/ دسته‌بندی نشده / برنامه درمانی در مشاوره رابطه زناشویی
آنچه در این مقاله می‌خوانید

برنامه درمانی در مشاوره رابطه زناشویی

در حین اولین ملاقات ، احتمالاً درمانگر سکستراپی شما از یک طرح درمانی اولیه با شما صحبت خواهد کرد . در بیشتر افراد و زوج ها ، ابتدا چندین جلسه مقدماتی لازم است. با این وجود ، هنگامی که درمان ، تفاوت قابل توجهی ایجاد کرد و درمانگر شما احساس اطمینان کرد که می توانید با چالش های آینده روبرو شوید ، ممکن است جلسات درمانی را خاتمه دهد .

سکس تراپی یک رویکرد یکپارچه برای درمان و رفع چالش های اساسی است . این نگرانی ها ممکن است جسمی ، مانند گردش کم خون باشد . همچنین ممکن است نگرانی های روانی مانند اضطراب ، استرس و مشکلات اعتماد به نفس باشند . سکس تراپی یا مشاوره رابطه جنسی می تواند به افراد و زوجین كمك كند تا راهی برای برقراری ارتباط صریح و صادقانه پیدا كنند تا بتوانند به سمت زندگی جنسی سالم و شاد حرکت كنند .

در طول سکس تراپی و جلسات مشاوره جنسی چه اتفاقی می افتد؟

کسانی که نیاز به سکستراپی دارند ، به طور کلی در مطب درمانگر جلسات مشاوره جنسی ملاقاتی دارند . برخی تصمیم می گیرند که به تنهایی در جلسات مشاوره زناشویی شرکت کنند . و عده ای نیز به صورت زوج برای سکستراپی اقدام خواهند کرد . تعداد و طول جلسه معمولاً به مراجعه کننده و نوع مشکلی که نیاز دارد برطرف شود ، بستگی دارد .

طبیعی است که مراجعان هنگام دیدن یک درمانگر جنسی خصوصاً برای اولین بار احساس اضطراب کنند . با این حال ، بیشتر متخصصین رابطه جنسی این مسئله را تشخیص می دهند و سعی می کنند مراجعه کننده شان احساس راحتی کنند . غالباً ، آن ها با سؤالاتی در مورد وضعیت سلامت فرد و پیشینه جنسی ، آموزش جنسی ، عقاید در مورد رابطه جنسی و نگرانی های جنسی خاص شروع می کنند .

این مهم است بدانید که جلسات سکستراپی ، هیچ گونه تماس جسمی یا فعالیت جنسی در بین مراجعان و درمانگران ندارد .

تمرین های مهم در مشاوره زناشویی

متخصصین رابطه جنسی معمولاً  تمرین هایی را تعیین می كنند . فعالیت های عملی كه انتظار می رود مراجعان در حریم خانه خودشان انجام دهند . چنین تمریناتی ممکن است موارد زیر را شامل شود :

  • آزمایش :

یکی از ترفند هایی که در مشاوره زناشویی و جنسی استفاده می شود به این صورت ؛زوجینی که احساس می کنند در یک رابطه جنسی کوتاه مدت قرار گرفته اند ، ممکن است فعالیت های مختلفی از جمله بازی نقش آفرینی یا استفاده از اسباب بازی های جنسی را امتحان کنند تا تمایل خود را افزایش دهند . ممکن است سایر زوج ها نیاز به تنظیم روال یا موقعیت های جنسی خود داشته باشند ، به خصوص اگر یک شریک زندگی دارای شرایط سلامتی باشد که نیاز به چنین تغییراتی دارد .

تمرکز :

این تکنیک برای زوجین به منظور ایجاد اعتماد و صمیمیت و در عین حال کاهش اضطراب طراحی شده است . زوج ها طی سه مرحله پیشرفت می کنند ، از شروع لمس غیر جنسی ، پیشرفت به سمت لمس دستگاه تناسلی و معمولاً پایان دادن به نفوذ .

  • مطالعه :

گاهی اوقات ، افراد آموزش جنسی کافی دریافت نمی کنند . در نتیجه ، آن ها ممکن است از آناتومی و نحوه عملکرد بدن هنگام فعالیت جنسی آگاهی نداشته باشند . ممکن است درمانگر سکس تراپی و مشاوره زناشویی ، کتاب یا محتوای وب را برای خواندن یا فیلم برای تماشا کردن پیشنهاد کند . آن ها همچنین ممکن است پیشنهاد کنند که افراد از آینه برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بدن خود استفاده کنند .

  • استراتژی های ارتباطی :

مشتریان ممکن است تمرین کنند که در یک رابطه از آن چه می خواهند یا نیاز جنسی یا عاطفی دارند ، استفاده کنند .

موفقیت در رابطه با سکس تراپی اغلب به این بستگی دارد که مراجعان متعهد به فرایند درمان باشند .

چگونه سکس تراپی و مشاوره جنسی می تواند  کمک کند ؟

  • سکس تراپی و شرکت در جلسات مشاوره زناشویی و جنسی فوق العاده با ارزش است و 93٪ از زوج هایی که از این درمان استفاده کرده اند ، گفتند که این باعث بهبود زندگی جنسی آن ها می شود . اگر برقراری رابطه جنسی را متوقف کرده اید ، سکس تراپی می تواند به شما در کشف مجدد آن کمک کند .
  • اگر مشکلات جنسی مانع از شروع رابطه یا ازدواج شما می شود ، سکس تراپی می تواند به مسائل روانشناختی و جسمی بپردازد و به شما کمک کند .
  • خواه مجرد ، متاهل و یا در یک رابطه ، همجنسگرا ، لزبین یا … باشید ، سکس تراپی می تواند به شما در بهبود زندگی جنسی و غلبه بر هرگونه اختلال عملکرد جنسی خاص کمک کند .

تاثیرات مشاوره رابطه زناشویی بر زندگی مشترک چیست؟

مشاوره جنسی تاتیر بسزایی در بهبود رابطه دارد. شما میتوانید از طریق مشاوره زناشویی موارد بسیار مهمی را ارتقا دهید :

  • تقویت ارتباطات عاطفی و جنسی
  • تقویت احساسات و تمایلات جنسی از طریق تمرینات جنسی که ممکن است به رفع بی حوصلگی جنسی کمک کند .
  • تقویت درک نیازهای جنسی ، خواسته ها و خواسته های جنسی یکدیگر
  • تقویت کاوش های فانتزی

در سکس تراپی و مشاوره جنسی ، چه اختلالاتی برسی می شود؟

روانشناسان اختلالات جنسی را گروهی از اختلالات ناشی از ناتوانی فرد در داشتن رابطه کامل و لذت بردن از رابطه جنسی تعریف می کنند . ارتباط بین ذهن ، بدن و احساسات در پاسخ جنسی را با علل احتمالی اختلال عملکرد در هر قلمرو اذعان می کند که نیاز به سکس تراپی و مشاوره جنسی و زناشویی را ایجاد می کنند .

همه افراد دارای یک رابطه جنسی سالم نیستند و یا همان سطح برانگیختگی را احساس نمی کنند . هنگامی که عدم وجود انگیزه جنسی یا برانگیختگی بیش از شش ماه ادامه داشته باشد ، معمولاً به سکس تراپی نیاز است . دو نوع برای این نوع اختلال عملکرد جنسی وجود دارد که از نظر جنس بیمار متمایز است .

اختلال میل جنسی هیپوکتیو مرد :

این اختلال با عدم علاقه یا کاهش علاقه به فعالیت های جنسی و همچنین کاهش چشمگیر افکار جنسی مشخص می شود . تعدادی از مسائل روانشناختی و فیزیولوژیکی می توانند در بروز این اختلال نقش داشته باشند ، از جمله مشکلات موجود در رابطه ، عقاید منفی در مورد رابطه جنسی ، سابقه سوءاستفاده ، افسردگی یا اضطراب و اختلالات متابولیکی . درمان سکس تراپی و روند مشاوره جنسی این اختلال به علت بستگی دارد و نیاز به ارزیابی پزشکی و درمان دلایل جسمی دارد . در حالی که روان درمانی به دلایل روانشناختی فردی و درمان زوج در زمینه روابط مناسب عمل می کند .

  • علاقه جنسی زن / اختلال برانگیختگی :

این اختلال با همان خصوصیات ، علل و گزینه های درمانی مانند اختلال تمایل جنسی بیش فعالی مردان تفاوت دارد . با این حال ، تفاوت در جنسیت بیمار ممکن است شیوع این اختلال را تغییر دهد .

مسائل مربوط به مردان ؛ نعوظ و انزال :

اختلالات جنسی زیر مربوط به مسائل مربوط به عملکردهای آناتومیکی مردان مربوط به مقاربت جنسی است که در سکس تراپی و مشاوره جنسی مورد بررسی قرار می گیرد .

  • اختلال نعوظ :

اختلال نعوظ به عنوان عدم وجود نعوظ یا حفظ نعوظ موجود در هنگام رابطه جنسی با شریک زندگی تعریف می شود که در سکس تراپی و مشاوره زناشویی بررسی خواهد شد  . دلایل فیزیولوژیکی شامل چاقی ، دیابت ، فشار خون و مشکلات کلسترول ، بی نظمی هورمون ها و بیماری های قلبی است . اما دلایل روانشناختی شامل افسردگی ، سابقه سوءاستفاده جنسی ، اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) ، مشکلات روابط ، تابوهای مذهبی و عملکرد یا اضطراب های دیگر است .

درمان بستگی به شناسایی علت یا علل آن دارد . علل روانشناختی غالباً شامل روان درمانی و مشاوره در رابطه با متداول ترین معالجه است .

انزال زودرس :

این اختلال با انزال در اولین دقیقه پس از نفوذ جنسی با یک شریک زندگی مشخص می شود  که درمان ها و تمرینات مشاوره جنسی و سکس تراپی می تواند تا حد زیادی در درمان آن موثر باشد . در حالی که این اتفاق گاه به گاه در بیشتر مردان رخ می دهد ، اگر این الگو بیش از شش ماه ادامه یابد ، بهتر است به یک درمانگر سکستراپی مراجعه شود . از نظر روانشناختی ، این امر می تواند ناشی از احساس گناه در مورد رابطه جنسی ، سابقه سوءاستفاده جنسی ، انجام رابطه جنسی در سنین پایین ، تصویر بد از بدن ، افسردگی و اضطراب باشد . روش های درمانی برای انزال زودرس ناشی از روانشناختی شامل مشاوره است در حالی که درمان های بیولوژیکی بسته به علت ، می توانند شامل دارو برای کاهش احساس ، استفاده از کاندوم و تکنیک هایی برای تقویت عضلات کف لگن باشند .

تاخیر در انزال :

تاخیر در انزال ، ناتوانی مداوم در دستیابی به اوج جنسی یا انزال در هنگام رابطه جنسی با شریک زندگی است . دلایل روانشناختی معمولاً شامل اضطراب و مشکلات ارتباطی است . دلایل روانشناختی به اشکال مختلف روان درمانی و مشاوره زوج پاسخ خوبی می دهد .

  • مسائل زنان ؛ ارگاسم و درد نفوذی :

نقص های جنسی زیر که می تواند در سکس تراپی و مشاوره زناشویی مورد بررسی و درمان قرار گیرند ، مربوط به مواردی است که مختص آناتومی زنان است و بنابراین فقط توسط خانم ها تجربه می شوند .

  • اختلال ارگاسم زنانه :

اختلال ارگاسم زنانه تقریباً شبیه به انزال تأخیر در مردان است ، اختلال ارگاسم زنانه منجر به اوج تاخیر یا عدم حضور در زنان و همچنین تجربه کاهش احساس در هنگام ارگاسم می شود . دلایل این اختلال که در سکس تراپی تشخصی داده می شود ، شامل عوامل روانشناختی مانند مشکلات رابطه ، اضطراب ، افسردگی ، سابقه سوءاستفاده جنسی ، نقش جنسیتی مورد انتظار در رابطه جنسی و باورهای مذهبی است . عوامل فیزیولوژیکی می تواند شامل تداخل داروها ، مشکلات سلامتی مزمن ، مشکلات عصبی لگن و بی نظمی هورمون ها باشد . مسائل روانشناختی را می توان با روان درمانی و داروهایی با هدف درمان اضطراب یا افسردگی درمان کرد .

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x