/ دسته‌بندی نشده / جاذبه های گردشگری عراق
آنچه در این مقاله می‌خوانید

جاذبه های گردشگری عراق -کشور عراق یکی از کهن‌ترین کشورهای جهان است که تمدن و فرهنگ پر باری دارد. این کشور در منطقه خاورمیانه و در غرب کشور ایران قرار دارد. در دیار کهن عراق بارگاه پر شکوه و شوکت تعدادی از ائمه اطهار قرار دارد به طوری که به واسطه وجود همین جاذبه‌ها این کشور توانسته به یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی در منطقه‌ی خاورمیانه تبدیل شود. وجود زیارتگاه های چند تن از امامان شیعیان در این کشور که در شهر‌های نجف، کربلا، کاظمین و سامرا مسلمانان زیادی را از اقصی نقاط ایران و جهان جهت زیارت به این سرزمین می‌کشاند.

حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت ابوالفضل(ع) که در مرکز شهر زیارتی کربلا و در بین الحرمین قرار دارند از جمله مکان های زیارتی عراق محسوب می‌شوند. این دو حرم، این مکان را به محل خاطره‌انگیزی برای عاشقان اباعبدالله(ع) تبدیل کرده است، به طوری که این محل در اشعار شاعران دلسوخته ما هم نمود و جلوه فراوانی دارد. آثار، جاذبه‌ها و اختراعات مهم و تاثیرگذاری در کشور باستانی عراق وجود دارند که در حال حاضر بسیاری از این آثار در موزه‌های اروپایی و آمریکایی نگهداری می‌شود.

در بین آثار تاریخی این کشور نام دروازه ایشتار به عنوان گذرگاهی به تاریخ باستان شناخته می‌شود. این دروازه در اوج دوران تمدن بابِل در حدود 2600 سال پیش ساخته شده است. این شاهکار معماری بابِلی طولی در حدود 12 متر دارد و تمام سطح آن را آجر‌های لعاب‌دار فیروزه‌ای و آبی پوشانده است. دروازه‌ی ایشتار منقوش به نگاره‌هایی از شیر، اژدها و احشام است. این دروازه از زمان کشف به موزه شهر برلین منتقل و بازسازی شد و در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفت. از دیگر دیدنی هاای کشور عراق می‌توان به طاق کسری اشاره کرد که ارزشمند‌ترین آثار مربوط به سلسله ساسانیان در شهر تیسفون به حساب می‌آید.

این بنا نمادی از عظمت حکومت ساسانیان و نماینگر قدرت و ثروت این سلسله بوده است.اگر می‌خواهید در سفر به عراق از بغداد بازدید کنید، خوب است که با دیدنی های این شهر آشنا شوید. کاخ فاو از جمله کاخ‌های باشکوهی است که با بازدید از آن می‌توانید با تاریخ معاصر این کشور و زوایای پنهان صدام حسین، رهبر بعث عراقی بیشتر آشنا شوید. موزه ملی عراق نیز جایی است که با تاریخ پرفراز و نشیب و باشکوه تمدن بین النهرین آشنا خواهید شد. موزه‌ای که با وجود غارت بیش از 15 هزار قطعه تاریخی از آن، هنوز هم دیدنی و جذاب است و آثاری از 3500 سال پیش تا کنون را در معرض نمایش گذاشته است.

بخشی از رود دجله نیز از بغداد می‌گذرد و به این شهر زندگی بخشیده است. از دیگر دیدنی های بغداد نیز می‌توان به یادمان شهید و مسجد ام القرا اشاره کرد. و اما نجف یکی از شهرهایی است که در تور زیارتی کربلا احتمالا به آن سر خواهید زد. از جمله جاهای زیارتی نجف به جز حرم امیرالمومنین می‌توان به قبرستان وادی السلام، مسجد حنانه نجف و آرامگاه کمیل بن زیاد نخعی اشاره کرد. اماکن زیارتی سامرا نیز شامل سرداب غیبت امام زمان، مسجد بزرگ سامرا، حرم عسکریین و مرقد مطهر نرجس خاتون می‌شوند. همچنین در کاظمین می‌توانید به زیارت حرم کاظمین که مرقد امام موسی کاظم و امام جواد به شمار می‌رود بروید. اغلب مردم عراق، نژاد عرب دارند و چیزی در حدود 20 درصد جمعیت این کشور را نیز کرد‌ها تشکیل می‌دهند.

جاذبه های گردشگری عراق

عراق (Iraq) یک کشور در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا است. پایتخت عراق شهر بغداد است. عراق از جنوب با عربستان سعودی و کویت، از غرب با اردن و سوریه، از شمال با ترکیه و از شرق با ایران همسایه است. عراق در بخش جنوبی خود، مرز آبی کوچکی با خلیج فارس دارد و دو رود مشهور دجله و فرات که سرآغاز تمدن‌های باستانی میان رودان در طول تاریخ کهن این منطقه هستند از کشور ترکیه وارد عراق و به جنوب آن روان شده و با پیوستن به رود کارون، اروندرود را تشکیل می‌دهند و به خلیج فارس می‌ریزند.

کشور عراق سراسر دیدنی ها و جاذبه های تاریخی و به خصوص مذهبی است. از شهر بغداد و کربلا و نینوا گرفته تا سلیمانیه، اربیل، بصره و … که هر کدام جاذبه های منحصر به فرد خود را دارند. دیدنی های کشور عراق آنقدر زیاد است که در یک مقاله نمی گنجد. ما سعی کرده ایم بهترین و مهمترین جاهای دیدنی عراق را به شما معرفی کنیم.

جاذبه های دیدنی عراق

شهر بغداد – Baghdad

شهر بغداد به عنوان پایتخت کشور عراق از مهم‌ترین مناطق دیدنی عراق به شمار می‌رود. اگر چه به دلیل حضور پیوسته نیروهای نظامی و بازرسی‌های متعدد جنبه گردشگری در این شهر آسیب‌های جدی دیده است اما در هر حال بازدید از آن به دلیل سبک‌های معماری خاص مربوط به دوره‌های تاریخی مهم در آن به چشم می‌خورد بسیار جالب خواهد بود.

کاخ عباسی بغداد

قصر عباسی بغداد آخرین کاخ باقی مانده از سلسله ی عباسی که مشرف به رودخانه ی دجله در مرکز شهر است. این قصر که در شهر بغداد واقع شده است یکی از دیدنی های تاریخی مهم محسوب می شود.

جاذبه های گردشگری عراق

موزه ملی عراق

موزه ملی عراق (المتحف العراقی) موزه‌ای است با گنجینه ای از تمدن بین النهرین،که در بغداد قرار دارد. این موزه در جریان اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ مورد دستبرد دزدان عتیقه قرار گرفت. موزه ملی عراق پس از سالها تعطیلی به دلیل جنگ، در فوریه ۲۰۱۵ با حضور نخست وزیر عراق حیدر العبادی بازگشایی شد.

مسجد الرحمن

سالانه گردشگران زیادی از بغداد دیدن میکنند. مسجد الرحمن بغداد یکی از جاذبه های اصلی این شهر است. بغداد به داشتن بناهایی با معماری های زیبا معروف است که این مسجد یکی از مهم ترین این بناها است. همچنین مقبره ها، مناره ها و مساجد زیاد دیگری نیز در شهر وجود دارد. مسافرانی که برای تعطیلات به این شهر آمده اند باید دیدن این مسجد زیبا را در اولویت قرار دهند.

شهر نجف – Najaf

نجف از شهرهایی کشور عراق است که آرامگاه علی بن ابی‌طالب نخستین امام شیعیان در این شهر واقع شده ‌است. این شهر مرکز استان نجف است و از مقدس‌ترین شهرهای شیعیان و مرکز قدرت سیاسی شیعیان در عراق به‌شمار می‌رود. نجف همواره محل تردد و اقامت زائران و نیز مشتاقان علوم دینی است که این عامل در رونق تجارت آن تأثیری بسزا دارد. این شهر مدت زیادی در مسیر کاروان‌هایی قرار داشته که برای انجام مناسک حج از راه خشکی عازم مکه و مدینه بودند. این ویژگی نیز در ارتباط نجف با شهرها و مراکز تأثیر زیادی داشته ‌است.

حرم امام علی (ع)

حرم امام علی بن‌ابی‌طالب (ع)، در شهر نجف عراق قرار دارد. این مسجد در نزدیکی گورستان وادی السلام که به بزرگترین گورستان دنیا مشهور است قرار دارد. سالانه گردشگران بسیار زیادی به خصوص از ایران برای زیارت مولای متقیان به نجف سفر می کنند.

جاذبه های گردشگری عراق

قبرستان وادی السلام

قبرستان وادی السلام در قسمت شمالی حرم امیرالمومنین قرار دارد و با بیش از ۵ میلیون قبر، بزرگترین قبرستان دنیا محسوب می‌شود. شهرت این قبرستان به‌دلیل وجود روایاتی است که این قبرستان را محل رجعت تعدادی از پیامبران و امامان مومنین در روز رجعت می‌دانند. در روایات آمده که ارواح مومنین در این قبرستان گرد هم می‌آیند و یک فرشته روح مومن را بعد از مرگ به قبرستان وادی السلام می‌آورد و هرکس در این قبرستان دفن شود، عذاب قبر از او برداشته می‌شود.

برج نمرود

برج نمرود برجی از آجر است و دارای سرداب و زیرزمین است که بالاتر از آبادی ذی الکفل و در کنار شط، قرار دارد. گفته می‌شود حضرت ابراهیم علیه السلام را از این محل به آتش انداخته‌اند. این برج و تپه از آثار شهر باستانى بابل است و با وجود تخریب و فرسودگى هم چنان استوار مانده است.

شهر کربلا – Karbala

این شهر در واقع جایی است که سالانه 30 میلیون زائر را به خود می‌پذیرد. کربلا برای مسلمانان شیعه به دلیل وجود بین الحرمین و حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) مکانی مقدس است، زیرا سالار شهیدان و خاندانش در سال 680 میلادی در نبرد کربلا در ناعادلانه‌ترین شکل خود، آزادمردانه جان دادند. همچنین گفته می‌شود جبرئیل، کربلا را به عنوان یكی از مقد‌س‌ترین مکان‌های روی زمین معرفی کرده است. به این ترتیب، هر سال این شهر شاهد ورود هزاران مُرید امام سوم شیعیان برای برگزاری روز تاسوعا و عاشورا حسینی است.

بین الحرمین

بین الحرمین به صحنی گفته می‌شود که بین حرم زیبای امام حسین (علیه السلام) و مرقد پاک حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) واقع شده است. این صحن محل بسیاری مراسم های مذهبی و دعاست. به خصوص در ایام عاشورا و تاسوعا می توان شاهد مراسمات باشکوهی در این صحن بود.

جاذبه های گردشگری عراق

حرم امام حسین (ع)

حرم مطهر امام حسین علیه السلام یکی از مقدس ترین مکان ها برای شیعیان است. در این حرم، امام حسین (ع) نوه ی حضرت محمد (ص) به خاک سپرده شده است. در سال ۶۵ یا ۶۶ هجری به دستور حاکم آن زمان عراق مختار ثقفی(ره) اولین بنا به صورت یک مسجد آجری بر روی مرقد مطهر حضرت امام حسین ساخته شد و همچنین روستایی در آن منطقه بنا گردید که این هسته شکل گیری شهر کربلا شد.

حرم حضرت عباس (ع)

بارگاه مقدس حضرت عباس در نزدیکی حرم ‏مطهر امام حسین (ع) و در فاصله 378 متری از ان قرار دارد و فاصله‌ی این دو حرم را بین الحرمین ‏نامیده‌اند. ‏ایشان که از فرزندان ام البنین و حضرت علی (ع) بودند، از وفاداران و سرداران سپاه حسین (ع) هم بودند که ‏زودتر از برادر خود جام شیرین شهادت را سر کشیدند. طبق روایت‌ها پیکر مقدس او را در جایی که جان باخت، دفن کرده‌اند.

منبع 1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x