/ دسته‌بندی نشده / مکان های دیدنی بوتان کشور شاد آسیا
آنچه در این مقاله می‌خوانید

از مکان های دیدنی بوتان میتوان به لانه ببر،موزه ملی و صومعه چیمی اشاره نمود.

بوتان کشوری کوچک بین چین و هند در جنوب آسیا می باشد که در شرق کوههای هیمالیا قرار دارد.این کشور جز کم توسعه یافته ترین کشورهای جهان می باشد اما در سال ۲۰۰۶ مردم آن شادترین مردم در میان کشور های آسیایی شناخته شدند.

مکان های دیدنی بوتان

شهر تیمفو – Thimphu

تیمفو پایتخت بوتان هیچ آسمان‌خراش یا ترافیکی ندارد که منظره شهر را خراب کند. میدان کوچک اصلی شهر، محلی از مجسمه‌های الهه‌ها است و به جای چراغ راهنمایی، پلیس‌ها به طور دستی ترافیک را کنترل می‌کنند. این شهر تنها پایتخت جهان است که چراغ راهنما ندارد. نشانه‌هایی از مدرنیزه کم کم با وجود ساختمان‌های جدید به چشم می‌خورد ولی این موضوع به شدت توسط حکومت کنترل می‌شود تا با فرهنگ و سنت بوتانی سازگار باشد.

شهر تیمفو

معرفی منطقه پوناخا قلب بوتان

برای رسیدن به منطقه پوناخا که یکی از زیباترین مکان های دیدنی بوتان تلقی می شود ، باید مسیر پر پیچ و خمی را از دل جاده های کوهستانی طی کرد . جاده هایی که سفر در آن و تماشای جاذبه های گردشگری حاشیه اش بسیار لذت بخش است . پوناخا شهری است که در گذشته پایتخت بوتان بوده است به همین علت لقب قلب بوتان را به این شهر نسبت داده اند .

در شهر زیبای پوناخا قلعه هایی را نظاره گر باشید که گرداگرد آن پر شده است از نقاشی های زیبا و چشم نواز ، حکاکی های بی نظیر و بنهای معماری حیرت آور . مهم ترین قلعه در شهر پوناخا قلعه رانجوگ و مهمترین معبد در قلب بوتان معبد باروری چیمی لاخانگ است .

منطقه پوناخا

صومعه چیمی بوتان از مکان های دیدنی بوتان

چیمی که هم به معنای صدای سنج و هم به معنای معبد کاربرد دارد.نام یک صومعه در پوناخا در نزدیکی Lobesa است که مخزن این صومعه از نماد های چوبی اصل فالوس ساخته شده است. چیزی که این معبد را معروف و شناخته شده کرده نعمت بچه دار شدن برای زنانی است که به زیارت این معبد می روند زیرا بوتانی ها معتقدند که این معبد عامل شفای زنان نازاست (بعضا نماد های جنسی نیز در این معبد دیده می شود که به داستان بچه دار شدن زنان نازا بی ربط نیست)

صومعه چیمی

قله گنگکهار پونزوم

قله گنگکهار پونزوم (Gangkhar Puensum) بلندترین قله کشور بوتان، با ارتفاع ۷۵۷۰ متر که از آن به عنوان کاندیدای یکی از «بلندترین قله صعود نشده جهان» یاد می شود، از دیگر نقاط مشهور بوتان به شمار می رود.

دره فوبیجخا میزبان مهاجرت درناهای گردن سیاه

یکی از زیباترین گونه های پرنده در دنیا با نام درنا ی گردن سیاه را می توانید در دره فوبیجخا در بوتان به تماشا بنشینید . دره ای که یکی از خارق العاده ترین مکان های دیدنی بوتان به حساب می آید و الحق و الانصاف که جلوه ی حیرت انگیزی از طبیعت است . هر ساله در فصل زمستان گونه های نایاب درنای گردن سیاه برای زندگی زمستانه خود دره ی فوبیجخا را انتخاب می کنند پس اگر به عشق تماشای این گونه جانوری کم یاب به بوتان سفر کردید به خاطر داشته باشید که در فصل زمستان می توانید آنها را ببینید .

دره فوبیجخا

شهر پارو – Paro

در غرب بوتان و در همسایگی کشور هند می توانید شاهد رنگارنگ ترین شهر آسیا باشید. شهر پارو با معابد و قلعه هایی که در معماری آنها از رنگ های شاد و جذاب استفاده شده است به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری بوتان شناخته می شود. لازم به ذکر است بگوییم که در بوتان محال است خنده از لب های شما فاصله بگیرد. مگر می شود در میان شاد ترین مردم دنیا قدم زد و پا به پای آنها نخندید.

شهر پارو

موزه ملی بوتان

موزه ای که در شهر پارو در غرب بوتان در سال ۱۹۶۸ بنا شده در آن کتاب های تاریخی و متون کهن نگهداری می شود که تاریخ کشور رابه خوبی نشان می دهد که می تواند برای بازدید کنندگان جذاب باشد. همچنین این کتابخانه مجهز به بخش علمی است که در آن نسخه های کتیبه ای بر گرفته از سنت بودایی وجود دارد.

موزه ملی

بودا دوردنمای عظیم تیمفو – Great Buddha Dordenma

این سازه‌ی برنزی، که با روکش طلا تزئین شده، ۵۴ متر ارتفاع دارد و در سال ۲۰۱۵ ساخته شد. صد هزار مجسمه‌ی کوچک بودا درون بودای عظیم، که از تمام نقاط تیمفو قابل دیدن است، خانه کرده‌اند. اما عظمت آن را تنها زمانی می‌توان درک کرد که به بالای کوه بروید و از نزدیک آن را ببینید. بودای عظیم دوردنما به افتخار شصتمین سالگرد درگذشت پدر شاه فعلی (چهارمین شاه بوتان) در چهار طبقه ساخته شد. از بین تمام دیدنی‌هایی که بین تیمفو و پوناخا وجود دارد، دیدار از این سازه شگفت‌انگیزترین است.

بودا دوردنمای عظیم تیمفو

لانه ببر (پارو تاکشانگ) پارو

دیدار از لانه ببر جزو اولین گزینه‌ها هنگام ماجراجویی در شهر پارو بوتان است. پارو تاکشانگ، که معمولا «لانه‌ی ببر» نامیده می‌شود، یکی از قابل توجه‌ترین و مهم‌ترین محوطه‌های بودایی بوتان به حساب می‌آید. این معبد صخره‌ای به همراه دیگر صومعه‌های کوچکش در ارتفاع سه هزار متری دره‌ی پارو قرار دارد. از این محوطه به خوبی مراقبت می‌شود و بالا رفتن از آن تجربه‌ای منحصر به فرد است. کافه‌ای در میان مسیر حرکت سبز شده است که می‌توانید آنجا برای خستگی در کردن و صرف چای و بیسکوییت یا دمنوش محلی بایستید.

لانه ببر

صومعه تاشیچونوزانگ

یکی دیگر از زیباترین و گردشگر پذیرترین جاذبه های گردگری بوتان صومعه معروف بودائیان با نام صومعه تاشیچونوزانگ است که به آشیانه ببر نیز شهرت دارد . برای دسترسی به این قلعه فوق العاده زیبا باید مسیر کوهستانی پر پیچ و خمی را طی کرده و در نهایت در بالای پرتگاهی در دامنه کوه در ارتفاع ۹۰۰ متری تا زمین شاهد شاهکار مهندسی و معماری قرن با نام صومعه بودایی ها باشید . جالب است بدانید که استحکام این قلعه تا اندازه ای است که چندین بار به طرز وحشتناکی دچار آتش سوزی شده و هر بار جان سالم به در برده است .

صومعه تاشیچونوزانگ

کشور بوتان

جاذبه ها و زیبایی های کشور بوتان

پادشاهی بوتان کشوری در آسیا است که خاک آن را کوه‌های مرتفع هیمالیا پوشانده است. این کشور از شمال با چین و از جنوب، شرق و غرب با هند همسایه است. بوتانی‌هاکشورشان را در زبان ملی خود “سرزمین اژدهای توفان” می‌نامند. بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، بوتان یکی از ایزوله‌ترین و کم‌توسعه‌یافته‌ترین کشورهای جهان است. با این حال در سال ۲۰۰۶ مردم این کشور شادترین مردم آسیا شناخته شدند. این کشور تاریخی غنی دارد و پر است از معابد زیبای بودایی. این مسئله و همچنین زندگی سنتی مردم این کشور سبب شده گردشگران زیادی جذب آن شوند. با این حال مقامات گردشگری بوتان، به دلیل کمبود امکانات و محدودیت منابع، ورود گردشگران به این کشور را محدود کرده‌اند. هم‌اکنون سالانه تنها هشت میلیون نفر اجازه ورود به این کشور را دارند.

اقتصاد در بوتان

تولید ناخالص داخلی این کشور 359/3 میلیارد دلار است. بخش زیادی از درآمد این کشور از محل گردشگری تامین می‌شود. آماری از نیروی کار این کشور در دست نیست. نرخ بیکاری در آن 5/2 درصد تخمین زده می‌شود. در سال ۲۰۰۷ نرخ تورم 9/4 درصد بود.7/31درصد از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند. محصولات صادراتی این کشور شامل برق، هل، سنگ گچ، الوار، صنایع‌دستی، سیمان، میوه، سنگ‌های قیمتی و فلفل است که به کشورهای هند (۶۷ درصد)، هنگ‌کنگ (29/8 درصد) و تایلند (یک درصد) صادر می‌شود. محصولات وارداتی آن شامل سوخت، هواپیما، ماشین‌‌آلات، وسایل نقلیه و برنج است که از کشورهای هند (7/60 درصد)، ژاپن (5/9 درصد) و آلمان (پنج درصد) وارد می‌شود.

معرفی اجمالی بوتان

نـام‌ رسـمی‌: پادشاهی بوتان Kingdom of Bhutan

نام بین‌المللی: بوتان Bhutan

نام محلی: دروک یول Druk Yul

اسامی دیگر: بهوتان – سرزمین اژدها (دروک یـول)

آبوهوا

آب‌وهوای آن در نواحی بسیار مرتفع، سرد کوهستانی‌ و در سایر نواحی، معتدل کوهستانی است و میزان بارندگی آن نیز بسیار زیاد بوده و میانگین حدوداً 2200 (mm, per, year) است.

مـذهب و زبـان

 69.9% بودائی،24.6.‌% هندو‌،5% مسلمان‌ و 0.8% سایر مذاهب را تشکیل می‌دهند. زبان رسمی و رایج بوتان‌ دزونگخا (نوعی زبان‌ تبتی‌) است‌. در قرن ۱۷ به علت هم‌جواری بوتان با منطقه تبت و شهر لهاسا مرکز بودائیان، بوتان به‌تدریج تحت تأثیر افکار بودائی قرار گرفت و در این کشور حکومت بودائی شکل گرفت. به‌جز آیین بودا به‌عنوان آیین رسمی کشور سایر ادیان حق تبلیغ در این کشور را ندارند. مسلمانان تنها در سفارت بنگلادش در روز جمعه اقامه نماز جمعه می‌کنند.

بوتان کشوری مملو از افسانه‌ها و داستان‌های رمزآلود تاریخی است. در این کشور معابد و صومعه‌های بودائیان از جهت دینی و تاریخی اهمیت بسزایی دارند و رازآلودترین معبد در ناحیه‌ی پوناکا معبد باروری چیمی لاکهانگ است. یکی از برکت‌هایی که برای این معبد شناخته‌شده است  نعمت بچه‌دار شدن برای زنانی است که به زیارت این معبد رفته‌اند.

بعضاً نمادهای جنسی نیز در این معبد دیده می‌شود که به داستان بچه‌دار شدن زنان بی‌ارتباط نیست این نمادها توسط زنان برای بچه‌دار شدن، پرستیده (عبادت) می‌شود. معبد دیگر تاکسانگ لاکهانگ (آشیانه‌ی ببر) است که به‌عنوان مقدس‌ترین مکان  و برجسته‌ترین نماد در این کشور شناخته می‌شود این مسیر با پرچم‌های دعا که در باد به اهتزاز درمی‌آیند آراسته‌شده است؛ مانند تمام دژانگ ها (نوعی قلعه) و معابد قبل از ورود باید کفش‌هایتان را دربیاورید و عکاسی به‌شدت ممنوع است. همچنین از مهم‌ترین آیین‌های مذهبی جشن‌هایی است که در اواخر اسفند به‌صورت مراسمات رقص و طبل زدن برگزار می­شود.

جاهای دیدنی بوتان

شهر تیمفو

تیمفو یکی از مقصد های جذاب گردشگری است،شهری که حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد خاندان سلطنتی بوتان هم در آن سکونت دارند.این شهر کوچک مرکز اصلی تجارت و مذهب کشور محسوب می شود و با تنوع زیاد رستوران ها،کافه ها و مراکز خرید به عنوان شهری مدرن شناخته شده است.در کمتر شهری می توان دستگاه خودپرداز مشاهده کرد و همچنین این شهر تنها پایتخت جهان است که چراغ راهنمایی ندارد.

شهر پارو

شهر پارو در غرب کشور یونان قرار دارد و با کشور هندوستان هم مرز است و صومعه Taktshang در این شهر  قرار دارد. این صومعه جذابیت گردشگری این شهر را دو چندان کرده است. در بالای پرتگاهی به ارتفاع ۹۰۰ متر ایجاد شده و یک  شاهکار زیبا محسوب می شود.صومعه برای بوداییان بسیار مقدس و قابل ستایش بوده و نام دیگر آن آشیانه ببر است(این معبد اگرچه تاکنون دو بار آتش گرفته اما باز هم به خوبی پابرجا مانده است(

موزه ملی بوتان

موزه ای که در شهر پارو در غرب بوتان در سال ۱۹۶۸ بنا شده در آن کتاب های تاریخی و متون کهن نگهداری می شود که تاریخ کشور رابه خوبی نشان می دهد که می تواند برای بازدید کنندگان جذاب باشد. همچنین این کتابخانه مجهز به بخش علمی است که در آن نسخه های کتیبه ای بر گرفته از سنت بودایی وجود دارد.

منبع 1

کلمات کلیدی : گردشگری – بوتان- قاره اسیا

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x