/ برنامه نویسی / اهمیت استفاده از ژیروسکوپ
آنچه در این مقاله می‌خوانید

تجربه‌ی شگفت‌انگیز واقعیت مجازی

ژیروسکوپ می‌توانند هیجان تجربه‌ی واقعیت مجازی را به‌شکل محسوسی افزایش دهد؛ زیرا با استفاده از این حسگر می‌توان حرکات کاربر را دقیق‌تر کنترل کرد و درنتیجه میزان تعامل او با محیط مجازی اطرافش را گسترش داد؛ مثلا افراد می‌توانند در هنگام استفاده از هدست واقعیت مجازی و با بهره‌گیری از ژیروسکوپ گوشی، با حرکت‌دادن سر خود به‌سمت چپ و راست، نمایی گسترده و پانوراما از فضای اطراف خود را مشاهده کنند یا با حرکت به‌سمت عقب یا جلو به‌راحتی به تمام نقاط فضای مجازی اطراف خود حرکت کنند.

تجربه‌ی هیجان‌انگیز واقعیت افزوده

کمتر کسی است که با بازی پوکمن گو آشنا نباشد. تجربه‌ی این بازی در‌ حالت واقعیت افزوده و شکار پوکمن‌ها در دنیای واقعی، نیازمند استفاده از گوشی مجهز به ژیروسکوپ است؛ وگرنه نمی‌توانید از این بازی لذت واقعی را ببرید. درضمن با استفاده اپلیکیشن AR Camera GYRO و دوربین گوشی و با کمک ژیروسکوپ آن می‌توانید اجسام دوبعدی و سه‌بعدی در‌ حال حرکت جذاب و جالبی را با حرکت‌های سرگرم‌کننده ببینید. درضمن، می‌توانید با گذاشتن انگشتتان روی گوشی، حرکت آن‌ها را تغییر دهید.

درکل درصورتی‌که می‌خواهید واقعیت افزوده و بازی‌های طراحی‌شده برپایه‌ی این فناوری را در گوشی تجربه کنید، گوشی حتما باید به ژیروسکوپ مجهز باشد. برخی از گوشی‌های میان‌رده فاقد این حسگر هستند.

حذف آثار لرزش گوشی هنگام عکاسی یا فیلم‌برداری با آن

مدتی است اپلیکیشن‌هایی برای عکاسی و فیلم‌برداری تهیه شده‌اند که با کمک ژیروسکوب هرگونه لرزش هنگام عکاسی یا فیلم‌برداری را از بین می‌برند.

استفاده از گوشی به‌عنوان دسته‌ی برای بازی‌های PC

چنانچه گوشی شما مجهز به ژیروسکوپ باشد، می‌توانید از آن به‌عنوان دسته‌ هم استفاده کنید و علاوه‌بر بازی‌های ریسینگ، سایر بازی‌ها را هم با لذت بیشتری انجام دهید. برای تبدیل گوشی خود به دسته‌‌ ابتدا باید اپلیکیشن Monect PC Remote را روی گوشی خود نصب (این اپلیکیشن برای سیستم‌های عامل‌ اندروید، iOS و ویندوزفون عرضه شده است) و پس از آن، اپلیکیشن PC Remote را نیز روی کامپیوتر نصب کنید. در مرحله‌‌ی بعد گوشی و کامپبوتر را به شبکه‌‌ی وای‌فای مشترک متصل و اپلیکیشن‌ها را در هر دو دستگاه اجرا کنید. پس از اجرای هر دو اپلیکیشن، نام کامپیوتر شما در اپلیکیشن Monect PC Remote در گوشی نمایش داده می‌شود.

با انتخاب نام کامپیوتر می‌توانید از گوشی به‌عنوان دسته برای بازی‌های ریسینگ، شبیه‌ساز پرواز، تیراندازی اول شخص، مبارزه‌ای و حتی بازی‌های معمولی استفاده کنید. Monect PC Remote یک حالت اختصاصی برای بازی GTA V نیز دارد .

چنانچه بازی مدنظر فقط از دسته‌ی ایکس‌باکس پشتیبانی می‌کند، تنها کافی است فایل exe بازی را با استفاده از گزینه‌ی Add وارد گیم لانچر اپلیکیشن کنید یا فایل را به‌راحتی به داخل پنجره‌ی لانچر بکشید. یادآوری می‌شود این اپلیکیشن علاوه‌بر تبدیل گوشی به دسته می‌تواند برای کنترل موس و صفحه‌کلید و انتقال فایل‌های صوتی و تصویری بین گوشی و کامپیوتر نیز بکارگرفته شود. Monect PC Remote مصرف باتری گوشی را افزایش می‌دهد؛ به‌همین‌دلیل توصیه می‌کنیم نور نمایشگر را به حداقل برسانید تا مدت زمان بیشتری بتوانید از گوشی استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با این اپلیکیشن می‌توانید ویدئو زیر را تماشا کنید .

اهمیت استفاده از ژیروسکوپ در گوشی‌ها

چنانچه گوشی فاقد ژیروسکوپ باشد، از برخی از ویژگی‌ها و قابلیت‌ها نمی‌توانیم استفاده کنیم که شامل موارد زیر می‌شود:

گوشی‌های فاقد ژیروسکوپ به جهت عمودی و افقی چندان حساس نیستند؛

گوشی نمی‌تواند زاویه‌ی مورب را تشخیص دهد؛

شتاب‌سنج بدون کمک ژیروسکوپ نمی‌تواند جهت گوشی را به‌صورت دقیق شناسایی کند؛

در گوشی‌های فاقد ژیروسکوپ تصاویر درحالت مورب قابل‌مشاهده نیستند؛

امکان استفاده از اپلیکیشن‌های طراحی‌شده برپایه‌ی ژیروسکوپ در گوشی‌های فاقد این حسگر وجود ندارد.

آزمایش عملکرد ژیروسکوپ

برای آزمایش سالم‌بودن ژیروسکوپ در گوشی‌های اندرویدی می‌توانید از اپلیکیشن Gyroscope Test استفاده کنید. این اپلیکیشن علاوه‌بر ژیروسکوپ، عملکرد شتاب‌سنج و مغناطیس‌سنج گوشی را نیز بررسی می‌کند و با استفاده از آن می‌توانید بفهمید که آیا گوشی شما با واقعیت مجازی سازگار است یا نه. هنگام نصب این اپلیکیشن کم‌حجم، سخت‌افزارهای شناسایی‌شده نمایش داده می‌شود و با انتخاب گزینه‌ی RUN SiMULATION می‌توانید عملکرد حسگر را امتحان کنید. اپلیکیشن Sensor Monitor نیز ابزار خوبی برای آزمایش ژیروسکوپ، شتاب‌سنج و سایر حسگرهای گوشی‌های اندرویدی محسوب می‌شود.. برای آزمایش ژیروسکوپ گوشی‌های آیفون نیز اپلیکیشن مشابه رایگانی در اپ استور وجود داد که می‌توانید با جست‌وجوی کلمه‌ی ژیروسکوپ آن را به‌راحتی پیدا کنید.

فعال و غیرفعال‌ کردن

این حسگر به‌صورت پیش‌فرض در گوشی‌های اندرویدی فعال است و در‌صورتی‌که در تنظیمات گوشی اندرویدی شما گزینه‌ای با عنوان Orientation وجود داشته باشد، می‌توانید در آن بخش ژیروسکوپ و شتاب‌سنج را غیرفعال کنید. ژیروسکوپ در گوشی‌های آیفون نیز به‌صورت پبش‌فعال است و تنها در iOS 12.2 و نسخه‌های پس از آن این گونه نیست. البته حتی در این نسخه‌ها نیز می‌توان ژیروسکوپ و شتاب‌سنج را به‌راحتی فعال کرد که قبلا درباره‌ی آن توضیح داده‌ایم.

حسگر مغناطیس‌سنج( قطب‌نمای دیجیتالی)

تعریف

حسگر مغناطیس‌سنج گوشی‌ها وظیفه‌ی تشخیص میدان مغناطیسی زمین را برعهده دارد؛ بنابراین، گوشی با استفاده از این حسگر می‌تواند جهت شمال را تشخیص دهد و نقشه‌های دیجیتالی را براساس جهت فیزیکی کاربر به‌صورت خودکار بچرخاند.

ساختار و نحوه‌ی کار

مغناطیس‌سنج گوشی‌ها که از قطعه‌های ثابت و بدون حرکتی ساخته شده، خود تشکیل‌دهنده‌ی حسگر بسیار کوچک اثرهال برای تشخیص میدان مغناطیسی زمین در سه محور عمودی X ،Y و Z است. حسگر اثرهال متناسب با قدرت و قطب میدان مغناطیسی زمین تولید‌شده در امتداد هر محوری که حسگر به‌سمت آن قرار دارد، جریان خاصی تولید می‌کند. در‌ مرحله‌ی بعدی این جریان به سیگنالی دیجیتالی تبدیل می‌شود که می‌تواند شدت میدان مغناطیسی را نشان دهد. از سایر فناوری‌های استفاده‌شده در حسگر مغناطیس‌‌سنج می‌توان به وجود وسیله‌ای با قابلیت تغییر مقاومت براساس تغییرات ایجادشده در میدان مغناطیسی اشاره کرد.

مغناطیس‌سنج درون تراشه‌ی الکترونیکی کوچکی قرار گرفته که حسگر دیگری (معمولا شتاب‌سنج) را نیز در خود جای داده است و این حسگر به اصلاح اندازه‌گیری‌های اولیه‌ی میدان مغناطیسی کمک می‌کند. وجود این حسگر در گوشی برای تشخیص جهت گوشی نسبت به میدان مغناطیسی زمین ضروری است.

کاربرد

قطب‌نمای دیجیتالی که یکی از اپلیکیشن‌های پراستفاده‌ی گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود، با کمک مغناطیس‌‌سنج عمل می‌کند. اپلیکیشن‌های قطب‌نمای دیجیتالی به‌وفور در گوگل‌پلی استور و اپ‌استور یافت می‌شود. استفاده از اپلیکیشن‌های کاملا راحت و معمولا رایگان است و می‌توان از برخی از آن‌ها به‌عنوان فشارسنج، ارتفاع‌سنج یا GPS هم استفاده کرد.

اپلیکیشن Altimeter GPS Pro یکی از بهترین اپلیکیشن‌های قطب‌نما برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS در سال ۲۰۱۹ محسوب می‌شود. این اپلیکیشن اطلاعاتی نظیر مسافت، سرعت، زمان طی‌شده، موقعیت و جهت کاربر را نمایش می‌دهد و می‌توانید با استفاده از این اپلیکیشن نقاط شروع و پایان خود را ازطریق ایمیل با دوستان خود به‌اشتراک بگذارید، از دیگر ویژگی‌های شاخص این اپلیکیشن می‌توان به ارائه‌ی نقشه‌های توپوگرافی و نقشه‌های هیبریدی و همچنین نمایش میزان ارتفاع و دقت بالای GPS اشاره کرد. شما می‌توانید نسخه‌ی iOS این قطب‌نمای دیجیتالی را از اینجا و نسخه‌ی اندروید آن را از اینجا دانلود کنید. البته درکل، قطب‌نماهای دیجیتالی به‌اندازه‌ی قطب‌نماهای متداول حرفه‌ای دقیق نیستند.

در‌صورتی‌‌که قطب‌نما به‌درستی کار نمی‌کند، گوشی را از سیم‌های برق و وسایل دارای آهن‌ربا و خود آهن‌ربا دور کنید و چنانچه قاب گوشی آهن‌ربا دارد، آن را نیز از گوشی خود جدا کنید. راه‌حل دوم کالیبره‌کردن گوشی است که قبلا درباره‌ی آن توضیح داده‌ایم.

حسگر GPS

تعریف

GPS مخفف Global Positioning System به‌معنای سیستم موقعیت‌یابی جهانی است و سیستم مسیریابی و ناوبری رادیویی محسوب می‌شود. این حسگر از اطلاعات رادیویی دریافت‌شده‌ی ماهواره‌ها به‌وسیله‌ی گیرنده‌ای که در گوشی شما تعبیه ‌شده است، برای تعیین موقعیت مکانی گوشی و ارائه‌ی اطلاعات زمانی موردنیاز در برخی از اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کند.

تاریخچه

نخستین گوشی مجهز به GPS به‌نام Benefon Esc در سال ۱۹۹۹ تولید و عرضه شد و عمدتا در اروپا دردسترس بود و از آن سازندگان دیگری نیز به تدریج حسگر  جی‌پی‌اس را در گوشی‌های خود تعبیه کردند .

ساختار و نحوه‌ی کار

حسگر جی‌پی‌اس برای یافتن موقعیت مکانی شما داده‌ای به فضا ارسال نمی‌کند؛ بلکه اطلاعات لازم را از ۲۸ ماهوارهی مستقر در مدار زمین دریافت می‌کند که مختص تعیین موقعیت جغرافیایی هستند. هریک از این ماهواره‌ها دارای ساعت اتمی اختصاصی هستند و موجی را با یک کد زمانی در فرکانس خاص ارسال می‌کنند. تراشه‌ی داخل گوشی مشخص می‌کند کدام‌یک از ماهواره‌ها قابل رصد هستند و هیچ مانعی برای ارتباط با آن‌ها وجود ندارد. سپس شروع به جمع‌آوری اطلاعات از ماهواره‌ای با قوی‌ترین امواج ارسالی می‌کند. جی‌پی‌اس گوشی با کمک امواج دریافتی، موقعیت مکانی فرد و زمان را تشخیص می‌دهد و برای اینکه بتواند موقعیت دقیق فرد را به‌صورت کاملا دقیق تشخیص دهد، باید حداقل امواج را از سه ماهواره دریافت کند و اگر بتواند اطلاعات را از ماهواره‌ی چهارم نیز دریافت کند، کاربر از ارتفاع خود از سطح دریا نیز مطلع می‌شود

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x