/ دسته‌بندی نشده / معرفی سگ کاوالیر و شرایط نگهداری از آن
آنچه در این مقاله می‌خوانید

سگ کاوالیر بسیار خوش اخلاق، مهربان و زیبا هستند و مناسب برای افرادی است که علاقه‌مند به نگهداری از سگ در خانه هستند.

سگ کاوالیر از نژاد سگ کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل (Cavalier King Charles Spaniel) است و از نظر اخلاقی بسیار خوش اخلاق و مهربان است. این سگ‌ها مناسب برای افرادی است که به نگهداری از سگ در خانه علاقه‌مند هستند و می‌توانند زمان مناسبی را برای گذراندن با سگ خود داشته باشند. سگ کاوالیر بسیار احساساتی است و با صاحبش رابطه عاطفی بسیار عمیقی دارد و به راحتی می‌تواند حالات او را درک کند. این سگ نمی‌تواند در مناطق بسیار سرد زندگی کند و آب و هوای معتدل برای او بهترین است.

ویژگی‌های ظاهری سگ کاوالیر

سگ کاوالیر قدی در حدود ۳۰ تا ۳۳ سانتی‌متر با وزنی در حدود ۶ تا ۸ کیلوگرم دارد و یکی از بزرگ‌ترین سگ‌های عروسکی محسوب می‌شود. صورت این سگ به دلیل چشمان درشت و گرد و قهوه‌ای براقش بسیار دوست داشتنی و بامزه به نظر می‌رسد.

با سری نسبتاً گرد، پوزه‌ای کوتاه و مخروطی شکل دارد که به سمت نوک بینی باریک‌تر می‌شود. یکی از بارزترین ویژگی‌های سگ کاوالیر گوش‌های بلند و پشمالوی آن است که وقتی چیزی حواسش را پرت می‌کند کمی به جلو خم می‌شود.

گردن این نژاد نسبتاً بلند است و با شیب کمی به شانه‌ها می‌چسبد. این سگ سینه‌ای نسبتاً پهن و جثه‌ای کوچک دارد. اما با اینکه سگ کوچکی به شمار می‌آید، در مقایسه با دیگر سگ‌های عروسکی، جثه بزرگ‌تری دارد. اکثر آن‌ها دم بلندی دارند و درعین‌حال پاها و پنجه‌های کوچکی دارند و زمانی که می‌خواهند تمرکز کنند دمشان را به سمت بالا می‌آورند.

رنگ و پوشش بدنی سگ کاوالیر

یکی دیگر از ویژگی‌های خاص این نژاد موهای بلند، ابریشمی و نرمی است که می‌تواند رنگ‌هایی با ترکیب قرمز و حنا و سفید، سه رنگ (سیاه و سفید با لکه‌های قهوه‌ای مایل به زرد)، یاقوتی (قرمز تیره) و مشکی و قهوه‌ای مایل به زرد، وجود داشته باشند. بدن سگ‌های کاوالیر مقدار زیادی خز و مو دارند و اکثر آن‌ها دارای موهای صاف هستند. اما برخی از آن‌ها ممکن است موهای کمی موج‌دار داشته باشند. 

طول عمر سگ کاوالیر

با اینکه طول عمر سگ کاوالیر به عوامل مختلفی مانند تغذیه و شرایط نگهداری بستگی دارد. اما به طور کلی این نژاد در صورت مراقبت مناسب بین ۱۲ تا ۱۵ سال عمر می‌کند.

ویژگی‌های اخلاقی سگ کاوالیر

از جمله ویژگی‌های بارز اخلاقی  این نژاد شجاعت، مهربانی، سرزندگی، بازیگوشی، هوشیاری و هوش اوست. سگ‌های کاوالیر اصلاً عصبی، پرخاشگر، پر سر و صدا یا خجالتی نیستند و عاداتی مانند حفر چاله ندارند. آن‌ها ارتباط عاطفی عمیقی با صاحبان خود دارند و دوست دارند دائماً با آن‌ها بازی کنند و آن‌ها را لیس بزنند. این سگ‌ها بسیار مغرورند زیرا اشرافی هستند و همیشه منتظر می‌مانند و بازی می‌کنند تا بتوانید آن‌ها را در آغوش بگیرید.

رفتار با کودکان

سگ‌های کاوالیر مهربان و دوست داشتنی، همانند بسیاری از سگ‌های ریز نقش دیگر مثل سگ مالتیز رابطه خوبی با کودکان دارند و دوست دارند آن‌ها را لیس بزنند و قلقلک دهند. با این کار راهی برای دوستی پیدا می‌کنند. البته به کودک خود بیاموزید که مو و گوش سگ را نکشد و او را اذیت نکند تا سگ رفتار خوبی با او داشته باشد.

رفتار با غریبه‌ها

این سگ‌ها نسبت به سایر نژادها دوستانه‌تر و مهربان‌تر هستند و می‌توانند به سرعت با غریبه‌ها صمیمی شده و به خوبی رفتار کنند. حتی اگر با دیدن یک غریبه پارس کنند، به این معنی است که سگ شما آن شخص را دوست دارد.

ارتباط با حیوانات دیگر

کاوالیر رابطه خوبی با همه سگ‌ها دارد و حتی دوست دارد با آن‌ها بازی کند. این سگ‌های مهربان می‌توانند با گربه‌ها نیز بازی کنند و حتی با آن‌ها در یک خانه زندگی کنند. البته این سگ‌های کوچک سگ‌های شکاری هستند و دوست دارند حیوانات کوچکی مانند موش را تعقیب کنند.

تغذیه سگ کاوالیر

مقدار غذایی که این سگ‌ها می‌خورند به جنسیت، سن و وزن آن‌ها بستگی دارد. غذایی که به سگ کاوالیر می‌دهید، چه خشک، چه کنسرو شده و چه خانگی، باید پروتئین، کلسیم، فسفر و فیبر کافی برای تأمین نیاز بدن سگ داشته باشد. همه سگ‌ها از جمله این نژاد، نباید غذاهای خاصی مانند آلو، هلو، کشمش، انگور، قهوه، شکلات، ماهی، تخم مرغ یا گوشت خام بخورند. همچنین باید مراقب باشید که سگ شما کالری زیادی دریافت نکند تا وزنش زیاد نشود.

مراقبت و نگهداری از سگ کاوالیر

آموزش این سگ‌های آرام و مطیع آسان است و افراد می‌توانند به راحتی سگ‌های کاوالیر را تربیت کنند. اگر آن‌ها به خوبی آموزش ببینند و اجتماعی شوند، رفتار بسیار خوبی با دیگر حیوانات و غریبه‌ها خواهند داشت. این سگ‌ها عاشق معاشرت با مردم هستند و هرگز رفتارهای عصبی یا تهاجمی از خود نشان نمی‌دهند.

نظافت و آرایش سگ کاوالیر

شما باید این سگ‌ها را به طور منظم حمام کنید یا موهایشان را با شامپوی خشک تمیز کنید. شانه زدن موهای بلند و زیبای این سگ‌ها به خصوص موهای ناحیه گوش بسیار مهم است. به طور منظم باید داخل گوش‌ها و چشم‌های سگ را چک کنید و با یکپارچه تمیز و مرطوب، آن‌ها را تمیز کنید.

میزان ریزش موی این نژاد متوسط ​​است و بهتر است هر هفته ناخن‌های او را کوتاه کنید تا بتواند به خوبی راه برود و ناخواسته آسیبی به شما یا مبلمانتان وارد نکند. برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری‌ها و عفونت‌های مربوط به دهان و دندان این سگ‌ها، بهتر است به طور مرتب دندان‌هایش را مسواک بزنید.

بیماری‌های رایج و مشکلات سگ کاوالیر

به طور معمول این سگ‌ها سالم هستند اما مانند سایر نژادها مستعد ابتلا به برخی بیماری‌ها هستند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

۱. دیسپلازی هیپ

در این بیماری ارثی، مفصل ران جفت نمی‌شود و سگ لنگان‌لنگان راه می‌رود. اگر این سگ دیسپلازی خفیف ران را تجربه کند، نباید بچه‌دار شود تا توله‌هایش به این بیماری مبتلا نشوند.

۲. عفونت گوش میانی

این سگ‌ها مستعد عفونت گوش هستند.

۳. بیماری قلبی دریچه میترال

در این بیماری شایع و جدی دریچه قلب سگ مشکل دارد و بهتر است در صورت مشاهده علائم این بیماری سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید. این بیماری در سگ‌های مسن‌تر شایع‌تر است، اما ممکن است در سال‌های اولیه زندگی او نیز رخ دهد.

یکی از علل مرگ این سگ‌ها، نارسایی قلبی است که به دلیل ضعف یک یا دو دریچه قلب ایجاد می‌شود. بهتر است حداقل سالی یک بار آزمایش قلب یا سوفل قلبی برای او انجام شود. زیرا اگر بیماری را زودتر تشخیص دهید، دامپزشک می‌تواند داروهایی را تجویز کند که سرعت بیماری را کاهش می‌دهد.

۳. سیرنگوملی

در این بیماری شایع، مغز و نخاع درگیر هستند و علائم آن درد شدید، فلج ناقص و درد خفیف است. سیرنگومیلی در سنین ۶ ماهگی تا ۴ سالگی بروز می‌کند و اولین علامت آن حساسیت در شانه‌ها، سر و گردن است.

۴. دیسپلازی آرنج

در این بیماری ارثی و مادرزادی، غضروف و استخوان سگ دچار مشکل شده و باعث بیماری‌هایی مانند آرتروز می‌شود. حیوان بیمار در سن زیر یک ماهگی علائم لنگیدن را نشان می‌دهد.

۵. مشکلات چشمی

مشکلات چشمی مانند خشکی چشم، آنتروپیون و آب مروارید در این سگ‌ها شایع است. در آب مروارید، چشم حیوان به مرور زمان کدر می‌شود، بنابراین باید چشم را عمل کرده و آب مروارید را بردارید تا بینایی آن بازگردد.

۶. سنگ مثانه یا سنگ کلیه

با انجام آزمایش ادرار می‌توانید متوجه شوید که آیا این سگ‌ها در کلیه یا مثانه خود سنگ دارند یا خیر. سنگ مثانه بسیار دردناک است و ادرار دردناک و وجود خون در ادرار، از علائم این بیماری به شمار می‌آید.

۷. صرع

تشنج ثانویه به مشکلی مانند قند خون پایین یا نارسایی اندام مربوط می‌شود. گاهی اوقات تشنج می‌تواند ناشی از ضربه مغزی، سکته مغزی یا تومور مغزی باشد. معمولاً این بیماری ارثی است و در سنین ۳ تا ۶ سالگی رخ می‌دهد. حیوان مبتلا به صرع باید تا پایان عمر خود دارو مصرف کند.

سخن پایانی

سگ کاوالیر بسیار خوش اخلاق، مهربان و زیبا هستند. این سگ‌ها به دلیل ویژگی‌های خوبی که دارند یکی از بهترین انتخاب‌ها به عنوان سگ خانگی است. از آنجایی که این سگ خانگی است، تحمل هوای گرم و زندگی بیرون را ندارد.

این سگ بسیار احساساتی است و به توجه و محبت شما و اعضای خانواده‌تان نیاز دارد. این سگ به دلیل وابستگی عاطفی به هیچ وجه دوست ندارد تنها باشد و اگر او را برای ساعات طولانی تنها بگذارید دچار اضطراب جدایی می‌شود. بنابراین اگر سبک زندگی شما به گونه‌ای است که مجبورید سگ خود را در طول روز تنها بگذارید، بهتر است نژاد دیگری را انتخاب کنید.

منبع : 1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x