/ دسته‌بندی نشده / مناطق گردشگری آمریکا(ادامه)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

برای دیدن مناطق گردشگری آمریکا، لازم است تا راهنمای سفر به آن را بخوانیم و تمامی مناطق دیدنی آن را در نقشه‌ای فرضی مشخص کنیم. این کشور جاذبه های گردشگری آمریکا را در خود جای داده است و برای سفر به آن لازم است، کفش آهنی به پایتان کنید. با ما همراه شوید و با بررسی مناطق دیدنی آمریکا، نقشه سفرتان را پر از دایره‌های دیدنی قرمز کنید.

40- ایستگاه شکار وال خلیج سرخ باسک ها، نیوفاندلند و لابرادور، کانادا (2013):

“خیلج سرخ که توسط دریانوردان باسک در قرن 16 در راس شمال شرقی کانادا و بر ساحل رود بل آیزل ساخته شده، یک منطقه ی باستانی است که قدیمی ترین، کامل ترین و محافظت شده ترین سند از سنت شکار وال توسط اروپایی ها به شمار می رود. گران بایا؛ آنطور که کسانی که در دهه ی 1530 آن را تاسیس کرده اند به این نام می خوانندش به عنوان پایگاهی برای شکار ساحلی، قصابی و عرضه ی چربی وال از طریق تولید روغن و ذخیره ی آن مورد استفاده قرار می گرفت.

این پایگاه منبع اصلی تامین روغن وال بود که بوسیله ی کشتی به اروپا منتقل می شد تا در آنجا به عنوان سوخت چراغ و روشنایی مورد استفاده قرار بگیرد. این سایت که در ماه های تابستانی مورد استفاده قرار می گرفت بقایای فرهای عرضه ی گوشت وال، پیت های روغن و ملزومات ساخت آن، قرقره، سکونت گاه های موقت، یک قبرستان و همچنین بقایای رگ ها و استخوان های ته نشین شده ی وال ها در زیر آب را شامل می شود. این ایستگاه برای مدت تقریبی 70 سال و تا پیش از آنکه جمعیت وال های منطقه از بین برود مورد استفاده قرار می گرفت.” (یونسکو)

41- ال تاجین، شهر پیشا هیسپانیک، وراکروز، مکزیک (1992):

“ال تاجین که در استان وراکروز واقع شده، از اوایل قرن 9 تا اوایل قرن 13 در اوج خود به سر می برد. پس از سقوط امپراتوری تئوتیئوآکان این شهر به مهم ترین مرکز در شمال شرق آمریکای میانه تبدیل شد. تاثیر فرهنگی این مرکز تمامی خلیج را در برگرفت و به منطقه ی مایا و فلات بلند مرکز مکزیک رسید. شاخصه ی معماری این بنا که در آمریکای میانه بی همتاست، حفاری ها و کنده کاری های چشمگیری است که روی ستون ها و کتیبه های آن دیده می شود. هرم نیچز (یا نایچز) که یکی از شاهکارهای معماری باستانی مکزیکی-آمریکایی است؛ مظهر معماری ستاره شناسی محور و نمادمحور محسوب می شود. ال تاجین به عنوان یک نمونه ی بی نظیر از شکوه و اهمیت فرهنگ پیشا هیسپانیک مکزیک تا به امروز باقی مانده است.” (یونسکو)

42- شهر تاریخی گواناجواتو و آجاسنت ماینز (معدن های آجاسنت)، مکزیک (1988):

“گواناجواتو که در اوایل قرن 16 توسط اسپانیایی ها بنا شده، در قرن 18 به عنوان اصلی ترین مرکز استخراج نقره ی جهان شناخته می شد. گذشته ی این شهر را می توان در “خیابان های زیرزمینی” آن و “بوکا دل اینفرنو” که یک محور معدنی عمودی به عمق نفس گیر ششصد متر است به تماشا نشست. ساختمان های سبک باروک و نئوکلاسیک این شهر که نتیجه ی موفقیت حاصل از صنعت معادن آن بوده، معماری مرکز مکزیک را تحت تاثیر خود قرار داده است. کلیساهای لا کمپانیا و لاوالنسیانا به عنوان یکی از زیباترین نمونه های معماری سبک باروک در آمریکای مرکزی و جنوبی شناخته می شوند. همچنین گواناجواتو سندی است دال بر رخدادهایی که تاریخ کشور را تغییر داده اند.” (یونسکو)

43- مرکز تاریخی مورلیا، میچوآکان، مکزیک (1991):

“مرکز تاریخی مورلیا یکی از نمونه های بی نظیر برنامه ریزی و طراحی شهری است که ایده های رنسانس اسپانیایی را با تجربیات آمریکای میانه در هم آمیخته است.” (یونسکو)

44- شهر پیشاهیسپانیک چیچن ایتزا، یوکاتان، مکزیک (1988):

“این مکان مقدس یکی از بزرگترین پایگاه های مایان ها در شبه ی جزیره ی یوکاتان بوده است. در طول قدمت 1000 ساله ی این مکان، افراد مختلفی نشانه هایی از خود را روی آن ثبت کرده اند. جهانبینی مایا و تولتک و نگاهشان به عالم در این یادمان سنگی و کارهای هنری شان جلوه کرده است. ترکیب تکنیک های ساختمانی مایان با المان های جدید مکزیک مرکزی، چیچن ایتزا را به یکی از مهم ترین نمونه های تمدن مایان-تولتک در یوکاتان تبدیل کرده است. برخی از ساختمان ها همچون معبد جنگجویان، ال کاسیلو (ال کاستیلو) و رصدخانه ی مدوری که آن را به نام ال کاراکول می شناسند سالم مانده اند.” (یونسکو)

45- زیستگاه حفاظت شده ی پروانه های مونارک، میچوآکان، مکزیک (2008):

” میراث جهانی زیستگاه حفاظت شده ی پروانه های مونارک از مناطق قشلاقی اصلی برای زندگی پروانه های مونارک در فصل زمستان محافظت می کند. تجمع پروانه ها در طول مدت زمستان در این منطقه یک پدیده ی طبیعی بی نظیر است. میلیون ها پروانه ی مونارک که هر سال به این منطقه باز می گردند شاخه های درختان را با وزن خود خم می کنند، در هنگام پرواز تمام آسمان را پر می کنند و با صدای بال هایشان صدایی شبیه به حرکت آرام قطار را ایجاد می کنند. تماشای این پدیده ی بی نظیر یک تجربه ی خاص از طبیعت خواهد بود.” (یونسکو)

46- محوطه ی شهری دانشگاه مرکزی Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM)، مکزیکو سیتی (2007):

” تمامی ساختمان ها، امکانات ورزشی و فضای باز محوطه ی شهری دانشگاه مرکزی یونیورسیدد ناسیونال آتونوما دو مکزیکو بین سال های 1949 تا 1953 و به دست بیش از 60 معمار، مهندس و هنرمندی ساخته شد که در این پروژه نقش داشته اند. در نتیجه این محیط به نمونه ای بی نظیر از سبک مدرنسیم قرن بیستی آمیخته با شهرگرایی، معماری، مهندسی، طراحی منظره و هنرهای زیبای تبدیل شده که می توان المان های سنتی محلی؛ علی الخصوص آن دسته از المان های مربوط به دوره ی پیشاهیسپانیک مکزیکی را در آن نظاره کرد. این مجموعه نمادهایی از ارزش های اجتماعی و فرهنگی جهانی را به نمایش گذاشته و یکی از مهم ترین نمادهای نیمکره ی غربی در آمریکای لاتین به شمار می رود.” (یونسکو)

47- مرکز تاریخی مکزیکو سیتی و سوچیمیلکو (1987):

“مکزیکو سیتی که در قرن 16 توسط اسپانیایی ها بر بقایای تنوچتیتلان؛ پایتخت سابق آزتک بنا شده، در حال حاضر یکی از بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهرهای جهان است. در این شهر پنج معبد آزتک وجود داشته که بقایای آن یافت شده و یک کلیسای جامع (بزرگ ترین کلیسای جامع قاره) و برخی ساختمان های عمومی مربوط به قرن 19 و 20 مثل پالاسیو دِ لا بلاس آرتز که سالم مانده اند. سوچیمیلکو در جنوب مکزیکو سیتی واقع شده است. شبکه های کانال کشی شده و جزیره های مصنوعی موجود در این منطقه گواه تلاش مردم آزتک برای ساخت سکونت گاهی مناسب در مرکز منطقه ای است که قابل سکونت نبوده است.” (یونسکو)

48- شهر حفاظت شده ی سن میگوئل و جایگاه مقدس جیزز نازارنو دو آتوتونیلکو، مکزیک (2008):

“سن میگوئل دو آلند نمونه ای خاص از ترکیب سبک ها و سنت های مختلف معماری است که بر پایه ی طراحی شهری قرن 16 اجرا شده است. معماری مذهبی و شهری این میراث جهانی نمایشی است از کنار هم قرار دادن و متجانس کردن سبک های متفاوت برای به وجود آوردن یک منظره ی شهری یکدست. عمارت های این شهر آمریکای لاتین نسبت به اندازه ی متوسط آن به طرز چشمگیری بزرگ و باشکوه هستند. جایگاه مقدس آتوتونیلکو نمونه ای بی نظیر از بنای مذهبی منحصر به فردی است که طراحی و تزئینات خاصش آن را به یک شاهکار معماری سبک باروک مکزیکی تبدیل کرده است.” (یونسکو)

49- شهر باستانی مایا و جنگل های گرمسیری حافظت شده ی کالاکمول، کامپیچ، مکزیک (2014):

“این منطقه در قسمت مرکزی-جنوبی شبه جزیره ی یوکاتان در جنوب مکزیک واقع شده و بقایای کالاکمول، شهر مهم مایا که در عمق جنگل های گرمسیری تیراس باجاس واقع شده را در خود جای داده است. این شهر به مدت بیش از دوازده قرن نقش کلیدی در تاریخ منطقه ایفا می کرد و ویژگی بارز آن سازه هایی است که به خوبی حفاظت شده و تصویری ملموس از زندگی در پایتخت مایای باستان را ارائه می دهد. همچنین این منطقه درست در مهم ترین نقطه ی تنوع زیستی آمریکای میانه که سومین نقطه ی متنوع زیستی جهان به شمار می رود واقع شده و تمامی اکوسیستم های زیراستوایی و گرمسیری مرکز مکزیک تا کانال پاناما را در خود جای داده است.” (یونسکو)

50- شهر پیشا هیسپانیک تئوتیهواکان، مکزیک (1987):

” شهر مقدس تئوتیهواکان (مکان به وجود آمدن خدایان) تقریبا در 31 مایلی جنوب شرق مکزیکوسیتی واقع شده است. ویژگی این شهر که بین قرن یک تا هفت بنا شده، به بزرگی اندازه ی بناهای آن علی الخصوص معبد کوئتزالکوآتل و هرم خورشید و ماه است که بر اساس قوانین هندسی و نمادین ساخته شده است. تئوتیهواکان که یکی از قدرتمندترین مراکز آمریکای میانه به شمار می رفته، تاثیرات فرهنگی و هنری اش را نه تنها در منطقه که حتی فراتر از آن صادر کرده است.” (یونسکو)

51- مجمع الجزایر رویلیاخیخدو، باخا کالیفرنیا، مکزیک (2016):

“هم چشم انداز زمینی و هم چشم انداز دریایی مجمع الجزایر رویلیاخیخدو صحنه های تاثیرگزاری شامل آتش فشان های فعال، طاق ها، صخره ها و سنگ های جدا ازهمی می شود که از وسط اقیانوس سر برافراشته اند. آب های پاکیزه ای که این منطقه را احاطه کرده و باعث تجمع ماهی ها در اطراف دیواره های شیب دار و کوهستان های دریایی آن می شود، و همچنین وجود طیف وسیعی از گونه های دریایی از قبیل سفره ماهی دیو غول پیکر، وال ها، دلفین ها و کوسه ها صحنه های نمایشی منحصر به فردی را در این منطقه ایجاد کرده است.” (یونسکو)

مناطق گردشگری امریکا

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x