/ خوانندگی / کلاس آواز خوب چه ویژگی هایی دارد
آنچه در این مقاله می‌خوانید

کلاس آواز خوب چه ویژگی هایی دارد

کلاس آواز استاندارد، کلاسی است که در آن، توانایی ها، استعداد ها، دامنه صوتی، علایق یک هنرجو و مواردی از این دست، مورد توجه قرار می گیرند تا با ارائه تکنیک های مناسب برای هر هنرجو، پیشرفت او در آواز خوانی تضمین شود.

صدای زیباتر، دامنه صوتی وسیع تر، اجرای درست نت های زیر و بم و کنترل بیشتر بر روی صدا، یادگیری نحوه آواز خواندن به شیوه ای سالم و قدرتمند اما کنترل شده، همه پیشرفت هایی است که با آموزش دیدن در یک کلاس آواز خوب و با کمک یک استاد آواز خوب اتفاق می افتد. همچنین شما می توانید اطلاعات زیادی در مورد سبک ها و ژانرهای موسیقی مورد نظر خود بیاموزید، یا حتی با سبک های موسیقی جدیدی که هنوز نام آنها را نشنیده اید، آشنا شوید و آنها را یاد بگیرید.

 در اینجا مهمترین ویژگی های یک کلاس آواز استاندارد و یک استاد آواز خوب و نکاتی که باید در این کلاس ها آموزش داده شوند را آورده‌ایم:

تمرینات تنفسی در کلاس آواز

بخش عظیمی از آموزش آواز خوانی، به یادگیری نحوه صحیح تنفس مربوط است. در یک کلاس آواز به شما آموزش داده میشود تا برای تنفس صحیح از دیافراگم خود استفاده کنید. اصول آوازخوانی صحیح، موجب میشوند تا هنگام خواندن، تمام بدن شما درگیر شود. اگر هنگام اجرای یک نت، در حنجره ی خود احساس درد و فشار کردید این بدین معناست که شما از تکنیک های درستی استفاده نمیکنید.

در یک کلاس آواز استاندارد، استاد شما در ابتدا بر روش صحیح تنفس تمرکز خواهد کرد. این مسئله بسیار ساده به نظر میرسد اما در عین حال بسیار مهم است. مدیریت نفس، تاثیر شگرفی در نحوه آواز خواندن شما دارد زیرا تنفس شما مستقیماً بر کیفیت صدا و آواز شما تاثیر می گذارد. هنگامی که شروع به یادگیری آواز می کنید ، استاد آواز به شما کمک می کند تا نحوه تنفس خود را بهبود ببخشید و تنفس خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که نفس شما متناسب با جمله ای باشد که می خوانید برای مثال یاد می گیرید که نفس کافی برای اجرای نت های کشیده بدون کوتاه کردن آنها ، داشته باشید. پس تمرینات تنفسی توانایی شما در اجرای یک نت را افزایش می دهند.

توجه به هیدراتاسیون یا آبرسانی تارهای صوتی 

در یک کلاس آموزش آواز، شما برخی فوت های کوزه گری را می آموزید تا در حین ارتقاء کیفیت صدای خود، سلامت حنجره‌تان را حفظ کنید. هیدراتاسیون تارهای صوتی نیز یکی از همین فوت های کوزه گری است. اگر تارهای صوتی شما هیدراته نباشند، شما نمی توانید به طور کامل از توانایی حنجره ی خود بهره ببرید، زیرا تارهای صوتی شما خشک هستند و با تمرینات فشرده و فشار آوردن به صدا در این حالت احتمال آسیب حنجره ی خود را بالا می برید.

آیا تا به حال توجه کرده اید که خوانندگان یا سخنرانان روی صحنه همیشه یک بطری آب همراه خود دارند؟ این به این دلیل است که اگر تارهای صوتی خود را به درستی هیدراته نکنند، فشار زیادی به تارهای صوتی آنان وارد شده و به حنجره و صدای آنها آسیب میرسد. باید به این موضوع توجه ویژه داشت که یک خواننده یا هنرجوی آواز و هر شخصی که متناسب با حرفه اش از صدای خود بسیار استفاده می کند، باید دائم در طول روز از آب استفاده کند. زیرا انتقال آب به حنجره از طریق جریان خون مدت زمانی به طول می انجامد. بنابراین مصرف آب تنها وقتی که ما در حال خواندن و استفاده از صدای خود هستیم اصلا کافی نخواهد بود.

اهمیت به تمرینات روزانه هنرجو 

یک استاد خوب در کلاس آواز، به شما این نکته را می آموزد که تمرین روزانه آواز، چه اهمیتی در پیشرفت شما دارد و تمرینات آواز، تنها مختص جلسات آموزشی نیستند. در یک کلاس آواز استاندارد شما متوجه میشوید که باید به چه میزان تمرین کنید تا تارهای صوتی شما بدون آسیب دیدن، آمادگی لازم را پیدا کنند و دامنه صوتی خود را گسترش دهید.

کمک به یافتن دامنه صوتی هنرجو

صدای افراد، با هم متفاوت است و برای هر نوع صدایی، نت ها و گام های خاصی مناسب تر هستند‌. در یک کلاس آواز خوب شما نقاط منحصر به فرد صدای خود را می یابید و با دامنه صوتی خود آشنایی پیدا میکنید. همچنین استاد آواز شما میتواند در انتخاب آهنگ هایی که با توانایی هایتان مناسب تر است، به شما کمک کند. به این ترتیب، شما به حنجره خود فشار نمی آورید و با اجرای بهتر آهنگ های متناسب با دامنه صوتی خود، اعتماد به نفس شما نیز افزایش می یابد. همچنین استاد شما میتواند با توصیه تمرینات و نکاتی، به شما در گسترش دامنه صوتی‌تان کمک کند.

آموزش تمرینات گرم کردن صدا و تمرینات صداسازی

 به یاد داشته باشید که حنجره ی شما، ماهیچه‌ای است. انجام تمرینات صداسازی و گرم کردن صدا باعث می شود تا عضلات حنجره  قوی ترو در نتیجه صدای شما بهتر شود. این تمرینات، تنها مختص خوانندگان مبتدی نیست، بلکه حرفه ای ترین خوانندگان هم از این تمرینات برای بهبود کیفیت صدای خود استفاده میکنند. در یک کلاس آواز استاندارد، استاد شما تمرینات صداسازی و گرم کردن صدا را به شما می آموزد تا با تمرکز بر این تمرینات، دامنه صوتی خود پیدا کرده و آن را گسترش دهید تا در اجرای نت های بالاتر و پایین تر وسعت صدای خود، به مشکل برنخورید.

همچنین در یک کلاس آواز ، به شما یادآوری می شود که تمرینات طولانی مدت میتوانند بسیار آسیب زا باشد و اینجاست که شما متوجه میشوید که جمله «تا میتوانی تمرین کن»، جمله چندان درستی نیست. شما باید بنا به تشخیص استاد به طور میانگین 30 دقیقه به طور روزانه، تکالیف استاد آواز خود را تمرین کنید و در صورتی که مایل به تمرین بیشتری هستید، باید میان هر پارت 30 دقیقه‌ای تمرین، استراحت طولانی مدت داشته باشید.

یک استاد آواز خوب، اهمیت تمرینات گرم کردن صدا را به خوبی می داند و به شما می‌آموزد که احساس درد و فشار در گلو میتواند به صدای شما آسیب برساند. پس  برنامه ای خوب و متعادل برای انجام این تمرینات، به شما ارائه می‌دهد و با این کار، روند پیشرفت شما را سرعت می‌بخشد.

ایجاد فضایی پر نشاط و لذت‌بخش در کلاس آواز

لذت بردن از تمرینات آواز می تواند از مهمترین نکات برای آموزش آواز در کلاس های آواز باشد. در یک کلاس آواز خوب، محیطی برای هنرجو ها ایجاد میشود تا از آواز خواندن لذت ببرند و آن را دوست داشته باشند؛ به طوری که آموزش آواز، هیچگونه خستگی ذهنی در آنها ایجاد نکند. این مسئله موجب میشود تا هنرجو ها، نکات و تکنیک ها آواز را بهتر و سریع تر یاد بگیرند و انرژی خود را در طول کلاس حفظ کنند.

حال به نکاتی که هنگام انتخاب استاد آواز باید به آنها توجه کنیم، می‌پردازیم:

1 )داشتن دانش و تجربه کافی در سبک های موسیقی

قبل از برقراری ارتباط با استادان آواز ، وقت بگذارید و آن سبک های موسیقی را که می خواهید روی آنها کار کنید را بررسی کنید. مسلما این نکته را میدانید که اگر به سبک موسیقی راک علاقه دارید و می‌خواهید این سبک را بیاموزید، یک استاد اپرا نمیتواند کمک خاصی به شما بکند.

بسیاری از استادان آواز به طیف وسیعی از تئوری موسیقی مسلط هستند و برخی از مفاهیم و اصول خوانندگی مشابه در سبک های مشابه موسیقی را می‌دانند و می توانند آنها را به شما آموزش دهند، اما بهترین و درست ترین گزینه این است که مستقیماً به شخصی متخصص در زمینه مورد علاقه خود مراجعه کنید؛ یعنی کسی که به سبک یا سبک های مورد علاقه شما تسلط کافی دارد و دارای مهارت و تحصیلات معتبر در این زمینه است.

مراقب برخی از استادان آواز که ادعا میکنند متخصص سبک مشخصی از موسیقی هستند باشید، زیرا انتخاب نادرست استاد آواز، منجر به بسیاری از آموزش های نادرست می شود که  این آموزش های نادرست می توانند باعث به خطر افتادن سلامت صوتی و حتی خونریزی تارهای صوتی شما بشوند. علاوه بر آسیب حنجره، آموزش های ناصحیح، شما را به بی راهه می کشاند و ممکن است باعث ناامیدی و اتلاف وقت و هزینه ی شما شود.

شخصیت گرم و صمیمی داشته باشد

یک استاد آواز باید رفتار صمیمی و دوستانه داشته باشد به طوری که هنرجو در حضور استاد خود بسیار راحت باشد و ترس و اضطرابی در طول کلاس نداشته باشد، چرا که اضطراب در کلاس آواز، باعث کاهش کیفیت آموزش و کاهش بازدهی هنرجو می شود. یک استاد آواز خوب باید در حین اصلاح اشکالات و اشتباهات هنرجو، همواره رفتاری آرام و دلگرم کننده داشته باشد.

تلاش برای ایجاد برنامه آموزشی منحصر به فرد در کلاس آواز

اگر با توصیه یکی از دوستان یا آشنایان خود، استاد آواز خود را پیدا کردید و بعد از مدتی متوجه شدید که تمرینات و تکالیفی که به شما داده شده دقیقاً به همان ترتیبی است که به سایر هنرجویان آن استاد اختصاص داده شده است، این نشانه خوبی نیست. همان طور که پیشتر هم گفتیم صدای افراد، با یکدیگر متمایز است و هر فرد توانایی ها و دامنه صوتی خاص خود را دارد، همچنین هر هنرجو علایق منحصر به فردی دارد و با سرعت یادگیری خاص خودش پیش می رود.

یک استاد آواز خوب، نقاط قوت و ضعف هر هنرجو را تشخیص می دهد و تمرینات و تکالیفی را برای او انتخاب می کند که باعث پیشرفت آن هنرجو و تقویت نقاط ضعف او شود. تمرینات مقرر شده باید با آنچه هنرجویان برای پیشرفت نیاز دارند مطابقت داشته باشد؛ زیرا تمرینات مشابه برای بهبود کیفیت هر صدایی اثر گذار نخواهند بود.

یک استاد آواز خوب در طی روند آموزش حرفه ای خوانندگی، توانایی های هر هنرجو را شناسایی میکند و علایق آنها را در نظر میگیرد و برای هر یک از آنها تکالیفی را انتخاب می کند که چالش برانگیز هستند اما برای آن فرد مناسب اند زیرا چنین استادی میداند که پیش رفتن طبق علایق و استعداد های هنرجو، می تواند تاثیر فوق العاده ای در یادگیری او‌ داشته باشد.

پر انرژی باشد

استادی را تصور کنید که هنگام تدریس بسیار کلافه، بی رمق و خسته است. این را هر کسی می داند که تدریس با یک چنین حالتی، موثر نخواهد بود. آواز نیاز به تحرک و انرژی دارد. عمل خوانندگی به خودی خود یک فعالیت هوازی است و به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد و یک استاد آواز عالی، می داند که پرانرژی و مشتاق بودن به عنوان یک مربی به تشویق هنرجو برای ایجاد انرژی بیشتر در فرایند آواز خوانی و یادگیری موسیقی کمک می کند.

نگرشی دلسوزانه داشته باشد

نیازی نیست که با استاد آواز خود ارتباط به شدت دوستانه‌ای داشته باشید؛ اما با این حال، استاد آواز شما باید کمی در مورد شخصیت هنرجوی خود و اینکه هر یک از هنرجویانش خارج از کلاس آواز، چگونه هستند، کمی آگاهی داشته باشد. اگر استاد آواز شما چیز زیادی از روحیات شما نمی داند نمی تواند به پیشرفت بیشتر شما در موسیقی کمک کند. حتما این را میدانید که موسیقی با زندگی تمام ما به نحوی عجین شده است و کلاس آواز میتواند کلاسی باشد که شما در آن درس های زندگی، راه های پیشرفت و بهبود شخصیت خود و راه های درس گرفتن از اشتباهاتتان را یاد میگیرید.

اگر استاد شما ویژگی ها و ارزش های شخصیتی شما را بشناسد، احساس راحتی بیشتری با او خواهید داشت. علاوه بر این، یک استاد باید به سلامت هر هنرجو – به ویژه سلامت صوتی او – و به طور کلی نحوه زندگی هر هنرجو توجه کند. راهنمایی فردی، همراه با انرژی و لبخند، و توجه به جزئیات در برنامه ریزی آموزشی خاص برای هر فرد، بسیار تاثیر گذار است. استادانی که واقعاً به هنرجویان خود اهمیت می دهند و تمام تلاش خود را برای ایجاد ارتباط درست با هنرجو می کنند، بازدهی بیشتری در کلاس آواز خود خواهند داشت.

تسلط لازم در نواختن پیانو داشته باشد

یک استاد آواز خوب لزوماً نباید یک پیانیست حرفه ای باشد، بلکه می بایست حداقل توانایی نواختن در مهمترین گام ها را داشته باشد. تسلط یک استاد باید به اندازه‌ای باشد که بتواند علاوه بر نواختن صحیح پیانو، روی هنرجو تمرکز کند و مجبور نباشد مدام به دستان خود نگاه کند.

کیفیت صدای خود را حفظ کند

یک استاد آواز حتی با وجود سالها سابقه و تدریس، باید به تمرینات صوتی خود ادامه دهد. پیشرفت صوتی یک استاد و حفظ کیفیت صدا بسیار مهم است، زیرا تنها در این حالت است  که میتواند با اطلاعات به روز شده آنچه را که در نظر دارد به هنرجو انتقال دهد. استاد آواز ممکن است مجبور شود مهارت های آوازی خود را در حد یک خواننده حرفه‌ای ارتقا دهد.

ترس های هنرجو را از بین ببرد

تقریبا هیچ کس دوست ندارد اشتباه کند. هر انسانی به طور ذاتی کمال گراست و میخواهد تمام کارها را به طور بی نقص انجام دهد. اما این اتفاق همواره امکان پذیر نیست. اکثر هنرجو ها از اشتباه کردن میترسند. زیرا نگرانند تا مبادا در کلاس آواز، مورد تمسخر، قضاوت و سرزنش قرار بگیرند و یا استاد آوازشان، این اشتباهات را به خاطر عدم تمرین کافی بداند.

این ترس معمولا هنرجویان را مستعد اشتباهات بیشتر میکند و موجب کاهش تمرکز آنها میشود. یک استاد آواز خوب، کسی است که با صحبت و رفتار درست خود، ترس هنرجو را از بین ببرد و به هنرجوی خود بیاموزد که اشتباه کردن برای رشد لازم است و تنها نکته مهم این است که از اشتباهات خود درس بگیرد و با برطرف کردن آنها، راه پیشرفت خودش را هموار تر کند. 

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x