/ دسته‌بندی نشده / عمل کاشت لنز چیست؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل کاشت لنز چیست؟می توان گفت، بینایی مهم ترین حس از بین حواس چهار گانه است. این حس توسط عضوی حساس به نام چشم در افراد کنترل می شود. چشم  ممکن است دارای عیوبی شامل عیوب میدان دید یا عیوب انکساری شود که می تواند به طور محسوسی بر روی بینایی فرد تاثیر جدی بگذارد. از این رو افراد به محض دریافت اولین علایم این مشکلات به پزشک متخصص مراجعه کرده و نسبت به درمان ان ها اقدام می نمایند. ابتدایی ترین و رایج ترین روش درمانی این مشکلات تجویز عینک های طبی مختص چشم توسط پزشک می باشد.

اما عینک بر روی ظاهر افراد تاثیر گذاشته از این رو بسیاری از افراد مایل به استفاده از عینک نبستند.برخی از افراد برای فرار از عینک به استفاده از لنز های طبی رو می آورند، اما باید گفت که این لنز ها نیز چندان کاربردی نیستند و این لنز ها نیز مشکلات خاص خود را دارند.  اما در میان روش های موجود عمل کاشت لنز برای رفع انواع عیوب چشمی، یکی از روش های مطمئن و کم ضرر است که بسیاری از افراد از این روش برای درمان مشکلات بینایی خود استفاده می کنند.

کاشت لنز چیست؟

این عمل در واقع قرار دادن لنز در سطح داخلی چشم به جای سطح خارجی چشم است.  این عمل با توجه به ماهیتی که دارد طیف وسیعی از مشکلات چشمی را رفع می کند. در این عمل از لنز های دائمی استفاده می شود، از این رو این لنز ها به اصلاح نزدیک بینی، دور بینی، آستیگماتیسم و نیز پیر چشمی فوق العاده موثر و کاربردی هستند.

لنز های دائمی که در این عمل استفاده می شوند معمولا اندازه ای حدود نصف سکه دارند که از دو طرف توسط بازو هایی به نام هپتیک نگه داشته می شوند.

انواع لنز های داخل چشمی

  • لنز دائمی تک کانونی؛ یکی از متداول ترین لنز های دایمی عمل کاشت لنز می باشد که معمولا برخلاف عدسی چشم افراد که برای دیدن اجسام مختلف کشیده یا صاف می شود، این لنز این قابلیت را نداشته و فقط در یک نقطه خاص متمرکز می شود، از این رو افراد با این لنز برای دیدن اجسام در فاصله های خیلی نزدیک  نیاز به عینک دارند. این لنز معمولا برای رفع عیوبی مثل نزدیک بینی، دوربینی، یک چشم برای اجسام نزدیک و یک چشم برای اجسام دور و نیز پیر چشمی کاربرد دارد.
  • لنز های چند کانونی؛ این لنز های همانند عدسی های دو کانونی موجود در برخی از عینک ها، این قابلیت را دارند که اشیا را در فواصل مختلف به خوبی ببیند. اما معمولا برای رسیدن به بینایی طبیعی و نرمال باید چند ماه صبر کنند تا سیستم مغز شما به عملکرد این لنز ها عادت کند.

و

  • لنز دائمی انطباق پذیر؛ این نوع لنز نسبت به بقیه لنز ها انعطاف بیشتری داشته از این رو توانایی تمرکز در نقاط مختلف در فواصل گوناگون دارد. معمولا افرادی که از این لنز استفاده می کنند نسبت به سایرین نیاز کمتری به عینک مطالعه پیدا می کنند.
  • لنز دائمی توریک؛ یکی دیگر از انواع لنز های داخل چشمی، لنز داخل چشمی توریک است. اگر چشمی آستیگمات باشد، معمولا تاری دید دارد، این لنز داخل چشمی به طور محسوسی در کاهش مشکل آستیگماتیک چشم تاثیر دارد و می تواند تا حد زیاد بینایی عادی را برای شما به ارمغان بیاورد. توجه داشته باشید این لنز هیچ تاثیر برای درمان پیر چشمی در افراد ندارد و تنها از لنز های مفید برای درمان آستیگماتیسم می باشد.
  • و….

انواع لنز های داخل چشمی برای چشم ها با مشکلات مختلف وجود دارد که ما در بالا به مهم ترین و پر کاربرد ترین این لنز ها اشاره کردیم.

عمل کاشت لنز نیز مانند هر عمل دیگری نیاز به رعایت یکسری توصیه ها، بعد از عمل می باشد تا عمل با موفقیت منجر به بازگشت بینایی عادی در فرد شود‌ در ادامه به بررسی دوران نقاهت بعد از عمل کاشت لنز میپردازیم، تا انتهای مطلب ما را دنبال کنید.

دوران نقاهت بعد از عمل کاشت لنز

خوشبختانه امروزه و پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در علم پزشکی، این عمل خطری برای فرد در حین عمل به دنبال ندارد اما به دلیل ورود یک جسم خارجی به داخل چشم به نام لنز، نیاز به یکسری توجهات برای دوران نقاهت بعد از عمل کاشت لنز می باشد تا هر چه زودتر فرد بتواند بینایی خود را به طور کامل و طبیعی به دست بیاورد.

چشم های خود را بعد از عمل با دست مالش ندهید این عمل ممکن است بر روی لنز اثر منفی بگذارد.

در این عمل شما بیهوش میشوید، از این رو ممکن است بعد از عمل و ریکاوری هم تا چند ساعت خواب الود باشید، نگران نباشید به مرور و دفع داروی بیهوشی مشکل شما نیز حل می شود.

بعد از جراحی حتما با محافظ چشم بخوابید، بهتر است این کار را تا یک هفته بعد از عمل جراحی انجام دهید.

در مصرف دارو ها و قطره های چشمی که پزشک تجویز کرده است، نهایت دقت را داشته باشید و در استفاده ان ها سهل انگاری نکنید تا درد احتمالی و نیز سوزش چشمتان کم شود.

هنگام استفاده از قطره توجه داشته باشید تا نوک قطره چکان یا چشم شما تماس پیدا نکند، زیرا می تواتد باعث آلودگی چشم شما و سوزش های بعدی شود.

برای بررسی التهاب حتما روز بعد از جراحی به پزشک متخصصتان مراجعه نمایید.

بهتر است به مدت دو هفته از شنا، سونا و جکوزی و هر عملی که باعث تماس چشم شما با اب تصفیه می شود خودداری کنید.

از انجام ورزش و فعالیت های سنگین در این دوره به مدت دو هفته خودداری نمایید.

محصولات ارایشی تا هفته و برای آرایش چشم نباید استفاده شود.

به طور مداوم و منظم از اشک مصنوعی استفاده کنید.

پس از معاینه چشم توسط پزشک و تایید وی برای رانندگی، شما بعد از عمل جراحی کاشت لنز حق رانندگی دارید.

بعد از عمل جراحی و به دست اوردن دید طبیعی گواهینامه خود را در مورد استفاده از عینک اصلاح نمایید.

درست است عمل کاشت لنز نیز دوره نقاهت خود را دارد تا بتواند بینایی طبیعی را برای فرد به ارمغان بیاورد. اما این عمل چه مزایایی برای فرد دارد؟ با ما همراه باشید تا مزایای کاشت لنز داخل چشمی را نیز به طور کامل برای شما بیان کنیم.

مزایای کاشت لنز دائمی

  • افرادی که خشکی چشم دارند می توانند از کاشت لنز داخل چشمی برای بهبود بینایی خود به جای عمل لیزیک استفاده کنند.
  • گاهی فرد نزدیکی بینی فوق العاده شدید دارد که با عمل لیزیک درمان نمی شود، کاشت لنز داخل چشمی یکی از بهترین روش ها برای درمان نزدیک بینی های شدید است.
  • یکی از مهم ترین مزایای کاشت لنز دائمی، عدم تاثیر نامطلوب بر روی ظاهر افراد است که می تواند بدون هیچ گونه تاثیری و بدون اینکه کسی متوجه این عمل شود، بینایی عالی را برای شما به همراه داشته باشد.
  • لنز دائمی تنها لنزی است که نه فرسوده می شود و نه بعد از گذشت مدت زمانی، نیاز به تعویض ندارد.
  • برخلاف لنز های طبی که نیاز به بیرون اوردن دارند، این لنز های نیازی به برداشتن ندارند و بر روی دیگر عملکرد های چشم تاثیر سویی ندارد.
  • کاشت لنز به گو نه ای است که با تعویض نسخه پزشک و نیاز به نوعی دیگر از لنز های داخل چشمی، فرد می تواند مجدد این لنز را با لنز دیگری عوض کند بدون اینکه بینایی اش متحول شود.
  • و…

هر چند که عمل کاشت لنز داخل چشمی، مزایای متعددی دارد، اما ممکن است به ندرت عوارضی را برای فرد به دنبال داشته باشد.

عوارض عمل کاشت لنز

معمولا پزشک متخصص قبل از عمل سابقه بیماری های قبلی شما را به طور کامل بررسی می کند‌ اما به ندرت ممکن است فرد بعد از عمل دچار خونریزی، قرمزی، تاری دید در شب  احساس وجود هاله در اطراف چشم شود، که با مراجعه به موقع به متخصص قابل درمان خواهند بود.

هزینه عمل کاشت لنز

بر اساس میران اسیب چشم، نوع مشکلی چشمی، اندازه چشم، اندازه لنز تهیه شده برای عمل کاشت لنز دائمی، تعرفه بیمارستان و نیز نوع وسایلی که برای این عمل استفاده می شود، هزینه عمل کاشت لنز متفاوت است اما معمولا هزینه بالایی برای رسیدن به یک بینایی عالی و بدون استفاده عینک ندارد.

عمل کاشت لنز دائمی داخل چشم این روز ها به یک روش درمانی مفید و پرکاربرد برای رفع عیوب انکساری چشم شده است به گونه ای که بسیاری از افراد برای راحتی از عینک به این عمل درمانی روی اورده اند.

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x