/ دسته‌بندی نشده / فواید و زیان های یک فناوری در محیط زندگی (مایکروویو)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

فواید و زیان های یک فناوری جدید یکی از مباحثی است که مخالفان و موافقان زیادی دارد. اگر فناوری‌های جدید مضر هستند، چه راه‌هایی برای کاهش این زیان‌ها وجود دارد؟!

آیا به دنبال یک گزارش خوب درباره فواید و زیان های یک فناوری در محیط زندگی خود هستید؟ ما به شما بررسی مزیت‌ها و معایب مایکروویو را پیشنهاد می‌کنیم.

بدون تردید مایکروویو یکی اثاثیه‌های ضروری است و اغلب ما نمی‌توانیم بدون آن زندگی کنیم، چون زندگی‌های امروزی بسیار پرمشغله و سریع هستند. پس تقریباً در هر خانه‌ای یک مایکروویو وجود دارد. اما علی رغم ایمنی بسیار عالی و فواید و کاربرد‌های مایکروویوها، بسیاری از مردم هنوز تردید‌هایی در مورد فواید بهداشتی آن دارند. این مقاله به فواید و زیان های مایکروویو پرداخته و دانش شما درباره مسایل بهداشتی استفاده از این دستگاه را بهنگام می‌سازد. ما در اینجا به شما کمک می‌کنیم تا تصمیم درست را در مورد استفاده یا عدم استفاده از مایکروویو اتخاذ کنید.

روش کار مایکروویو چگونه است؟

احتمالاً درک روش کار مایکروویو به پرسش‌های شما درباره فواید و زیان های این دستگاه پاسخ خواهد داد. مایکروویو از امواج انرژی برای پخت غذا استفاده می‌کند (این امواج تنها اندکی کمتر از امواج رادیویی هستند).

مایکروویو جنبشی سریع در مولکول‌های غذا ایجاد می‌کند و به این ترتیب انرژی حرارتی را به وجود می‌آورد. وقتی مواد غذایی (به ویژه ویتامین C) در معرض حرارت قرار گرفتند، از بین می‌روند. اما مایکروویو به اندازه‌ای سریع عمل می‌کند که اکثر مواد مغذی تنها به مدت اندکی در معرض حرارت قرار می‌گیرند، پس مواد مغذی و ویتامین C در مایکروویو نسبت به هر دستگاه پخت و پز دیگری بهتر حفظ می‌شوند. حتی استفاده از آب و مایع در پخت سبزیجات هم مقدار فراوانی از مواد مغذی را از بین می‌برد.

بنابراین، عموماً بهترین روش پخت سبزیجات و غذا استفاده از کمترین مقدار مایع یا آب و نگهداری آن به مدت کمترین زمان ممکن روی اجاق است، به صورتی که مواد مغذی و به ویژه ویتامین C. موجود در آن‌ها حفظ شود.

مزایا و معایب یک فناوری؛ مایکروویو

فواید مایکروویو

  • استفاده راحت از مایکروویو‌ها برترین مزیت آن‌ها به حساب می‌آید. شما می‌توانید با فشار دادن یک دکمه غذا را در کمترین زمان ممکن و بدون شلوغ کاری و سر و صدا پخته یا گرم کنید.
  • تمیز کردن مایکروویو بسیار راحت‌تر و استفاده از آن بهداشتی‌تر است.
  • در بعضی موارد، مایکروویو مواد مغذی سبزیجات را بیشتر و بهتر از روش‌های دیگری از قبیل پخت سبزیجات در قابلمه یا جوشاندن آن‌ها حفظ می‌کند. دلیل آن این است که مایکروویو به زمان کمتری برای پخت یا گرم کردن غذا احتیاج دارد و نیازی به آب ندارد.
  • لازم نیست هر چند دقیقه یک بار به مایکروویو سر بزنید، ولی این کار را باید در مورد غذا‌های روی اجاق یا بخاری انجام دهید. اغلب مایکروویو‌ها دارای زمان‌های دقیق پخت و گرم کردن غذا هستند و پس از اینکه درجه و زمان انتخاب شده پایان یافت، مایکروویو فوراً سرد شده و گرما را، مانند اجاق گاز، ابقا نمی‌کند.
  • استفاده از مایکروویو‌ها بسیار ساده و راحت است، همچنین فضای کمی را اشغال کرده و از سرعت عمل بالایی برخوردارند. پس اگر زندگی پرمشغله و زمان اندکی برای پخت و پز دارید، مایکروویو یکی از اثاثیه‌های فوق ضروری خانه شماست.

زیان‌های مایکروویو

امکان دارد وقتی غذای بسیار داغی را از مایکروویو بیرون می‌آورید، خود را بسوزانید. مایکروویو دارای روش منحصر به فردی برای پخت غذاست، به صورتی که احتمال گرم شدن غیر یکنواخت و انفجار غذا وجود دارد. آب در مایکروویو گرمای بسیار فراوانی در خود ذخیره می‌کند، ولی شاهد به جوش آمدن آن نخواهید بود مگر اینکه چیزی، مثلاً یک چای پاکتی را در آب فرو کنید، سپس خواهید دید که ناگهان آب به جوش می‌آید.

مایکروویو‌ها مایل به پخت یا گرم کردن یکنواخت غذا نیستند، سطح خارجی غذا پخته یا گرم می‌شود، در حالی که قسمت داخلی آن هنوز خام و ناپخته است. در برخی موارد احتمال دارد غذای حاوی باکتری مشکلات بهداشتی به وجود بیاورد، چون گرمای مایکروویو به عمق غذا نفوذ نکرده و ارگانیسم‌های ریز را از بین نمی‌برد.

هرچند داده‌های دقیقی جهت اثبات وجود ندارد، اما تحقیقاتی درباره مایکروویو انجام شده تا مشخص شود که آیا تشعشعات مورد استفاده این دستگاه می‌تواند غذا را به نحوی تغییر دهد که به سم تبدیل شود یا نه. تشعشعات به خودی خود خطرناک هستند.

تشعشعات مایکروویو برای آسیب رساندن به بافت انسان در حین تماس با مایکروویو کافی نیستند. اما همچنین گفته می‌شود که مقدار اندکی اشعه هم از مایکروویو‌ها به بیرون نشت می‌کند.

حتی اگر هیچ موردی از مسمومیت تشعشعی ناشی از استفاده از مایکروویو گزارش نشده باشد، ما باز هم توصیه می‌کنیم صورت و دست‌های خود را از مایکروویو روشن دور نگه دارید.

پلاستیک‌های گرم شده در مایکروویو می‌توانند مقدار بسیار فراوانی بیسفنول A آزاد کنند. چنین گفته می‌شود که BPA ماده بسیار مضری است.

امکان دارد پخت غذا در مایکروویو موجب از دست رفتن بخش عمده‌ای از ارزش غذایی آن شود. البته این نکته هنوز جای بحث دارد، زیرا طبق نظر شماری از پژوهشگران مایکروویوها، به دلیل نیاز به مدت زمان کمتر پخت و گرم کردن غذا، مواد مغذی کمتری را نابود می‌کند.

توصیه می‌کنیم شیر مادر، فرمول بچه و غذای بچه را با مایکروویو گرم نکنید، چون به این ترتیب مواد مغذی و برز‌های زنده مورد نیاز رشد عادی نوزاد را نابود کرده اید.

مزایای بهداشتی ویتامین B-۱۲ نیز با پخت غذا‌های حاوی این ویتامین در مایکروویو فوراً از بین می‌روند. غذا‌های حاوی ویتامین B-۱۲ عبارتند از: گوشت خوک، گوشت گاو و شیر.

راه‌هایی برای کاهش زیان‌ها

از دستورالعمل‌های ارائه شده توسط کارخانه تولید کننده مایکروویو پیروی کنید. برای مثال، برخی از مایکروویو‌ها نباید خالی و بدون مواد غذایی روشن شوند. از طرف دیگر، شما نباید آب یا سایر مایعات را بیشتر از زمانی که دفترچه راهنمای دستگاه توصیه کرده، درون مایکروویو گرم کنید.

از ظروف غذای مناسب مایکروویو استفاده کنید. اصولا نباید از ظروف آلومینیومی و فلزی استفاده کنید، چراکه اشعه‌های دستگاه انعکاس پیدا می‌کنند. از طرف دیگر، از ظروف پلاستیکی نیز نباید استفاده کنید، چراکه احتمال آب شدن آن‌ها وجود دارد. بهترین جنس ظرف برای گرم کردن غذا در مایکروویو شیشه یا سرامیک است.

از گرم کردن آب جدا خودداری کنید. اصولا نباید برای گرم کردن آب از مایکروویو استفاده کنید. یک حرکت یا تنش کوچک می‌تواند باعث بیرون ریختن آب و حتی انفجار شود. آمار‌ها نشان می‌دهد که مردم با گرم کردن آب تا رسیدن به نقطه جوش، با حوادثی مانند سوختگی شدید دست و صورت رو به رو شده اند. پس آب را بر روی شعله گرم کنید.

اجزای مهم دستگاه را به دقت بررسی کنید. احتمال نشت امواج از نقاطی مانند لولای درب‌ها، چفت درب و یا سایر درز‌ها وجود دارد. توصیه می‌کنیم از بسته بودن کامل درب قبل از روشن کردن مایکروویو اطمینان حاصل کنید.

هیچ‌گاه بدون بستن درب مایکروویو از آن استفاده نکنید. درب باید کاملا بسته باشد.

ظروف بیش از حد بزرگ را درون دستگاه قرار ندهید، چراکه احتمال انفجار، شوک الکتریکی و حتی آتش‌سوزی وجود دارد.

بعد از اتمام کار دستگاه، کمی صبر کنید. چند ثانیه منتظر بمانید، سپس غذا را خارج کنید.

هیچ‌گاه تمام یا قسمتی از دستگاه را با فویل‌های آلومینیومی یا حتی کاغذی نپوشانید. هیچ چیز تزئینی بر روی سقف دستگاه قرار ندهید. وجود هر چیزی بر سطح دستگاه می‌تواند به افزایش دمای آن منجر شود.

اگر در مایکروویو شاهد آتشسوزی یا دود زیادی بودید، دستگاه را سریعا از برق جدا کنید.

مایکروویو

منبع:

1

بنیانا اولین گوساله شبیه سازی شده در خاورمیانه

بنیانا اولین گوساله شبیه سازی شده در خاورمیانه حاصل از تکنولوژی شبیه‌ سازی DNA است که در ۲۰ تیر ۱۳۸۸ در پژوهشکده رویان اصفهان به دنیا آمد. این دستاورد اولین تجربه موفق گوساله همانندسازی شده در خاورمیانه‌ است.

بنیانا اولین گوساله شبیه سازی شده در خاورمیانه با شبیه سازی فام‌تن‌ها به وجود آمده است. در اینجا می‌خواهیم، ابتدا با مفهوم شبیه سازی آشنا شویم و سپس به مراحل تولد تا مرگ این گوساله بپردازیم.

شبیه سازی چیست؟

کلمه کلون‌سازی معمولا برای اشاره به فرآیندی مورد استفاده قرار می‌گیرد که با اصطلاحی فنی‌تر به آن “انتقال هسته سلول سوماتیک یا جسمی” می‌گویند. در این فرآیند DNA (مجموعه فام‌تن‌ها) از سلول یک حیوان بالغ (مثلا یک گاو) که “اهداکننده” نامیده می‌شود، استخراج می‌شود (معمولا یک سلول پوستی که با نمونه برداری به دست می‌آید) و به درون سلول تخمک حیوان مشابه، مثلا یک گاو دیگر تزریق می‌شود.

هسته این سلول تخمک، قبلا خارج شده است؛ بنابراین DNA سلول اهداکننده ماده ژنتیکی همین تخمک است که در حین تکثیر سلول مضاعف خواهد شد. سپس جنین یا رویان جدیدی که به این صورت تشکیل می‌شود، با الکتریسیته تحریک می‌شود تا تکثیر سلولی در آن آغاز شود. زمانی که به یک بلاستوسیست (یک رویان به صورت یک توده سلولی که پس از لقاح تخمک تشکیل می‌شود) تبدیل شد، این رویان به رحم مادر جایگزین منتقل می‌شود.

نوزاد حاصل یک کپی ژنتیکی مشابه با حیوان اهداکننده خواهد بود. گاو‌ها بیش از سایر حیوانات مورد همانندسازی قرار گرفته‌اند، زیرا به دست آوردن تخمک از گاو کمی آسانتر از حیوانات دیگر مانند خوک است.

مراحل شبیه سازی موجود زنده 

۱. هسته زدایی از تخمک گیرنده
۲. انتقال سلول دهنده به درون تخمک گیرنده توسط میکرومانیپولاتور
۳. ایجاد پیوستگی بین سلول دهنده و تخمک گیرنده توسط اتاقک آمیختگی
۴. کشت رویان به دست آمده در انکوباتور به مدت ۵ -۳ روز
۵. انتقال رویان در حال رشد به داخل رحم (مادر میزبان)

به منظور تداوم بخشیدن به قابلیت حیات سلول، منجمد کردن و نگهداری آن در دمای بسیار پایین شیوه‌ای است که دانشمندان از سال ۱۷۰۰ به کار گرفته اند. این فرآیند قابلیت حیات سلول را تا زمان نا محدودی به حالت تعلیق در می‌آورد. این فن آوری به طور معمول برای نگهداری رویان وانواع سلول و بافت‌های شبیه سازی شده انسان و حیوانات کاربرد دارد و سلول‌ها میتوانند بیش از نیم قرن قابلیت حیات خود را حفظ کنند.

شبیه‌ سازی بنیانا اولین گوساله شبیه سازی شده در خاورمیانه

بنیانا اولین گوساله شبیه سازی شده در خاورمیانه زندگی خود را همانند دیگر حیوانات شبیه سازی شده در لوله‌های آزمایشگاهی آغاز کرد و زمانی که جنین اولیه‌ی بنیانا توان رشد طبیعی خود را در روز هفتم زندگی آزمایشگاهی خود اثبات کرد، به رحم مادر جایگزین خود منتقل شد و آبستنی مادر بنیانا پنجاه روز بعد از انتقال جنین قطعی شد.

سلامت بنیانا نه تنها مهر تاییدی بر توانمندی فناوری شبیه سازی محققان کشور بود، بلکه محرک و دست‌مایه‌ی اصلی ادامه‌ی تحقیقات گسترده در جهت انتخاب بهترین گونه‌ی پستاندار اهلی برای شبیه سازی با هدف تولید دارو‌های نوترکیب بود. در این راستا اگر چه شبیه سازی موفق در گاو با تجربه‌ی تلخ از دست رفتن دو گوسالۀ شبیه‌سازی شده «بنیانا» و «تامینا» همراه شد، اما تجربه‌ی کاملا موفق و چشمگیر تولد بزغاله‌ی شبیه‌سازی شده موسوم به «حنا» نشانه‌ی آن بود که گونه‌ی بز بهترین گزینه برای تولید حیوانات شبیه‌سازی شده است.

بنیانا اولین گوساله شبیه سازی شده در ایران است. این گوساله که بنیانا به مفهوم بنیادین و پایه‌ای نام گرفته، اولین تولد موفق گوساله همانندسازی شده در خاورمیانه محسوب می‌شود. تولید گوساله بنیانا در ساعت ۱۵:۳۰ روز شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۸ و پس از گذراندن ۲۷۰ روز کامل حاملگی با انجام عمل سزارین در مجتمع دامپروری نصر در پژوهشکده رویان اصفهان تحقق یافت.

این گوساله ۵ روز بعد از بدنیا آمدن به دلایل عفونتی که مشخص نیست چگونه ایجاد شده بود، تلف شد.

تولد این گوساله حاصل یک رشته تحقیقات دامنه‌دار از سال ۱۳۸۲ در تولید انواع حیوانات مزرعه حاصل از IVF، همانندسازی و مهندسی ژنتیک بوده که منجر به تولد گوسفند شبیه‌سازی شده رویانا شده است. تولد بنیانا در نتیجه انجام حدود ۵۰ آزمایش مقدماتی، ۲۰۰ آزمایش اصلی، تولید بیش از ۲۰۰۰ جنین شبیه سازی شده و انتقال ۳۰۰ جنین به ۱۰۰ گاو گیرنده در طول مدت دو سال تحقیق بوده است.

علی رغم میزان بسیار بالای آبستنی اولیه، طی روند انتقال جنین، تعداد بسیار زیادی از این آبستنی‌ها در مرحله بسیار حساس گذر از ماه سوم حاملگی سقط شدند و پنج مورد به مرحله نهایی رسیدند که دو مورد آن‌ها در هفت و نیم ماهگی از طریق سزارین با تولد نوزاد نارس خاتمه یافتند و در نهایت این پروژه منجر به تولد بنیانا شد.

بنیانا روز ۲۰ تیرماه ۸۸ بدنیا آمد، اما متاسفانه چند روز بیشتر زنده نماند. البته حیوانات شبیه سازی به دلیل شرایط خاصی که دارند و همچنین طبیعی به دنیا نیامدن آن‌ها مستعد این دسته از مشکلات هستند. با توجه به زمان بارداری گاو که در نهایت فاصله زمانی ۲۷۰ تا ۲۸۰ روز است بنیانا در حدود ۲۷۰ روزگی به دنیا آمده بود.

در زمان تولد بنیانا، اندام و احشاء آن کاملا سالم بود و هیچ گونه مشکلی نداشت، اما متاسفانه بعد از گذشت یک هفته از تولدش، به علت ناتوانی در برابر یک عفونت ناگهانی تلف شد.

اولین گوسفند شبیه سازی شده

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x