/ پزشکی / جرم گیری دندان مراحل، مزایا، روشها، عوارض
آنچه در این مقاله می‌خوانید

مرحله ی اول: جرم گیری و کورتاژ لثه

در عنوان قبلی روش هایی را که برای جرم گیری دندان، مورد استفاده قرار می گیرند را بیان کردیم و فهمیدیم که دندانپزشک می تواند یا استفاده از ابزار های دستی و یا دستگاه های اولتراسونیک، به جرم گیری دندان بپردازد. تعداد جلساتی که مورد نیاز است، با توجه به شرایط بیمار و میزان جرم روی دندان های او بستگی دارد.

مرحله ی دوم: بروساژ دندان 

در این مرحله دندانپزشک با استفاده از خمیری مخصوص و وسیله ای که دارای سر برسی شکل می باشد، این کار را انجام می دهد. بروساژ به منظور صاف و صیقلی کردن سطح دندان بعد از جرم گیری انجام می شود.

مرحله ی سوم: صیقلی کردن دندان با Airflow

این روش می تواند برای از بین بردن لکه های روی دندان موثر باشد و همچنن قادر است تا پلاک های دندانی را از بین ببرد. این روش می تواند دارای برتری هایی باشد، زیرا بدون تماس مستقیم و فشار وضعیت دندان های بیمار به بهبود وضعیت دندان ها می پردازد. یک اسپری هوا و بی کربنات و جت آب به منظور از بین بردن پلاک ها استفاده می شود.

شست و شوی دندان در دندانپزشکی

شست و شوی دندان در دندانپزشکی را حتما به نام بروساژ در کنار نام جرم گیری دندان شنیده اید. بروساژ در واقع به عنوان یک روش تکمیلی بعد از جرم گیری دندان انجام می شود و به از بین بردن جرم و پلاک روی دندان ها و همچنین سفیدتر و درخشان تر کردن دندان ها کمک می کند. در این روش، دندانپزشک از یک ابزار دستی که سر آن یک غلتک پلاستیکی دارد، استفاده می کند. با استفاده از آن، نوعی ماده خمیری شکل به نام پروفیلاکسیز، به دندان ها زده شده تا به رفع جرم های دندانی کمک نماید. سپس دندانپزشک دستگاه را روی سطح دندان ها حرکت می دهد. شاید برایتان این سوال ایجاد شده است که جرم گیری و بروساژ چه تفاوتی با هم دارند؟ برای پاسخ به این سوال، باید گفت که جرم گیری دندان به از بین بردن مقادیر بسیار بالایی از پلاک ها و جرم های دندانی می پردازد، اما بروساژ لکه هایی که توسط مصرف مواد غذایی روی دندان ها ایجاد شده اند را از بین می برد. بنابراین شست و شوی دندان در دندانپزشکی یا بروساژ همراه با جرم گیری دارای اهمیت زیادی می باشد.

مزایا و معایب جرم گیری دندان

جرم گیری دندان مزیت هایی نسبت به مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و حتی بلیچینگ دندان دارد. همچنین معایبی را نیز می توانیم برای این روش درمانی در نظر بگیریم که در ادامه آن ها را بیان نموده ایم:

مزایای جرم گیری دندان

جرم گیری دندان دارای مزیت ها و برتری هایی نسبت به دیگر مواردی است که در زیر برای شما بیان می کنیم:

مزایای جرم گیری دندان نسبت به استفاده از مسواک و نخ دندان

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، می توانند بسیاری از جرم ها و پلاک های دندانی را از بین ببرند، اما قادر به از بین بردن همه ی آن ها نمی باشند. با کمک جرم گیری دندان، می توانید اطمینان حاصل کنید که تمام پلاک های دندانی خود را از بین برده اید.

مزایای جرم گیری دندان نسبت به بلیچینگ

این دو روش، تفاوت های بسیاری با هم دارند. در واقع بلیچینگ دندان تنها جنبه ی زیبایی و سفید کردن دندان ها دارد، اما جرم گیری دندان یک روند درمانی است که جرم و پلاک های بین دندانی را از بین می برد. با وجود اینکه سفید شدن دندان با بلیچینگ بیشتر است، اما جرم گیری نیز با برداشتن جرم های روی دندانی، می تواند تا حد خوبی از زردی روی دندان ها کم کند.

معایب جرم گیری دندان

به طور کلی جرم گیری دندان معایب طولانی مدتی برایتان به همراه نخواهد داشت. با وجود تمام فواید و مزیت های این روش، می توانیم مواردی را نیز به عنوان معایب آن در نظر بگیریم که البته این معایب نباید دلیلی بر عدم انجام جرم گیری دندان باشد.

  1. جرم گیری تا حدود چند ساعت سبب حساسیت دندان ها شده که به مرور رفع می گردد.
  2. اگر در بازه های زمانی بسیار طولانی مدت، به مطب دندانپزشکی مراجعه می کنید، به احتمال زیاد در حین جرم گیری دچار خونریزی لثه می شوید که البته جای نگرانی نمی باشد. در این شرایط دندانپزشک توصیه های ضروری را برای شما شرح می دهد و همچنین لازم است تا در زمان هایی که دندانپزشک تعیین می کند، برای جرم گیری به مطب مراجعه کنید.
  3. اگر دچار سیستم ایمنی ضعیفی باشید، احتمال بروز عفونت وجود دارد.

جرم گیری دندان چگونه است؟

جرم گیری دندان به کمک چند روش قابل انجام است. اگر به صورت منظم به مطب دندانپزشکی مراجعه داشته باشید و بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید، دندانپزشک می تواند با استفاده از ابزار های دستی، به برداشتن جرم بپردازد. اما معمولا از ابزار های اولتراسونیک برای اینکار استفاده می شود. این دستگاه دارای نوک فلزی به شکل خاصی می باشد که دندانپزشک آن را به صورت حرکات چرخشی و ضربه ای روی جرم دندان زده تا از بین برود.

آیا جرم گیری دندان با درد همراه است؟

به طور کلی می توان بیان کرد که جرم گیری دندان هیچگونه دردی ندارد. بعضی از افراد تصور می کنند که جرم گیری به مینای دندان آن ها آسیب وارد می کند و یا سبب لق شدن دندان آن ها می گردد. اما این تصور کاملا اشتباه می باشد. افرادی که احساس لق بودن دندان خود بعد از جرم گیری را دارند، باید بدانند که این اتفاق از قبل رخ داده و جای خالی دندان با جرم پر شده است، در نتیجه وقتی که جرم گیری انجام می شود، این احساس بیشتر نمایان می شود. افرادی که لثه های سلامتی ندارند، به احتمال زیاد در زمان جرم گیری دندان ها دچار خونریزی می شوند، اما درد خاصی ایجاد نمی شود که بیمار به بی حسی نیاز داشته باشد.

آیا جرم گیری دندان باعث پوسیدگی می شود؟

پوسیدگی دندان به دنبال آسیب به مینای دندان اتفاق می افتد که نتیجه ی باقی ماندن جرم روی دندان ها می باشد. اگر یک دندانپزشک حرفه ای، به جرم گیری دندان های شما بپردازد، به هیچ عنوان مینای دندان آسیبی نمی بیند. جرم گیری باعث پوسیدگی دندان نمی شود، بلکه این جرم است که سبب آسیب به دندان و پوسیده شدن آن می گردد.

سوالات متداول

  1. جرم دندان بیشتر در چه نقاطی تشکیل می شود؟

در قسمت هایی که مسواک کمتر دسترسی دارد، بیشتر جرم های دندانی تشکیل می شوند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که حتی اگر بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید، لازم است تا هر چند وقت یک بار برای جرم گیری به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.

  1. آیا جرم گیری سبب از بین رفتن مینای دندان می گردد؟

افراد زیادی تصور می کنند که جرم گیری به مینای دندان آسیب می رساند. اما این تصور کاملا اشتباه است، زیرا دستگاه های جرم گیری دندان، تنها قادر به برداشتن جرم های دندانی هستند و هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نمی کنند. وجود جرم روی دندان ها می تواند خطرات زیادی داشته باشد که اگر این افراد این مشکلات و عوارض آگاهی داشته باشند، هیچگاه جرم گیری را عاملی برای آسیب به مینای دندان نمی دانند.

  1. چرا بعد از جرم گیری دندان ها حساس می شوند؟

بعد از جرم گیری دندان، حساسیت هایی برای دندان ها به وجود می آید که کاملا طبیعی بوده و هیچ گونه جای نگرانی نیست. این روند بعد از چند روز از بین می رود. دلیل آن این است که با جرم گیری، بخش زیادی از جرم های روی دندان شما برداشته شده است. وجود این جرم ها مانند یک عایق حرارتی برای شما عمل می کرد، اما تصور نکنید که این ماجرا خوب و مفید بوده است. بعد از برداشته شدن جرم ها، بخش هایی از ریشه دندان با محیط بیرونی ارتباط برقرار می کند که تا چند روز دندان ها را دچار حساسیت می کند.

  1. چند وقت یک بار لازم است تا جرم گیری دندان انجام شود؟

با توجه به جنس دندان هر بیمار و رعایت های او، زمانی که هر فرد به جرم گیری دندان نیاز دارد، متفاوت است. اگر فردی بهداشت دهان و دندان خود را بسیار رعایت می کند، بهتر است تا حداقل سالی یک بار به مطب دندانپزشکی برای جرم گیری دندان های خود، مراجعه کند.

  1. آیا جرم گیری دندان به روش های سنتی فایده ای دارد؟

روش های خانگی و سنتی برای جرم گیری دندان ها اثر گذار هستند، اما ماندگاری آن ها بسیار کم است و شاید این روش ها قادر به برداشتن تمام جرم های دندانی نباشند. به همین جهت لازم است تا هر چند وقت یک بار نیز به مطب دندانپزشکی مراجعه شود.

  1. آیا امکان جرم گیری دندان لمینت، کامپوزیت و یا ایمپلنت شده وجود دارد؟

بله، این کار امکان پذیر است، اما چون دندان ها دارای حساسیت بیشتری هستند، جرم گیری آن ها نیازمند دقت و مهارت بسیار بالاتری می باشد. بنابراین اگر دارای چنین دندان هایی هستید، برای جرم گیری، یک دندانپزشک متخصص و دارای مهارت را انتخاب کنید.

  1. آیا خمیر دندان های ضد جرم می توانند جایگزینی برای جرم گیری باشند؟

جرم روی دندان با مسواک و خمیر دندان از بین نمی رود و برای این کار لازم است تا از دندانپزشک کمک گرفته شود. خمیر دندان هایی که در بازار به عنوان ضد جرم معرفی شده اند، مقدار زیادی مواد ساینده دارند. درست است که به سفید شدن دندان ها کمک می کنند، اما با داشتن سایندگی نباید بیش از حد از آن ها استفاده شود.

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x