/ دسته‌بندی نشده / طبع پنیر در طب سنتی و مصلحات آن چیست؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید

طبع پنیر بسته به نوع آن می‌تواند سرد یا گرم باشد. به همین دلیل در این مقاله طبع انواع پنیر همراه با مصلحاتش به شما معرفی شده است.

پنیر یک ماده غذایی لبنی مغذی است که پروتئین، چربی و مواد معدنی را برای بدن تأمین می‌کند و در بیشتر افراد حتی بهتر از شیر قابل‌هضم می‌باشد، زیرا دارای لاکتوز کمتری در ترکیبات خود است. در این مقاله بر آن شده‌ایم تا درباره طبع پنیر، فواید آن و نیز نقش مصلحات در تغییر طبع پنیرها با شما باشیم.

طبع پنیر چیست و مصرف آن چه فوایدی دارد؟

با اینکه طبع پنیر در طب سنتی سرد است، اما فواید بسیاری برای کاهش فشارخون بالا و پیشگیری از پوکی استخوان دارد و همچنین به حفظ سلامت استخوان، افزایش وزن و مراقبت از دندان کمک شایانی می‌کند. پنیر که از شیر تهیه می‌شود، انواع و طعم‌های زیادی دارد و حاوی مواد مغذی بسیاری ازجمله ویتامین‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین B6، ویتامین B12، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K است. ترکیبات مفید دیگری مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین نیز در انواع مختلف پنیر یافت می‌شود.

فواید پنیر نیز شامل موارد زیر است:

مراقبت از دندان

پنیر دارای کلسیم بسیار بالایی است که اولین و مهم‌ترین مواد برای داشتن دندان‌هایی قوی می‌باشد.

بهبود سلامتی استخوان‌ها

پنیر علاوه برداشتن کلسیم بسیار بالا، سرشار از ویتامین B نیز می‌باشد که برای کودکان، زنان (به‌ویژه در دوران بارداری یا شیردهی) و افراد مسن برای تشکیل و تقویت استخوان‌ها و غضروف‌ها بسیار مفید است.

جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان به دلیل کمبود کلسیم به وجود می‌آید که این امر به‌ویژه در زنان یائسه، افراد مسن و کودکانی که از سوءتغذیه رنج می‌برند دیده می‌شود. این بیماری را می‌توان با تأمین پروتئین، کلسیم و رژیم غذایی در بدن مرتفع نمود که هر سه، در پنیر به‌ وفور یافت می‌شوند.

افزایش وزن

پنیر یک غذای عالی برای افزایش وزن است. زیرا سرشار از پروتئین، چربی، کلسیم، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. شما به پروتئین برای تشکیل و رشد ماهیچه‌ها، چربی‌ها برای فرآیندهای مبتنی بر چربی در بدن، کلسیم برای استخوان‌های سنگین‌تر و قوی‌تر و ویتامین‌ها و مواد معدنی برای بهبود عملکرد متابولیک نیاز دارید.

مصلح پنیر چیست؟

با توجه به سرد بودن طبع پنیر، مصرف آن به‌تنهایی برای افرادی که مزاج سرد دارند، زیان‌آور است؛ به همین دلیل متخصصین این حوزه و اساتید طب سنتی اضافه کردن برخی از خوراکی‌ها را به پنیر مفید دانسته و آن را باعث گرم شدن طبعش می‌دانند. 

این خوراکی‌ها که از آن‌ها به‌عنوان مصلح پنیر یاد می‌شود، شامل گردو، نعناع، آویشن، خرما، کشمش، زیره، سیاه‌دانه، عسل و سایر مواد گرم و پرانرژی است. مصرف این مواد به همراه پنیر، موجب از بین رفتن طبع سرد پنیر و جلوگیری از بیماری‌هایی مانند ام اس، دیابت، اختلالات عصبی و گوارشی می‌گردد.

پنیر خامه‌ای چیست و طبع آن چگونه است؟

پنیر خامه‌ای پنیری نرم با طعمی ملایم است. برای ساخت آن باکتری‌های اسیدلاکتیک به خامه اضافه می‌شوند (گاهی اوقات ترکیبی از شیر و خامه) و این باعث کاهش PH خامه می‌شود که به‌نوبه خود باعث انعقاد آن می‌گردد. سپس آب ‌پنیر را آبکش می‌کنند و تثبیت‌کننده‌ها را اضافه کرده و پنیر خامه‌ای شکل می‌گیرد. طبع پنیر خامه ای رو به گرم است.

طبع پنیر پیتزا چگونه است؟

پنیر پیتزا که از انواع پنیرهای پرچرب محسوب می‌گردد، در مجاورت گرما ذوب می‌شود و حالت کششی دارد. به همین دلیل مواد مخصوصِ تهیه پیتزا و سایر فست فوودها به راحتی به آن می چسبد. البته کش آمدن این پنیر به علت وجود مقدار فراوانی چربی ترانس است که برای سلامتی مضر می‌باشد. طبع پنیر پیتزا سرد است و سفارش متخصصین تغذیه بر عدم مصرف مداوم این نوع پنیر است.

مصرف پنیر و گردو چه طبع و خواصی دارد؟

همانطورکه در سطور بالا بیان گردید، پنیر یکی از خوراکی‌های سرد است که توصیه‌های مؤکد متخصصین تغذیه عدم مصرف آن بدون مصلح می‌باشد؛ چراکه ممکن است عوارض مختلفی را برای مصرف‌کننده به همراه داشته باشد. لذا خوردن خوراکی‌هایی که مزاج گرم دارند، همراه با پنیر می‌تواند خنثی‌کننده این خاصیت باشد. در این میان گردو نقش مهمی در این راستا ایفا کرده و ترکیبی با طبع گرم و پر از فایده برای ما ایجاد می‌کند. زیرا خود گردو به تنهایی نیز از آجیل‌های بسیار مفید برای بدن محسوب می‌شود.

طبع پنیر و خرما چیست؟

طبع خرما گرم است. از طرف دیگر این ماده غذایی سرشار از ویتامین‌های A، B6 و k است‌. وجود این ویتامین‌ها در خرما باعث شده که مصرف آن به بهبود وضعیت استخوان‌ها، افزایش انرژی و سلامت چشم‌ها کمک کند. همچنین فیبر فراوانی که در خرما وجود دارد، می‌تواند روده را سالم نگه‌ داشته و مقدار کلسترول را در بدن کاهش دهد.

به همین لحاظ متخصصان طب سنتی همواره توصیه می‌کنند که مصرف پنیر با خرما به علت طبع متعادلی که ایجاد می‌کند، قادر است فواید قابل‌توجهی را برای فرد به همراه داشته و اندازه مواد معدنی را در بدن افزایش دهد.

طبع پنیر شور چیست؟

پنیرها را به دودسته تقسیم می‌کنند؛ پنیرهای کهنه و پنیرهای تازه که هر یک دارای طبع متفاوتی نیز می‌باشند. پنیرهای کهنه مانند پنیر تبریز و پنیر لیقوان که شور هستند دارای طبعی گرم و خشک می‌باشند و پنیرهای تازه از طبعی سرد برخوردارند.

سخن آخر

پنیرها در انواع مختلف و با طعم‌های متنوع توانسته‌اند در سبد غذایی مردم جهان جایگاه ویژه‌ای برای خود ایجاد کرده و در تغذیه ساکنین ملل مختلف از اهمیت فراوانی برخوردار باشند. در این مجال تلاش کردیم با توجه به چنین واقعیتی از طبع پنیرهای گوناگون و فواید مصرف آن‌ها با شما سخن بگوییم.

شما نیز تجربیات و نظرات خود در این زمینه را، با ما در میان بگذارید.

برگرفته از: sclydeweaver 

طبع پنیر

سایت ستاره

آشنایی با میوه دارابی و خواص شگفت انگیز آن

دارابی (پوملو) میوه‌ای شبیه به گریپ‌فروت است که فواید بسیاری برای سلامتی ما دارد. در این مقاله به بیان خواص میوه دارابی می‌پردازیم.

یکی از میوه‌هایی که ممکن است کمتر نام آن به گوشتان خورده باشد، میوه دارابی است. این میوه شباهت زیادی به گریپ فروت دارد و درواقع با گریپ‌فروت هم‌خانواده است. ترکیبات فوق‌العاده موجود در این میوه آبدار و لذیذ آن را به یک ماده غذایی عالی برای بدن تبدیل کرده است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با خصوصیات این میوه جذاب آشنا کنیم.

دارابی چه نوع میوه‌ای است؟

دارابی که با نام پوملو نیز شناخته می‌شود، میوه‌ای بزرگ از خانواده مرکبات است که شباهت زیادی با گریپ‌فروت دارد. این میوه بیشتر در کشورهای شرقی آسیا نظیر تایلند، ژاپن، چین، مالزی و فیجی رشد پیدا می‌کند. طعم آن نیز ملایم‌تر و شیرین‌تر از گریپ‌فروت است. دارای پوست ضخیم و گوشتی صورتی‌رنگ، زرد یا سفید، بسته به نوع گونه و شرایط پرورش این میوه می‌باشد. 

به دلیل وجود انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی که در این میوه وجود دارد، از آن به‌عنوان دارویی طبیعی برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی نیز استفاده می‌شود.

خواص دارابی چیست؟

دارابی می‌تواند بسیاری از مسائل سلامتی را برطرف کند یا حداقل به بهبود آن کمک کند. مهم‌ترین فواید سلامتی این میوه برای بدن عبارت است از:

۱. کمک به درمان سرماخوردگی

این میوه سرشار از ویتامین C است که یک تقویت‌کننده طبیعی سیستم ایمنی بدن می‌باشد. از طرفی به دلیل اندازه بزرگی که دارد تنها مصرف بخشی از این میوه به‌صورت روزانه می‌تواند تمام نیاز روزانه شما به این ویتامین را تأمین کند؛ بنابراین بیش‌ازحد استفاده نکنید؛ زیرا ویتامین سی زیادی باعث آسیب به کلیه‌ها می‌شود. 

این میوه علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه بهتر با بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی می‌تواند عفونت‌های ویروسی ناشی از سرماخوردگی یا بیماری‌های دیگر و تب را نیز کاهش دهد.

۲. کمک به افزایش تولید گلبول‌های سفید

گلبول‌های سفید که بخشی از خون می‌باشند در صورت کمبود، منجر به ضعف بدن برای مبارزه با انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها خواهند شد. به همین دلیل از عوامل اصلی داشتن یک سیستم ایمنی خوب در بدن می‌باشند و توانایی انعقاد خون را نیز افزایش می‌دهد. 

دارابی نیز به دلیل اینکه سرشار از ویتامین C است می‌تواند به تولید بیشتر گلبول‌های سفید خون کمک کند.

۳. مبارزه با رادیکال‌های آزاد

رادیکال‌های آزاد ناشی از آلودگی‌های محیطی هستند که می‌توانند سلامتی شما را به خطر بیاندازند. این مواد می‌توانند منجر به استرس اکسیداتیو در بدن شوند که عامل بسیاری از مشکلات قلبی است. همچنین یکی از مهم‌ترین عوامل پیری پوست، وجود رادیکال‌های آزاد در بدن است. 

خبر خوب این است که موادی به نام آنتی‌اکسیدان می‌توانند این رادیکال‌های آزاد را از بین ببرند و میوه دارابی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند ویتامین C و ویتامین A می‌باشد.

۴. افزایش میزان کلاژن‌سازی

کلاژن نوعی پروتئین در بدن است که نقش بسیار مهمی در ساختارهای مختلف مانند بافت پوست یا ماهیچه‌ها دارد. متأسفانه از ۳۰ سالگی به بعد میزان تولید کلاژن در بدن به‌مرور کاهش پیدا می‌کند و اگر به‌صورت طبیعی با مصرف مواد غذایی مانند دارابی یا روش‌های مختلف کلاژن‌ساز مقدار آن را در بدن یا پوست افزایش ندهیم، دچار عوارض مختلفی مانند چین‌وچروک در پوست خواهیم شد.

۵. کمک به سلامت لثه

به دلیل اینکه این میوه خوشمزه سرشار از ویتامین C می‌باشد که تولید کلاژن در بدن را افزایش می‌دهد، می‌تواند برای لثه نیز مفید باشد؛ زیرا کلاژن به استحکام لثه‌ها کمک می‌کند. وجود کلاژن به اندازه کافی در لثه‌ها باعث می‌شود لثه نسبت به آلودگی‌های مختلف مقاوم‌تر شود.

۶. درمان عفونت مجاری ادرار 

عفونت مجاری ادراری معمولاً توسط باکتری‌ها به وجود می‌آید. مصرف میوه دارابی به دلیل اینکه سرشار از ویتامین C است و این ویتامین سطح اسیدی در ادرار را افزایش می‌دهد، باعث از بین رفتن باکتری‌ها شده و در نتیجه به بهبود عفونت مجاری ادراری ناشی از باکتری‌ها کمک می‌کند.

۷. درمان یبوست 

هنگامی‌که دستگاه گوارش عملکرد صحیحی ندارد، می‌تواند منجر به جلوگیری از حرکت مناسب مواد غذایی در روده شده و یبوست را ایجاد کند. دلایل بسیار متعددی برای ایجاد یبوست وجود دارد که بیشتر به نوع تغذیه فرد و داروهایی که مصرف می‌کند، برمی‌گردد. به همین دلیل معمولاً مصرف مواد غذایی دارای فیبر مناسب مانند دارابی می‌تواند به حرکت بهتر این مواد در روده و درمان یبوست کمک بزرگی نماید. دارابی نیز میوه‌ای است که سرشار از فیبر مناسب برای بدن می‌باشد و در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند.

۸. کنترل قند خون 

این میوه شاخص گلیسمی پایینی دارد. به همین دلیل برای کنترل قند خون در بیماران دیابت نوع ۲ بسیار مفید است و می‌تواند عملکرد هورمون انسولین در بدن را بهبود دهد. از طرفی بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت دچار مشکلات انعقاد خون هستند و در این افراد حتی بهبودی یک زخم کوچک به مدت‌ زمان بیشتری نیاز دارد. 

به همین دلیل دارابی می‌تواند با افزایش گلبول‌های سفید خون این شرایط را بهتر کند. البته مصرف بیش‌ازحد آن توصیه نمی‌شود؛ زیرا می‌تواند منجر به افت قند خون شود.

۹. مفید برای بارداری 

در دوران حساس بارداری مصرف میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان و فیبر مانند دارابی توصیه می‌شود؛ زیرا از بالا رفتن فشارخون، کلسترول خون و … پیشگیری خواهد کرد. همچنین اگر در طول بارداری خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری)، یبوست، دیابت بارداری، سندرم متابولیک، سوزش سر دل و … ایجاد شود، دارابی می‌تواند به کاهش احتمال بروز این بیماری‌ها و عوارض ناشی از آن کمک کند. 

البته مقدار مصرف آن باید با مشورت پزشک باشد، زیرا ویتامین C بیش‌ازحد می‌تواند به جنین آسیب بزند.

۱۰. درمان شوره سر 

مقادیر زیاد ویتامین C و آب در این میوه خوش‌طعم می‌تواند میزان رطوبت پوست سر را افزایش دهد. در نتیجه از شوره سر که به دلیل خشکی بیش‌ازحدِ پوست کف سر ایجاد شده باشد، جلوگیری خواهد کرد. ویتامین‌های موجود در آن نیز به از بین بردن باکتری‌هایی که عامل مشکلات پوست سر هستند، کمک می‌کنند.

۱۱. ایجاد پوستی صاف و بدون جوش 

وجود جوش بر روی پوست می‌تواند شما را از نظر زیبایی بسیار ناراحت کند. مصرف مواد دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند دارابی می‌تواند در این زمینه کمک بزرگی به شما نماید؛ زیرا محتوای اسیدی این میوه باکتری‌هایی که عامل اصلی ایجاد آکنه هستند را از بین می‌برد. همچنین به دلیل افزایش کلاژن در پوست، جای جوش‌ها را بهبود داده و پوستی صاف و زیبا به شما هدیه خواهد داد.

سخن آخر

میوه دارابی یکی از میوه‌های خوشمزه و بسیار مفید برای سلامتی است که کمتر شناخته شده است. مصرف منظم آن می‌تواند بسیاری از مشکلات سلامتی شما که در این مقاله نیز به آن‌ها اشاره کردیم را برطرف کند. البته نباید بیش‌ازحد تعادل از این میوه استفاده کنید، زیرا می‌تواند منجر به افت فشار و مشکلات دیگری شود.

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x