/ دسته‌بندی نشده / ساک بیمارستان نوزاد
آنچه در این مقاله می‌خوانید

اگر باردارید و در ماه آخر بارداری به سر می‌برید، منتظر نمانید که با شروع درد زایمان وسايل مورد نياز نوزاد در بيمارستان را جمع‌آوری کنید. شما باید از قبل تمام وسایل ضروری‌تان را ازجمله ساک بیمارستان نوزاد آماده کنید و هنگام زایمان در بیمارستان، آنها را همراه خود داشته باشید. در این مقاله از «چطور»، وسایل مورد نیاز برای زایمان را فهرست کرده‌ایم. همراه ما باشید.

زایمان و رفتن به بیمارستان هیچ شباهتی با پیک‌نیک یا تعطیلات ندارد؛ اما زمانی است که مجبورید حداقل ۲۴ ساعت برای زایمان طبیعی یا ۲ تا ۴ روز و حتی بیشتر برای زایمان سزارین دور از خانه بمانید. بیمارستان معمولا لوازم ضروری مراقبتی از شما هنگام زایمان و پس از آن را ارائه می‌دهد. منتها اگر لوازمی بیش از آنچه بیمارستان برایتان فراهم می‌کند لازم دارید، بهتر است وسایل لازم هنگام زایمان و پس از آن و همچنین لوازم ساک بيمارستان نوزاد را از روزهای قبل از زایمان آماده کنید و با خود به بیمارستان ببرید.

بیمارستان چه وسایلی برایتان فراهم میکند؟

ممکن است فهرست وسایلی را که باید آماده کنید از قبل نوشته باشید و آن فهرست بیشتر از چیزی که واقعا باید همراه خود داشته باشید به نظر بیاید. لازم نیست هر چیزی را که در خانه دارید با خودتان به بیمارستان ببرید! بیمارستان معمولا نیازهای اولیه و ضروری‌تان را تأمین می‌کند.

با وجود این، تسهیلات و امکانات بیمارستان‌ها باهم فرق دارند. این تفاوت به نوع بیمارستان (خصوصی یا دولتی) بستگی دارد؛ مثلا بعضی بیمارستان‌ها این وسایل را به شما می‌دهند:

  • کلاه و دستکش؛
  • قنداق فرنگی؛
  • پوار بینی؛
  • پوشک؛
  • پتوی نوزاد؛
  • مسواک:
  • خمیردندان؛
  • پد یک‌بارمصرف؛
  • نواربهداشتی.

بعضی از بیمارستان‌ها هم اتاق VIP دارند و امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند.

بنابراین اگر سؤالی در ذهن دارید، حتما قبل از رفتن به بیمارستان، از بخش پذیرش آن بپرسید. حتی شاید لازم باشد قبل از زایمان و در طول بارداری به بیمارستان بروید و از آنجا اطلاعات بیشتری درباره روزهای وضع حمل در بیمارستان کسب کنید تا با خیال راحت، ساک بیمارستان نوزاد و وسایل لازم برای بیمارستان هنگام زایمان را آماده کنید.

قبل از اینکه وسایل موردنیازتان را آماده کنید، بیمارستان‌ها توصیه می‌کنند اقلام گران‌قیمت مانند موارد زیر را با خود به بیمارستان نبرید:

  • پول نقد زیاد؛
  • لپ‌تاپ و تبلت؛
  • حلقه ازدواج یا جواهرات دیگر.

به‌طور کلی، هر چیزی که گم‌شدنش برایتان مشکل‌ساز می‌شود، همراه خود نبرید. مطمئن باشید وقتی نوزادتان را برای اولین بار در آغوش می‌گیرید، بیشتر لوازم‌ همراهتان را فراموش خواهید کرد.

چه وسایلی را باید خودتان آماده کنید؟

اگرچه بیمارستان معمولا وسایل اصلی و ضروری را برایتان فراهم می‌کند، آماده‌کردن وسایل دیگری که نیاز دارید موجب راحتی بیشتری می‌شود (مثلا درمورد برخی وسایل، مانند لباس زیر، مسلما استفاده از لباس زیری که آماده کرده‌اید برایتان راحت‌تر خواهد بود).

پیش از آماده‌کردن لوازم ساک بیمارستان نوزاد و وسایل موردنیاز خودتان در بیمارستان، با بیمارستانتان تماس بگیرید تا بدانید درمورد نوع لباستان آنها قانون خاصی دارند یا خیر (مثلا برخی از بیمارستان‌ها ترجیح می‌دهند هنگام تولد فرزندتان در بیمارستان لباس بیمارستانی به تن داشته باشید).

اگرچه فهرست این وسایل به‌ نظر زیاد می‌آید، می‌توانید آنها را در یک شبانه‌روز تهیه کنید:

۱. کارت شناسایی

داشتن مدارک شناسایی برای بررسی هویتتان در بیمارستان ضروری است. همچنین، باید دفترچه بیمه‌ یا مدارکی را که پزشک به شما می‌دهد همراه خود داشته باشید.

۲. فهرست داروهای مصرفی

احتمالا باید فهرست داروهای مصرفی‌تان را هم هنگام اقامتتان در بیمارستان به پزشکان ارائه دهید. هنگام زایمان، به‌یادآوردن داروهای مصرفی‌تان سخت است؛ بنابراین بهتر است نام تمام داروهایی را که مصرف می‌کنید از قبل روی برگه‌ای بنویسید و به بیمارستان تحویل دهید.

۳. داروهای تجویزی

اگر هنگام مراجعه به بیمارستان دارویی مصرف می‌کنید، در داروخانه بیمارستان تهیه خواهد شد، که معمولا گران‌تر از چیزی خواهد بود که از داروخانه‌های بیرون از بیمارستان می‌خرید. اگر هم داروی شما از نوع داروهای کمیاب باشد، ممکن است بیمارستان آن داروها را برای عرضه نداشته باشد. بنا بر اینها، برای اینکه به دردسر نیفتید، داروهای مصرفی‌تان را همراه خود داشته باشید.

۴. کارت اعتباری یا کمی پول نقد

ممکن است در زمان اقامتتان در بیمارستان بخواهید از بوفه خرید کنید؛ بنابراین بهتر است کمی پول نقد یا کارت اعتباری همراه خود داشته باشید.

۵. طرح تولد نوزاد

اگر برای تولد نوزادتان از قبل برنامه و طرح خاصی تهیه کرده‌اید، یک یا دو نسخه از آن را با خود بیاورید.

۶. لباس و پیژامه بیمارستان

می‌توانید لباس بیمارستانتان را از قبل تهیه کنید و با خود به بیمارستان ببرید. لباس‌ها در قیمت‌های مختلفی‌اند و اگر می‌خواهید طبق سلیقه خودتان لباسی تهیه کنید، مسلما مجبور می‌شوید هزینه بیشتری برای آن بپردازید. شاید هم بهتر باشد لباس خواب به تن کنید. البته باید لباستان گشاد باشد تا هنگام زایمان یا موقع شیردادن نوزاد راحت باشید.

۷. جوراب یا دمپایی غیرلغزنده

هر جورابی که استفاده می‌کنید نیز باید ضدلغزش باشند تا ایمن بمانید؛ زیرا ممکن است زمین اتاق زایمان لغزنده باشد.

۸. کتاب

همراه خود کتاب یا مجله یا هر مطلب خواندنی دیگر به بیمارستان ببرید. این اقلام زمانی که هنوز زایمان شروع نشده و منتظر هستید، به کارتان می‌آید.

۹. تلفنهمراه و شارژر

بسته به اینکه زایمانتان زود رخ دهد یا طول بکشد، می‌توانید سرتان را با تلفن‌همراهتان گرم کنید یا با دوستتان صبحت کنید. همچنین ممکن است دوستان و آشنایانتان در شبکه‌ها و گروه‌های اجتماعی که عضوشان هستید برایتان پیام‌های دلگرم‌کننده بفرستند. در ضمن، می‌توانید برخی از موسیقی‌های محبوبتان را در تلفن‌همراه ذخیره و گوش کنید.

۱۰. وسایل بهداشتی

شامپو، خمیردندان و مسواک مسافرتی، برس مو، دئودورانت و یک قالب صابون همراه خود داشته باشید. البته بد نیست لوازم‌آرایشی و محصولات درست‌کردن موهایتان را هم همراه خود داشته باشید (به‌ویژه اگر می‌خواهید بعد از تولد نوزادتان عکس‌های حرفه‌ای بگیرید). نرم‌کننده لب و لوسیون و وسایلی مانند کش مو را هم فراموش نکنید.

۱۱. سشوار

البته ممکن است اجازۀ بردن سشوار یا هر وسیله برقی دیگر را به بیمارستان نداشته باشید؛ بنابراین با بیمارستان تماس بگیرید و قوانین را جویا شوید.

۱۲. عینک یا لنز

احتمالا عینک و لنز تماسی آخرین چیزی است که به آن فکر می‌کنید. یادتان باشد لوازم مربوط به آن را مانند قاب عینک یا محلول‌های شست‌وشوی نمکی لنز تماسی همراه خود ببرید.

۱۳. لباس زیر

روز اول در بیمارستان یا پس از خون‌ریزی‌های بعد از زایمان، لباس زیری که بیمارستان می‌دهد واقعا نعمت است. منتها پوشیدن لباس زیری که با آن راحت باشید بهتر است. هنگام استفاده از نوارهای بهداشتی، می‌توانید لباس زیر سایز مناسب استفاده کنید و حتی مدل لباس زیر دل‌خواهتان را با خود ببرید. یادتان نرود رنگ‌های صورتی تیره مناسب‌اند، چراکه لکه‌ها را به‌خوبی می‌پوشانند. اگر هم بخواهید می‌توانید از لباس‌های زیر یک‌بارمصرف استفاده کنید.

۱۴. نواربهداشتی

بیمارستان معمولا نواربهداشتی ضخیم در اختیارتان قرار می‌دهد. منتها اگر نواربهداشتی نازک‌تر می‌خواهید، از خانه با خود به بیمارستان ببرید.

دقت داشته باشید که پس از زایمان نمی‌توانید از تامپون استفاده کنید.

۱۵. سینهبند پرستاری یا سوتین حمایتی

چه نوزادتان را خودتان شیر بدهید و چه ندهید، ساعت و روزهای اول پس از زایمان سینه‌هایتان پرشیر خواهد بود؛ بنابراین داشتن سوتین حمایتی خیلی کمکتان می‌کند. سینه‌بند پرستاری نیز موقعی که می‌خواهید به نوزادتان شیر بدهید، کارتان را آسان می‌کند.

۱۶. کاور، پد و بالش شیردهی

آیا بعد از زایمان مهمان خواهید داشت؟ در روزهای پرزحمت اولیه شیردهی، با استفاده از کاور پرستاری احساس راحتی بیشتری خواهید کرد؛ البته راحت بودن یا نبودن کاملا به خودتان بستگی دارد. همچنین، بهتر است برای اینکه جلوی نشت شیر روی لباستان را بگیرید، از پدهای شیردهی استفاده کنید. حتی بهتر است هنگام شیردادن به نوزادتان، برای راحتی بیشتر، از بالش‌های شیردهی استفاده کنید.

۱۷. شیردوش و وسایل دیگر شیردهی

اگر قصد دارید خودتان به نوزادتان شیر بدهید، مسلما به شیردوش نیازی نخواهید داشت. منتها اگر به‌دلیلی به آن نیاز پیدا کردید، بیمارستان برایتان فراهم می‌کند. برای استفاده از شیردوش می‌توانید از مشاور شیردهی کمک بگیرید.

۱۸. لباس راحت

برخی از مادران در تمام مدتی که در بیمارستان هستند از لباس بیمارستان استفاده می‌کنند. منتها اگر ترجیح می‌دهید از لباس راحت‌تر و گشادتری مانند لباس‌های خودتان استفاده کنید، فراموش نکنید در وسایلی که برای بیمارستان جمع می‌کنید آن را هم با خود ببرید. به‌طور کلی، شلوارهای یوگا با رنگ تیره، پیراهن‌های شیردهی یا دکمه‌دار و دیگر لباس‌های راحت، مانند پیراهن‌های گشاد و بلند تهیه کنید.

منبع:

 1

ساک بیمارستان نوزاد

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x