک مربی، یک فرد با تجربه، با دانش و مهم است که شما می توانید از خدمات او در مسیر حرفه ای خودتان بهره ببرید.

این افراد کسانی هستند که حقیقت را به شما می گویند، زمانی که هیچ کس این کار را نمی کند. آن ها نسبت به افت و خیر های شما اهمیت قائل هستند و توصیه ها و رهنمود هایی نشات گرفته از تجربه طولانی خودشان را در اختیار شما قرار می دهند. برای این که متوجه شوید مربی های موسیقی چقدر می توانند موثر باشند، می تواند کتاب کلایو دیویس با نام « قطعه زندگی من» را مطالعه کنید. داستان های زیادی در رابطه با تاثیر مربی های موسیقی در زندگی خواننده های حرفه ای و بزرگ، وجود دارد.

نکته سریع: چه کسی در مخاطبین شما وجود دارد که می توانید از او کمک بگیرید؟ چه کسی در گذشته به شما کمک کرده است؟ چه کسی بر روی شما تاثیر گذاشته است؟ سعی کنید با آن ها رابطه برقرار کنید و درباره مسیر حرفه ای کارتان با او صحبت کنید.

13-اعتماد به نفس

هیچ چیزی از اعتماد به نفس شما مهم تر نیست. در صورتی که شما به خودتان باور نداشته باشید، در این صورت هیچ کس دیگری هم به شما اعتماد نخواهد داشت. اما این کار خیلی ساده نیست زیرا هنرمندان با استعداد هم گاهی به خودشان شک می کنند. شما نباید از خود راضی یا مغرور باشید. بلکه باید نسبت به خودتان و استعدادهای خودتان آگاه باشید و بدانید که دارید بهترین کار را می  کنید. و حتی اگر اعتماد به نفس کافی هم نداشتید، باید نسبت به توانایی خودتان اعتماد داشته باشید. در نهایت، اعتماد به نفس شماست که موفقیت شما را مشخص می کند.

نکته سریع: اگر شما در این زمینه مشکل دارید نگران نباشید-این موضوع کامل عادی است. در واقع بسیاری از هنرمندان با این مشکل رو به رو هستند. شاید شما خیلی دقیق می شنوید و به همین دلیل متوجه ایرادهای کار خودتان می شوید. اولین گام برای بهبود اعتماد به نفس تمرین سخت است. به این صورت، شما می دانید احتمالا بهترین نتیجه را به دست می آورید. در واقع سوخت لازم برای اعتماد به نفس، تمرین است.

14 -همیشه به خودتان ایمان داشته باشید، حتی وقتی دچار شک شدید

برای هنرمند بودن، یک خواننده، یا هر هنر دیگری، باید از شک فرار کنید. شما همیشه ممکن است دچار این مشکل شوید.  شما هیچ وقت نمی دانید که موفق می شوید یا نه. اما باید به خودتان ایمان داشته باشد. باید همیشه سر پا باشید و نسبت به خودتان باور داشته باشید. شما باید این کار را انجام دهید نه به خاطر این که قوی هستید، به خاطر این که انتخاب دیگری ندارید! شما باید همیشه  به خودتان ایمان داشته باشید.

نکته سریع: هیچ  وقت از شک خودتان برای تایید عدم موفقیت خودتان استفاده نکنید. شک کردن بخشی از تکامل طبیعی شما است. شما باید ایمان داشتن به خودتان را تمرین کنید. بیشتر سعی کنید در زمان حال باشید و به آینده خیلی فکر نکنید.

15 -فکر نکردن به حرفه جایگزین

یک بار ادی مورفی در یکی از مصاحبه هایش گفت که راز موفقیت او، این بوده که هیچ وقت گزینه دیگری را پیش روی خودش قرار نداده است. بسیاری از هنرمندان موفق، موسیقی دانان و بازیگران موفق هم همین حرف را زده اند. بحث ما این نیست که شما رفتار غیر منطقی یا احمقانه داشته باشید. هر کسی که در صحنه گرمی حاضر شده، گفته است که در نقطه ای از زندگی خودش دچار مشکل شده است. بحث  ما این نیست که شما کار و شغل خودتان را رها کنید و بدون درآمد بمانید. بلکه بحث ما این است که برنامه اصلی شما باید رسیدن به هدف تان باشد.

نکته سریع: چه روش هایی وجود دارد که بتوانید با استفاده از موسیقی و خواندن، پول در بیاورید؟ می توانید در یک بار موسیقی اجرا کنید؟ می توانید توراجرا کنید؟ حتما برای خودتان یک برنامه در این زمینه مشخص کنید.

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x