/ ساختمانی / شغل شیشه بری ، مزایا ، معایب و درآمد
آنچه در این مقاله می‌خوانید

شغل شیشه بری ، مزایا ، معایب و درآمد

شغل شیشه و پنجره سازی اژ مشاغلی است که به علت ساخت و ساز های ساختمانی بازار کار خوبی دارد.از طرفی با توجه به آسیب پذیر بودن در برابر ضربه ، به نحوی یک کالای مصرفی محسوب می شود که نیازمند تعویض بوده و بازار مناسبی را برای شیشه بری ها به دنبال دارد. شیشه و پنجره از ملزومات ساخت و ساز هر ساختمانی است

معرفی شغل شیشه بری

تولید شیشه و پنجره دو جداره ،ساخت آیینه ، ساخت انواع پنجره برای منازل مسکونی و ساختمان های اداری از محصولات و خدمات این شغل می باشد. که در ازای ارائه آن به مشتریان هزینه ای بعنوان سود دریافت می کنند.

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی شیشه بری

الف: سرمایه رهن و اجاره مغازه

سرمایه مورد نیاز برای این شغل یک باب مغازه حدود ۶۰ الی ٧۰ متری می باشد که میزان سرمایه برای رهن و اجاره مغازه بستگی به شهر و استان محل زندگی خود شما دارد.

شغل شیشه و پنجره سازی بر خلاف اکثر مشاغل نیاز به سرمایه برای تزئینات و دکوراسیون ندارد زیرا شما می توانید با کمک از محصولاتی که برای عرضه و خدمات به مشتریان خریداری کردید به دکوراسیون و تزئینات داخل مغازه بیافزاید.

ب: سرمایه لازم برای خرید شیشه و آینه

سرمایه خرید شیشه و دستگاه برای تولید پنجره در اوایل کار حدود پنجاه میلیون تومان است دیگر محصولاتی که میخواهید عرضه کنید مانند پنجره و شیشه های ساده و دوجداره به دلیل نوسانات بازار قیمت ثابتی ندارند و بهتر است برای سهولت در کار خود به صورت سفارشی کار کنید. یعنی نمونه کار هایی به شکل کاتالوگ در اختیار مشتریان قرار دهید و بعد از انتخاب مشتریان محصول را سفارش دهید که ضرر مالی به شما نرسد.

ج: سرمایه انسانی مورد نیاز برای کسب و کار

در شغل شیشه بری و پنجره سازی چون کار اصلی شما در منازل ،ادارات ،شرکت ها و مغازه ها است . نمی توانید وقت زیادی را در مغازه بگذرانید و این امر باعث میشود که اگر کسی قصد داشته باشد به مغازه شما مراجعه کند و محل کار شما بسته باشد، باعث می شود مردم دیگر به شما مراجعه نکنند و باعث دفع مشتری میشود.

برای رفع این مشکل شما باید یک نفر را استخدام کنید که در زمینه شیشه و پنجره سازی به روز باشد و در دفتر کار شما به صورت دائم حضور داشته باشد. و نیز به یک نفر دستیار نیاز دارید که در محل های که کار میکنید در کنار شما باشد و به شما کمک کند و همچنین مهارت کافی را داشته باشد که موجب سرعت بخشیدن به کار شما شود.

وجود یک دستیار ماهر میتواند به زیبایی کار شما نیز اثر ببخشد.

د: سرمایه لازم برای خرید تجهیزات

برای مدیریت و ارائه خدمات شغل شیشه بری ، به ابزارآلات و تجهیزاتی نیازمند خواهید بود که در لیست زیر به آنها اشاره می کنیم

لیست ابزار و ماشین آلات برای کسب و کارشغل شیشه بری

الماس شیشه بری

الوار مخصوص دریل شارژی

دریل شارژی

سنگ فرز

موتور جوش

نیش قواره بر

گرد بر ۶۰ سانتی

گرد بر ١٢۰ سانتی

گرد بر ٢۰۰ سانتی

قاپک دوتایی

قاپک تکی

قاپک سه تایی

قاپک تکی پمپی

قاپک جرثیقلی

قطع کن شیشه

کنگره زن شیشه

بغل گیر شیشه

قطع کن شیشه ١۰ میل

سنگ شیشه

انبر شیشه

انبر شیشه ٢۰ سانتی

مهارت در کار شیشه و پنجره سازی چقدر مهم است

شغل شیشه و پنجره سازی شغل ظریف و حساسی است و باید فرد دارای مهارت در کار باشد.حساس بودن این کار در حمل شیشه، نصب شیشه و پنجره دقت و تمرکز در کار را لازم دارد .

این کار به قدری ظرافت دارد که ممکن است شما با یک ضربه ناوارد به شیشه و یا پنجره میتوانید ضرر و زیان مالی و جانی به خود وارد کنید.

بهتر است اگر دارای مهارت نیستید ابتدا شاگرد یک استادکار شوید و مهارت ها و فوت فن های لازم شیشه و پنجره سازی را یاد بگیرید و سپس اقدام به دایر کردن مغازه شیشه و پنجره سازی بنمایید. کسب مهارت در این کار حدود شش الی هفت ماه طول میکشد.

میزان فضا و مساحت مغازه برای کسب و کار

همانطور که گفتیم فضای مناسب برای مغازه شیشه و پنجره سازی حدود ۶۰الی ٧۰ متر می باشد.اگر قصد دارید محصولات متنوع دیگری را در زمینه شیشه و پنجره سازی به کار خود اضافه کنید متراژ مغازه شما طبیعتا باید بیشتر باشد سعی کنید مغازه ای که قصد ساخت یا رهن و اجاره آنرا دارید دارای انبار نیز باشد.

حاشیه سود کسب و کار شما

شغل شیشه بری به دو صورت درآمد زایی می کند.یکی از طریق خرید شیشه به قیمت عمده و فروش آن به مشتری و دیگری درآمدهای ناشی از نصب و ارائه خدمات.

شما در کنار شغل اصلی خود میتوانید برای اینکه سود بیشتری را از کار خود به دست آورید به نصب کرکره برقی روی بیاورید که بازار کار خوبی دارد.

نصب درب های سکوریت نیز میتواند به سودآوری شما کمک کند.اکنون اکثر فروشگاه ها و مغازه ها برای ورودی مغازه و فروشگاه خود از درب های سکوریت استفاده می کنند .

نصب نرده پله های استیل ،شیشه ای و … در کنار کار اصلیتان بازار کار شما را افزایش میدهد.

لازم به ذکر است اگر چنین قصدی را داشتید که در کنار شغل اصلی خود یعنی شیشه و پنجره سازی به نصب کردن کرکره برقی، نصب درهای سکوریت و نصب نرده پله روی بیاورید بهتر است مغازه ای با متراژ بالا را انتخاب کنید .

چالش ها و ریسک در شغل شیشه و پنجره سازی

یکی از مزایایی که این شغل نسبت به دیگر شغل ها دارد این است که ریسک بالایی ندارد یا چالشی روبروی آن نیست که شما ترس از ورشکستگی داشته باشید؛ زیرا این شغل در تمام فصول بازار کار دارد و همانطور که مشخص است مردم، دولت و شرکت ها دولتی و خصوصی دائما در حال ساخت و ساز خانه، مغازه ،فروشگاه، اداره و شرکت هستند و مسلما هرکدام از این ساختمان ها نیاز به شیشه، پنجره، کرکره برقی، درب سکوریت و نرده پله و … دارند.

این موضوع به شما اطمینان میدهد که بازار کار شما همیشه مطلوب است و ترس از ورشکستگی را از شما دپر میکند.

فقط یک مورد میتواند چالش و ریسک به حساب بیاید و بازار کار شما را رو به کاهش و ورشکستگی ببرد و آن نبود مهارت لازم در کار شماست پس سعی کنید همانطور که گفتیم اگر مهارت ندارید ابتدا با مراجعه به یک استادکار فوت فن های کار را یاد بگیرید و بعد از تاییدیه استاد خود به دایر کردن مغازه شیشه و پنجره سازی روی بیاورید.

لازم به ذکر است باید این نکته را مورد توجه خود قرار دهید گاها پیش آمده بر اثر زلزله آسیب های جدی به مغازه ها و منازل وارد شده است در زلزله های اخیر برخی از مغازه های شیشه و پنجره سازی با رعایت نکردن ایمنی لازم در حفاظت از شیشه ها و پنجره ها باعث شدند که ضرر و زیان مالی زیادی ببینند و اکثر محصولات خود را در اثر زلزله از دست بدهند .

پس توجه داشته باشید عدم حفاظت از کالاها در مغازه شما ممکن است اینگونه ضرری به شما برساند.

ارتقا و رشد در کار

ارتقا و رشد در این کسب و کار بستگی به سرمایه‌ی شما دارد هرچقدر سرمایه بیشتری برای خرید محصولات کنار بگذارید کار شما رونق بیشتری می گیرد. تنوع در کار شما و تنوع در نوع محصولاتی که به مردم ارائه می دهید در رشد کار شما تاثیر بسزایی دارد.

در اینجا شما را با چند نوع پنجره و شیشه آشنا میکنیم:

پنجره چوبی

پنجره آهنی

پنجره آلومینیومی

پنجره های کامپوزیتی (Pvc.Upvc)

پنجره آلوود

شیشه های ساده یا تک جداره

شیشه های دوجداره

شیشه مات شونده یا هوشمند

شیشه سکوریت

شیشه لمینت

یراق آلات پنجره سازی مانند : بازشوی یک طرفه

بازشوی دو لنگه

بازشوی دوحالته

بازشوی کشویی

بازشوی آرکادئونی

بازشوی کلنگی

بازشوی محوری

استفاده از این نوع تنوع پنجره و شیشه در کار به راحتی باعث میشود مراجعه کنندگان به شما افزایش پیدا کنند که این امر نیز باعث رشد و ارتقاء و رونق کار شما میشود.

سازگاری با مشتریانی که به شما مراجعه می کنند یکی از بهترین روش های افزایش درآمد برای کار شما است سازگاری در قیمت کالاها،نصب سریع ، بد قول نبودن شما در مقابل سفارشاتی که مشتریان به شما تحویل میدهند.

همه اینها بر جذب مشتری و مراجعه مردم به شما تاثیر زیادی دارد.

تبلیغات نیز تاثیر فراوانی در معرفی هر شغلی دارد. تبلیغات در فضای مجازی و در داخل شهر، نصب بنر در محله ها و قسمت های از شهر که میدانید قصد بر ساخت و ساز دارند درج آگهی تبلیغاتی در شهر و روستاهای اطراف شهر شما و یا تبلیغات در شهرستان های همجوار شما به افزایش درآمد شما کمک بسیاری میکند.

اینکه به گونه ای کار کنید که مشتریان از شما و کار شما راضی باشند نیز باعث میشود به صورت خودجوش و بدون هیچ هزینه ای برای شما تبلیغات انجام دهند و شما را به اقوام و آشنایان خود معرفی کنند.

خرید محصولات و کالا

خرید شیشه و پنجره بهتر است از کارخانه های معتبر و ایرانی باشد به این دلیل که هم کیفیت کار شما را بالا میبرد و هم قیمت پایین تری نسبت به شرکت های خارج از کشور دارد و با وجود تحریم ها نیز کار شما تعطیل نمی شود.

شرکت های مانند کاوه فلوت – ابزار صنعت امر- آریا پروفایل ارس- ایران آلومینیوم- ایران پلاستیک- پویا صنعت و … از جمله شرکت های معتبر و ایرانی در این زمینه می باشند

منبع : 1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x