/ پزشکی / هاکی
آنچه در این مقاله می‌خوانید

ورزش هاکی چیست؟

هاکی یک ورزش گروهی است که مبتنی بر تلاش برای گرفتن توپ یا زدن توپ به دروازه تیم مقابل با چوب های منحنی روی سطحی لغزنده است. انواع هاکی را می توان به سه دسته تقسیم کرد.

انواع هاکی

1)      هاکی روی چمن

این نوع از انواع هاکی، با دو تیم 11 نفره در زمینی پوشیده از چمن برگزار می شود. بازیکنان سعی می کنند با چوب های خمیده (1.35 متر) در دستان خود، توپ چوب پنبه ای را وارد دروازه حریف کنند.

2)      هاکی روی یخ

ورزشی است که در سال های اخیر بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. این بازی بین دو تیم 6 نفره با لباس اسکیت روی یخ برگزار می شود. بازیکنان لباس های ضخیم و نرم می پوشند تا در برابر سقوط مقاومت کنند و سعی می کنند یک دیسک لاستیکی بسیار سخت (قطر 7.62 و ضخامت 2.54) را به دروازه حریف ببرند. این ورزش در کانادا بسیار رایج است. مسابقات بین المللی نیز برای این ورزش برگزار می شود که در بازی های المپیک نیز گنجانده شده است.

3)      هاکی رول اسکیت

این مدل از انواع هاکی  نیز مانند هاکی روی یخ با پوشیدن اسکیت های غلتکی روی آسفالت یا محوطه پوشیده از چوب در سالن های سرپوشیده بازی می شود.

هاکی روی چمن، یکی از معروف ترین انواع هاکی

خاستگاه هاکی روی چمن، با فرضیاتی که بر اساس حکاکی‌های باستانی و اسنادی که مردم را در حال بازی با توپ نشان می‌دادند، به هزاران سال پیش برمی‌گردد.

هاکی روی چمن، از قرن نوزدهم در انگلستان پدیدار شد. اگرچه تاریخ دقیق آن مشخص نیست، اما مشخص است که اولین تیم ها و قوانین رسمی در سال 1850 شروع به ظهور کردند و چند سال بعد این ورزش در انگلستان گسترش یافت.

هاکی، ورزشی بود که کشورهای پاکستان و هند، تنها برندگان پر قدرت بازی های المپیک، برای چندین دهه پیاپی شدند.

تنیس نیز از ورزش های محبوب بوده و طرفداران زیادی دارد.

هدف از بازی

هدف هاکی ضربه زدن توپ به دروازه با چوب است. هر بار که توپ وارد دروازه می شود یک امتیاز به آن تیم تعلق می گیرد. برد بازی به تیمی تعلق می گیرد که در پایان مسابقه بیشترین گل را به ثمر برساند. اگر هر دو تیم به یک تعداد گل بزنند، تساوی خوانده می شود.

بازیکنان و تجهیزات

هر تیم از 11 بازیکن تشکیل شده است که شامل 1 دروازه بان و 10 بازیکن می شود. این تیم متشکل از بازیکنان بیرونی، مدافعان، هافبک ها و مهاجمان خواهد بود.

زمین هاکی روی چمن، مستطیل شکل است. طول میدان 91.40 متر و عرض میدان 55.00 متر می باشد.خطوطی که زمین بازی را مشخص می کند باید سفید باشد. تمام خطوط 75 میلی متر هستند.

میله پرچم در هاکی روی چمن:

ارتفاع پرچم ها بین 1.20 تا 1.50 متر است. در هر گوشه زمین قرار می گیرد. نباید خطری ایجاد کند. عرض و طول نباید بیش از 300 میلی متر باشد.

گل ها در هاکی روی چمن:

ارتفاع دروازه 2.14 متر و عرض دروازه 3.66 متر است.

توپ مورد استفاده در هاکی روی چمن:

توپ کروی و سخت است، وزن توپ باید حداقل 156 گرم و حداکثر 163 گرم باشد. محیط آن حداقل 224 تا 235 میلی متر است.

چوب هاکی:  چوب صاف و منحنی است. تمام لبه ها گرد هستند. وزن کل نمی تواند بیش از 737 گرم باشد.

گلزنی در هاکی روی چمن

گل زمانی به ثمر می رسد که بازیکنی توپ را از روی خط بین تیرک دروازه ها و از داخل محوطه 16 قدمی ضربه بزند. توپ باید با چوب بازیکن زده شود و هرگونه استفاده از بدن تخلف محسوب می شود.

گل ها ممکن است از روی کرنرهای پنالتی به ثمر برسند و خطا در محدوده 16 قدم انجام شود.

تیم مدافع از ضربه پنالتی، همه در خط دروازه صف می کشند.

بازی توسط تیمی تعیین می شود که در پایان بازی بیشترین گل را به ثمر برساند. هر بازی شامل دو نیمه 35 دقیقه ای است که در بین آنها 5 دقیقه استراحت وجود دارد. اگر بعد از 70 دقیقه امتیازات یکسان باشد، بازی با تساوی به پایان می رسد.

کارت ها

قوانین هاکی روی چمن در مورد کارت ها کمی با ورزش های معمولی که در آن 3 کارت وجود دارد متفاوت است:

سبز –   این فقط یک هشدار به بازیکن متخلف است.

زرد –   وقتی بازیکنی خطا می کند، کارت زرد دریافت می کند و از بازی محروم می شود و نمی تواند جایگزین شود. مدت محرومیت توسط داور تعیین می شود.

قرمز –   اگر داور یک کارت قرمز نشان دهد، بازیکن به کلی از ادامه بازی اخراج می شود.

قوانین هاکی روی چمن

  • هر تیم شامل 11 بازیکن و 6 بازیکن تعویضی است.
  • هر بازیکن یک چوب هاکی دارد که فقط می تواند از یک طرف چوب برای ضربه زدن به توپ استفاده کند.
  • زمانی که توپ از داخل محوطه 16 قدمی با موفقیت به دروازه حریف اصابت کند، یک گل محسوب میشود.
  • توپ باید پاس داده یا دریبل شود و هیچ قسمت دیگری از بدن اجازه ندارد عمدا توپ را لمس کند.

خطا یا نقض زمانی نامیده می شود که بازیکن:

  • تلاش عمدی برای ضربه زدن به توپ به قصد آسیب رساندن به بازیکن دیگر.
  • عمدا از بخشی از بدن برای کمک به حرکت یا توقف توپ استفاده می کند.
  • با انتهای گرد چوب هاکی، به توپ ضربه می زند.
  • چوب را از سطح کمر بلند می کند.
  • برای تداخل در بازی به چوب حریفان خود شلیک می کند
  • به جز دروازه بان، هیچ بازیکنی نمی تواند با هیچ قسمتی از بدن توپ را بازی کند.

بر خلاف اکثریت قریب به اتفاق ورزش ها، بازیکن می تواند بچرخد، به این معنی که می تواند با توپ بیرون برود. بازیکن فقط در حین حرکت نمی تواند حریف خود را مسدود کند و توپ را با بدن خود بپوشاند.

مزایای انواع هاکی به خصوص بازی هاکی روی چمن

هاکی روی چمن یک ورزش فشرده با فواید زیادی است. در اینجا تعدادی از این مزایا را برمیشماریم:

  • هاکی روی  چمن تنش  و استرس را از بین می برد.
  • هاکی روی چمن باعث تقویت سیستم قلبی عروقی و  ایجاد استقامت می شود.
  • هاکی روی چمن ماهیچه ها  و استخوان های بدن را تقویت می کند. 
  • این ورزش چابکی ، آینده نگری و انعطاف پذیری را توسعه می دهد
  • روحیه تیمی  و بازی جوانمردانه را تقویت می کند.

معایب و مضرات بازی هاکی روی چمن

در برخی موارد مثل داشتن مشکلات قلبی عروقی، مشکلات تنفسی، مشکلات کمر، بارداری و غیره، هاکی روی چمن توصیه نمی شود. لازم به ذکر است که هاکی روی چمن قبل از هر چیز یک ورزش تماسی است که نباید از دستورالعمل های ایمنی آن غافل شد. در نهایت، مانند هر ورزش دیگری، خطر در انواع هاکی صفر نیست.

بازیکن هاکی ممکن است دچار آسیب هایی مانند رگ به رگ شدن، تاندونیت یا پارگی تاندون گردند.

نحوه بازی هاکی روی یخ و قوانین آن

هاکی روی یخ، ورزشی است که با اسکیت و توسط دو تیم انجام می شود. تاریخچه هاکی روی یخ به دوران باستان باز می¬گردد. بر این اساس، برای اولین بار در تاریخ، این ورزش در قرون وسطی و در کشورهای اروپای شمالی دیده شده است.

 اولین مسابقه رسمی در کینگسون در سال 1955 ثبت شد. کشورهایی که بیشترین ورزش در آنها انجام می شود. کانادا، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فنلاند و اسلواکی.

 هاکی روی یخ در یک پیست مخصوص با لباس ها و تجهیزات مخصوص بازیکنان بازی می شود.

زمین هاکی زمینی مستطیل شکل به طول 60 متر و عرض 30 متر را پوشش می دهد.

این مسیر با دیواری به ارتفاع 122 سانتی متر احاطه شده است.

چهار طرف پیست هاکی روی یخ به صورت بیضی طراحی شده است. قطر این بیضی بین 7.0 متر تا 8.5 متر متغیر است. این قطر را می توان در مسیرهای خارج از مسابقات رسمی کاهش داد.

اسکیت هاکی، چوب و پوک از جمله تجهیزات مورد نیاز این بازی هستند. اسکیت هاکی روی یخ، کفش های مخصوصی هستند که از فولاد بیضی و کوتاه ساخته شده اند. یک شیار در وسط فولاد وجود دارد که به آن اجازه می دهد روی یخ بایستد. چوب هاکی را می توان از چوب یا مواد الیافی تولید کرد. بهتر است طول چوب از 135 سانتی متر و نوک آن از 32 سانتی متر بیشتر نباشد.

 بازیکنان هاکی روی یخ در طول مسابقه لباس های خاصی می پوشند. این لباسها، کلاه ایمنی، زانوبند، پد شانه، پد آرنج، دستکش و شورت هاکی می باشد. علاوه بر اینها تجهیزات مختلفی برای دروازه بان هاکی وجود دارد که سینه محافظ و کلاه و چوب متفاوت است.

اصطلاحات بازی هاکی روی یخ

 برخی از اصطلاحات وجود دارد که هنگام بازی هاکی روی یخ باید بدانید. این اصطلاحات عبارتند از؛ پیست، هک متقاطع، آرنج و پاک. رینک نامی است که به زمینی گفته می شود که در آن مسابقات هاکی روی یخ برگزار می شود. ضربدری برای توصیف حمله به حریف با چوب در طول بازی استفاده می شود. آرنج زدن، آرنج زدن حریف هنگام دفاع یا حمله است. پوک نام توپی است که در بازی از آن استفاده می شود و سعی می شود به درون دروازه پرتاب شود. یکی از قوانین بازی این است که، بازیکنان مهاجم نمی توانند قبل از ورود پوک به زمین تیم مقابل، وارد زمین حریف شوند.

 قوانین هاکی روی یخ چیست؟

 در مسابقات هاکی روی یخ در مجموع 2 تا 4 داور حضور دارند. این داوران؛ آفساید، خطا، گل و سایر پنالتی ها را تعیین می کنند. آسیب رساندن به حریف حداکثر جریمه ای است که در طول مسابقه داده می شود. به جز این؛ نگه داشتن چوب بالای کتف، مسدود کردن راه حریف با چوب نیز جریمه است.

به طور کلی، بزرگترین پنالتی که در طول مسابقه داده می شود، بیرون راندن بازیکن از بازی است. در طول این پنالتی به مدت دو یا پنج دقیقه، تیم محروم باید با بازیکن غایب به بازی ادامه دهد.

 هاکی روی یخ با دو تیم رقیب بازی می شود. هر تیم 6 بازیکن به همراه دروازه بان دارد. ترتیب بازی از دو مدافع و سه بازیکن جلو تشکیل شده است. از آنجایی که هاکی روی یخ یک ورزش سریع و دشوار است، تعویض ها اغلب در طول بازی انجام می شود. لذا در حالی که بازی در حال انجام است می توان تغییراتی ایجاد کرد.

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x