/ طراحی پوستر و بنر / اصول طراحی لوگو با فتوشاپ
آنچه در این مقاله می‌خوانید

فتوشاپ به عنوان یکی از بهترین و پرکاربردترین نرم‌افزارهای دنیای ادیت تصویر شناخته می‌شود. بنابراین طبیعی است که کار کردن با آن به مهارت نیاز داشته باشد.

طراحی لوگو با فتوشاپ هم یکی از راه‌هایی است که هر کسب و کاری می‌تواند برای خودش تصویر برند ایجاد کند.

اصول طراحی لوگو با فتوشاپ

قبل از هر چیز باید بگوییم که هدف یک لوگو این است که نام تجاری را به طور کامل برای مخاطبان نشان دهد. بنابراین هنر طراحی در این مورد اهمیت زیادی دارد. وقتی کسی به تصویر برند شما نگاه می‌کند، دو چیز در ذهنش راه می‌یابد: از تصویر برند خوشش می‌آید و دوم اینکه برای خرید راغب می‌شود. اما به شرط اینکه اصول طراحی لوگو را به درستی رعایت کرده باشید.

برخی از اصول طراحی لوگو با فتوشاپ 2020 عبارتند از:

رعایت اصل سادگی

یکی از نکات مهم در روشطراحی لوگو با فتوشاپ سادگی است. زیرا باعث دائمی شدن تصویر برند در مقابل چالش‌ها و تغییر مدها می‌شود. در عین حال از تکراری شدن Logo هم جلوگیری می‌کند. برای مثال لوگوی exclamo سه خطی است که زیبایی خاصی در آن دیده می‌شود. سادگی باعث می‌شود تا کاربر سریع‌تر پیام شما را دریافت کند. پس فلسفه کسب و کارتان به ذهن مخاطب منتقل می‌شود.

تا به حال به لوگوی NIKE نگاه کرده‌اید؟ چیزی بیشتر از یک تایید ساده با یک رنگ نیست. اما به سادگی تمام توانسته است هدف اصلی شرکت را بیان کند.

برای رعایت سادگی در طراحی لوگو با فتوشاپ نیاز نیست که به سراغ فونت‌های پیچیده بروید. انتخاب منطقی فونت، حروف، رنگ و گرافیک می‌تواند هویت برند شما را واضح‌تر به مخاطب نشان دهد.

توجه به اصالت برند

یک نکته مهم دیگر در زمان ساخت لوگو با فتوشاپ رعایت اصالت است. در واقع جوهره یک لوگو یا تصویر برند این است که کپی شده نباشدLogo .باید متفاوت از سایر تصاویر باشد تا نظر مخاطب را به خود جلب کند. اگر بخواهید یک تصویر به یادماندنی در ذهن مخاطب ایجاد کنید، باید خودتان ایده داشته باشید.

به تمام لوگوهای به یادماندنی که در حافظه‌تان ثبت شده است، فکر کنید:Starbucks ، UPS و Apple همه در ردیف بالا قرار دارند. وقتی اسم کوکاکولا را می‌شنوید، ناخودآگاه شکل لوگوی این شرکت در ذهنتان پدیدار می‌شود. دلیل آن متفاوت بودن تصویر برند تجاری است. لوگوهای موفق با متفاوت بودن، اورجینال بودن و به یاد ماندنی بودن در بین دیگر لوگوها متمایز هستند.

حالا اگر بخواهید لوگوی شما با اولین نگاه، توجه مخاطب را به خود جلب کند تا آن را به خاطر بسپارند، نباید کپی کنید.

توجه به نوع استفاده از لوگو

لوگو وظایف بزرگی را برعهده دارد. تمامی محصولات، علائم تجاری و تبلیغات و بازاریابی با کمک لوگو به مخاطبان نمایش داده می‌شود. حالا به این فکر کنید که لوگو برای چاپ روی تیشرت یا قرار گرفتن بر روی یک بیلبورد مناسب نباشد. یکی از نکات مهم برای طراحی لوگو با فتوشاپ این است که برای تمامی مکان‌ها بتوانید از آن استفاده کنید.

قانون کلی این است که لوگو باید بتواند با هر رنگ یا زمینه‌ای کار کند. این بدان معناست که باید سیاه و سفید و یا بدون هیچ جلوه‌ای، خوب به نظر برسد.

مقیاس پذیری Logo

یک لوگوی مینیمالیستی هوشمندانه باید مقیاس‌پذیر باشد. یعنی اگر قرار شد لوگو را روی یک تصویر بسیار کوچک قرار دهید و یا آن را روی یک بیلبورد در سطح شهر بزنید، برای مخاطب خوانا و واضح باشد. در واقع نکته مهم درآموزش طراحی لوگو با فتوشاپ 2020 این است که تصویر برند را در هر اندازه‌ای تصور کنید.

وقتی جزئیات تصویر برند زیاد باشد، کوچک کردن اندازه آن کمی سخت است. زیرا دیگر جزئیات در آن خوانده نمی‌شود.

رعایت تعادل و نسبت

برای ساخت لوگو در فتوشاپ دو اصل تعادل و نسبت را رعایت کنید. یک طراحی متناسب، بین عناصر مختلف لوگو تعادل ایجاد می‌کند. تناسب به این معناست که بین عناصر تشکیل دهنده لوگو تعادل برقرار کنید. برای مثال اگر فونت متن را بیش از حد بزرگ کنید و تصویر کوچک باشد، تناسب از بین می‌رود.

لوگوهای متقارن از طریق عناصر یکسان، در دو طرف خط مرکزی تراز می‌شوند. از سوی دیگر، در آرم‌های نامتقارن هم می‌توان تعادل ایجاد کرد.

عدم وابستگی به زمان

یک لوگوی جاودانه می‌تواند تا ده سال یا حتی بیشتر برای مخاطب جذاب باشد. پس درطراحی لوگو با فتوشاپباید از تسلیم شدن در برابر مدهای کوتاه مدت اجتناب کنید و به دنبال یک ظاهر کلاسیک باشید. لوگوهای الهام گرفته از دهه 70 به قبل ماندگاری بیشتری نسبت به لوگوهای جدید دارند.

لوگوهای حماسی به دلیل اینکه به اصول و قوانین ماندگار لوگو توجه می‌کنند، مدت زمان بیشتری دوام دارند.

برای طراحی لوگو با فتوشاپ چه کارهای اساسی باید انجام داد؟

برایساخت لوگو در فتوشاپباید چند طرح اولیه داشته باشید. طراحان حرفه‌ای به یکباره نرم افزار فتوشاپ را باز نمی‌کنند و شروع به طراحی کنند. بلکه از قبل چند ایده را در ذهن‌شان می‌سازند و سپس براساس طرح ذهنی شروع به کار می‌کنند. این طرح آزمایشی ابتدا باید بر روی کاغذ اجرا شود. سپس با استفاده از فتوشاپ طرح روی کاغذ را به یک لوگوی زیبا و کاربردی تبدیل کنید.

منطق اساسی در پشت این کار می‌گوید نتیجه کارتان همان چیزی می‌شود که انتظار دارد. از سوی دیگر بدون اتلاف وقت به لوگویی که در ذهن دارید، می‌رسید.

دنبال شیک بودن نباشید

یکی از اشتباهات رایج درطراحی لوگو با فتوشاپ 2020این بود که شیک و لوکس بودن بیش از کاربردی بودن مدنظر طراحان قرار می‌گرفت. فراموش نکنید که انتخاب بیشتر انسان‌ها بر اساس روندهای فعلی شکل می‌گیرد. پس اگر قرار باشد در آینده مخاطب چیز دیگری را بپسندد، حتما از تصویر برند شما دلزده می‌شود.

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم به سراغ ایده‌هایی که خیلی زود قدیمی می‌شوند، نروید. طرح‌های کلاسیک برای این کار جذاب‌تر هستند. برای مثال لوگوی شرکت هواپیمایی ایران ایر از یک طرح باستانی ایده گرفته شده است. حالا می‌بینیم که این لوگو بعد از گذشت چند دهه همچنان زیباست و جذابیت خود را حفظ کرده است.

لوگو باید تجارت شما را نشان دهد

یک نکته مهمآموزش طراحی لوگو با فتوشاپ این است که تجارت و کسب و کارتان را برای مخاطب تداعی کند. در واقع تصویر برند باید هویت متمایز یک برند تجاری باشد. برای مثال اگر در حوزه موادغذایی فعالیت دارید، برخی عناصر و اِلمان‌ها مثل رنگ قرمز سریع‌تر هویت برند را برای مخاطب برملا می‌سازد.

یک طراحی گرافیکی هوشمند و مینیمالیستی می‌تواند هدف و نوع فعالیت تجاری یک شرکت را به راحتی نشان دهد. البته باید به این مورد هم فکر کنید که لوگوی شما از برندهای رقبا متمایز باشد. شما باید طراحی لوگو با فتوشاپ را به نحوی انجام دهید که به طور موثر شخصیت و روحیه برند را به نمایش بگذارد.

برای این منظور ، باید نگاهی جامع به شخصیت اصلی برند خود و نحوه شکل‌گیری آن داشته باشید. هنگامی که ارزش‌های کلیدی برند خود و منحصر به فرد بودن آن را بررسی می‌کنید، طرح‌های بهتری در ذهن‌تان ایجاد می‌شود.

برای شناخت هویت برند این سوالات را از خود بپرسید:

  • هدف اصلی کسب و کارتان چیست؟
  • ارزشها و اعتقادات کلیدی که شرکت شما با آن شناخته می‌شود، چیست؟
  • بهترین کار شرکت شما چیست؟
  • با سه کلمه برند خود را توصیف کنید.
  • آیا می خواهید مشتریان شما نام تجاری را توصیف کنند؟

از کلیشه‌های طراحی لوگو خودداری کنید

طی سال‌های متمادی، هنر و علم طراحی لوگو با فتوشاپ چندین کلیشه را به وجود آورده است که بسیاری از مارکها در برند خود آن‌ها را به کار می‌گیرند. در عین حال چندین ایده طراحی لوگو نیز وجود دارد که توسط طراحان در سراسر جهان بارها و بارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این طرح‌ها، به جای بیان ارزش تجاری کسب و کار، باعث افت ارزش یک برند می‌شوند.

حالا طراحی Logo با همین روندهای کلیشه‌ای یکی از اشتباهاتی است که برخی از طراحان آماتور به آن دچار می‌شوند. برخی فکر می‌کنند اگر تصویر تجاری برندشان شباهت زیادی به برندهای معتبر و مشهور داشته باشد، بهتر دیده می‌شوند. در حالی که این کار باعث گم شدن آن‌ها در لابه لای شهرت آن برندها می‌شوند.

یک سبک طراحی مناسب انتخاب کنید

یک نکته مهم دیگر در طراحی لوگو با photoshop این است که برای خود یک سبک طراحی مناسب انتخاب کنید. برای اینکه طرح شما زنده شود، باید عناصر طراحی زیادی را کنار هم قرار دهید. فونت، رنگ، شکل و گرافیک همگی برای طراحی تصویر برند لازم و ضروری هستند. در عین حال گاهی هم لازم است به جای استفاده از تمامی عناصر به طور همزمان، به یک عنصر بیشتر نزدیک شوید و سپس مرحله به مرحله عناصر دیگر را هم برای طرح خود تست کنید.

قبل از انتخاب عناصر طراحی لوگوی خود، سبک طراحی مناسب لوگوی خود را در نظر بگیرید. در عین حال باید سبکی را انتخاب کنید که بیشتر مناسب برند تجاری‌تان باشد.

ابتدا لوگوی سیاه و سفید ایجاد کنید

قبل از طراحی لوگو با فتوشاپ و استفاده از رنگ‌های جذاب بهتر است ابتدا به سراغ رنگ سیاه و سفید بروید. اگرچه رنگ‌ها می‌توانند طرح شما را زیباتر کنند، اما در بسیاری از مواقع ملاحظات اصلی طرح را در صندلی عقب نگه‌ میدارند. به همین دلیل بهتر است در همان ابتدای کار از دو رنگ سیاه و سفید استفاده کنید.

هنگامی که ابتدا لوگوی سیاه و سفید را ایجاد می‌کنید، می‌توانید بر عناصر اصلی طراحی تمرکز کرده و ایده ها را به یک طرح خوانا تبدیل کنید. بعد از اتمام طراحی تصویر به سراغ رنگ‌های دیگر هم بروید.

منبع : 1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x