/ تعمیرات / ریجستر کردن گوشی مقایسه اندروید با iOS
آنچه در این مقاله می‌خوانید

مقایسه اندروید با iOS ؛ کدام‌یک برای شما مناسب تر است؟

هنگام خرید گوشی هوشمند با دو دسته کلی از آن‌ها رو‌به‌رو می‌شویم؛ گوشی‌های اندرویدی و آیفون. اگر قصد خرید یک گوشی هوشمند را دارید اما نمی‌دانید که کدام‌ یک برای شما مناسب‌تر است، با ما همراه باشید.

در ابتدا با یک پرسش شروع می‌کنیم. چرا از صفت جمع برای گوشی اندرویدی اما مفرد برای آیفون استفاده کرده‌ایم؟ اگر شما برای خرید یک گوشی هوشمند وارد بازار شوید از شما خواهند پرسید که گوشی اندرویدی می‌خواهید یا آیفون. اما اگر از دنیای گوشی‌های هوشمند بی‌خبر باشید احتمالاً برایتان سؤال می‌شود که این دو چه فرق‌هایی باهم دارند؟ بازار پر است از گوشی‌های گوناگون از برندهایی مختلف با تنوعی بی‌شمار پس چرا همه‌ی آن‌ها در این دو کلمه خلاصه می‌شود؟

پاسخ به این پرسش در گرو بیان مفهومی به نام «سیستم‌عامل» است که بدون بیان کردن آن به‌طور مستقیم نمی‌توان به مقایسه این دو پرداخت. از طرفی توضیح کامل این مفهوم در قالب این مقاله نمی‌گنجد لذا به‌صورت مختصر تعریفی از آن بیان خواهیم کرد تا تفاوت گوشی‌های اندرویدی و آیفون برای شما قابل تفهیم‌تر باشد.

سیستم عامل چیست؟

سیستم‌عامل به‌طور خلاصه به نرم‌افزاری گفته می‌شود که توسط سازنده‌ روی هرنوع وسیله‌ی هوشمندی پیاده‌سازی می‌شود تا کاربر بتواند از آن استفاده کند. درواقع یک دستگاه هوشمند بدون سیستم‌عامل، وسیله‌ای بی‌فایده است که هیچ‌کاری را نمی‌تواند انجام دهد. وظیفه‌ی سیستم‌عامل آن است که با ارتباط با اجزای درونی دستگاه (سخت‌افزار) بتواند یک محیط مجازی را به‌وجود آورد که کاربر بتواند با آن کار کند و وظایفی که امروزه گذران امورات را بدون داشتن این داشتن این دستگاه‌های هوشمند ناممکن کرده است، انجام دهد.

با بیان این مفهوم پی می‌بریم که دلیل این دوگانگی برسر سیستم‌عامل است اما سؤال بعدی که مطرح می‌شود آن است که چرا نام‌هایی که برای تفکیک این دو دسته به‌کار برده می‌شود ارتباطی با یکدیگر ندارند؟ «آیفون» نام تجاری گوشی‌های ساخت شرکت اپل است. درحالی‌که « اندروید » نام گوشی نیست، نام سیستم‌عاملی است که روی طیف وسیعی از گوشی‌هایی با برند‌های مختلف پیاده‌سازی شده است. این درحالی‌است که سیستم‌عامل گوشی‌های آیفون iOS نام دارد اما استفاده از نام iOS برای انتخاب نوع گوشی رایج نیست. برای پاسخ به این پرسش نیز لازم است تاریخچه‌ای مختصر از هریک را مورد بررسی قرار دهیم.

iOS

در سال ۲۰۰۷ استیو جابز، بنیان‌گذار و مدیرعامل پیشین اپل، اولین آیفون را با سیستم‌عامل iPhone OS 1 به بازار معرفی کرد. نام این سیستم‌ عامل به مدت سه سال حفظ شد، تااینکه با انتشار iOS 4 در ژوئن ۲۰۱۰ این نام به iOS تغییر کرد. سیستم عامل iOS مختص به گوشی‌های آیفون است که حق استفاده از آن تنها در انحصار شرکت اپل است؛ بدین معنا که این سیستم‌ عامل تنها روی گوشی‌های آیفون قابل اجرا است.

اندروید

سیستم‌عامل اندروید برای اولین بار توسط اندی رابین در سال ۲۰۰۳ معرفی شد. در سال ۲۰۰۵ گوگل اندروید را خرید و عرضه سیستم‌عامل اندروید به سازندگان گوشی‌های هوشمند را آغاز کرد. اینگونه بود که HTC در سال ۲۰۰۸ اولین گوشی اندرویدی به نام HTC Dream را با اندروید 1.0 معرفی کرد.

مالکیت اندروید از سال ۲۰۰۵ تاکنون به شرکت گوگل تعلق دارد. اندروید یک سیستم‌عامل منبع باز است که اکنون گوگل توسعه‌ی آن را برعهده داشته و شرکت‌های مختلفی مجاز به استفاده از آن هستند؛ بدین معنا که هر سازنده‌ای می‌تواند از این سیستم‌عامل در محصولات هوشمند خود استفاده کند و حتی کد آن را بنا بر نیاز و ترجیح‌ خود تغییر دهد.

پس با این مقایسه علت این‌که چرا کلیه گوشی‌های اندرویدی درمقابل آیفون قرار می‌گیرند برما آشکار می‌شود. درواقع گوشی های آیفون گوشی‌هایی هستند که فقط با سیستم‌عامل منحصربه‌فرد شرکت اپل یعنی iOS کار می‌کنند. همان‌طور که هیچ سیستم‌عامل دیگری مانند اندروید روی آیفون قابل اجرا نیست، سیستم‌عامل iOS نیز روی هیچ گوشی دیگری به‌جز آیفون دیده نمی‌شود.

ازطرف دیگر اندروید سیستم‌عاملی است که شرکت‌های مختلف اجازه دارند روی محصولات خود پیاده کنند و کاربران با خرید گوشی‌هایی از برند سامسونگ، شیائومی، هواوی و … می‌توانند از سیستم عامل اندروید بهره‌مند شوند. از این‌رو اندروید محدود یه یک گوشی خاص یا یک برند خاص نمی‌شود.

با این توضیحات درواقع نامی که برای این مقاله باید انتخاب می‌شد مقایسه‌ی سیستم‌عامل اندروید و iOS می‌بود اما از آن‌جایی که کاربر شاید نام iOS را کمتر شنیده باشد و در ابتدا از وجه تمایز اصلی گوشی‌های اندروید و آیفون یعنی سیستم‌عامل آن‌ها اطلاعی نداشته باشد، این عنوان را برای مقاله برگزیده‌ایم. هدف مقاله نیز مقایسه سیستم‌عامل اندروید و iOS از نظر کارکردی است وگرنه فردی از تفاوت‌های این دو اطلاع داشته باشد، به‌جای مقایسه‌ی سیستم‌عامل‌ها، برندهای مختلف را مبنای مقایسه خود برای خرید گوشی در نظر می‌گیرد.

اندروید و iOS چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

در حین خرید گوشی، یکی از سؤال‌برانگیزترین مباحث، تفاوت‌های میان اندروید و iOS است و این‌که کدام‌یک بر دیگری برتری دارد. این سؤال از آن دسته سوالاتی است که هرشخصی جواب متفاوتی برای آن دارد و هرکاربری بنابر دلایل شخصی خود یکی را برمی‌گزیند و به دیگران توصیه می‌کند. درواقع هرکدام با وجود تفاوت‌هایی که دارند هیچ ‌یک برتری مطلق به دیگری ندارد.

به‌طور کلی اندروید و iOS طی چند سال اخیر پیشرفت‌های بسیاری کرده‌اند و مانند سابق این‌گونه نیست که بگوییم iOS یا اندروید در زمینه‌ی خاصی کمبود و نقصی دارند. بااین‌حال هریک به‌شیوه‌ی خود نیازهای کاربران را برطرف می‌کنند. بستگی به‌کاربر دارد که اولویت‌ها و نیازهای خود از یک گوشی را در چه می‌بیند. در حد یک استفاده‌ی معمولی و روزمره هردو نیازهای پایه‌ای کاربران را برطرف می‌کنند اما اگر از سطح یک استفاده عمومی فراتر رویم این‌جاست که برخی پارامترها از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

برای مثال برای برخی از افراد، یک تجربه‌ی کاربری باکیفیت، در اولویت قرار دارد، درحالی‌که ممکن است فردی دیگر به‌دنبال راحتی هرچه تمام‌تر برای انجام امور خود باشد یا به‌عبارتی دنبال راه‌حلی است که در سریع‌ترین زمان ممکن نیازهایش را برطرف می‌کند و دردسر کمتری دارد. توجه داشته باشید که سریع بودن گوشی با انجام امور در سریع‌ترین حالت ممکن یک مقوله‌ی جدا از هم است.

سریع‌ بودن گوشی یا سریع به پاسخ رسیدن؟ مسئله این است

از این‌رو در مقاله‌ی پیش‌رو این دو سیستم‌عامل را به‌صورت مستقیم با یکدیگر مقایسه نمی‌کنیم، بلکه تفاوت‌های این‌دو را از دریچه‌ی این‌که گوگل و اپل به‌عنوان توسعه‌دهندگان این دوسیستم عامل، چه نگرشی را برای کاربر هدف خود دنبال کرده‌اند، بررسی می‌کنیم چراکه صرف‌نظر از تفاوت‌های عمیق درونی و ساختاری، روش و راه‌حل‌های هریک از آن‌ها در رفع نیاز‌های کاربر متفاوت است.

انتخاب بین این دو درصورت عدم‌شناخت نحوه‌ی پاسخ‌دهی آن‌ها به کاربر کاری دشوار است چراکه ذهن یک کاربر عادی که ایده‌ای در مورد تفاوت‎‌های iOS و اندروید ندارد، ممکن است پر از علامت سؤال و تناقض‌هایی باشد که باید به آن‌ها پاسخ داده شود.

برفرض اینکه دغدغه اصلی ما برای انتخاب گوشی شناخت تفاوت‌های سیستم‌عامل iOS و اندروید باشد، باید باتوجه به نیازها و اولویت‌های خود گزینه مناسب را انتخاب کنیم. در این مقاله بر آن شدیم تا به‌زبان ساده و با فرض براین‌که کاربر پیش از خرید گوشی ایده‌ای در مورد تفاوت iOS و اندروید به جز تفاوت نامشان ندارد، به بیان تفاوت سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS بپردازیم.

تجربه کاربری

کارهایی که گوشی‌های هوشمند انجام می‌دهند تحت فرایند‌ها و دستورها محاسباتی پیچیده‌ای صورت می‌پذیرد که از چشم ما پنهان است و رابط گرافیکی (GUI) این‌جاست که نقش تبدیل ورودی‌های لمسی به کدها و عملیات محاسباتی را برعهده می‌گیرد. دراین جا مفهومی به نام رابط کاربری شکل می‌گیرد و هر سازنده‌ای یک تیم گرافیکی دارد که روی توسعه‌ی این رابط کار می‌کند.

می‌توان گفت مهم‌ترین چیزی که در یک گوشی هوشمند کاربر را به دستگاه خود پیوند می‌دهد، رابط کاربری است و این هنر هرسازنده‌ای است که رابط کاربری خود را به‌گونه‌ای طراحی کند که کاربر بتواند بیشترین ارتباط را با آن بگیرد. در یک جمله، رابط کاربری زبان صحبت کردن گوشی با کاربر است که طراحی هوشمندانه آن باعث به وجود آوردن یک تجربه کاربری رضایت‌بخش می‌شود.

گوشی‌های آیفون از ابتدا با یک رابط کاربری روان و ساده معرفی شدند و با گذشت زمان این ویژگی را حفظ کردند. با انتشار iOS 7 در سال ۲۰۱۳، این سیستم‌عامل بزرگ‌ترین تغییرات گرافیکی را به‌خود دید تا خود را با طراحی مدرن هماهنگ‌تر کند، اما پس از آن دیگر این رابط کاربری دچار تحول گرافیکی نشد، درعوض هر نسخه بهبودهای ظاهری جزئی را درخود دارد که به‌چشم کاربر شاید محسوس نباشد اما شاید بتوان آن را یک مزیت به‌حساب آورد چراکه تغییرات انقلابی رابط کاربری احتمال دارد تجربه‌ی کاربری را خدشه‌دار کند.

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x