/ تعمیرات / سامسونگ در سری گلکسی
آنچه در این مقاله می‌خوانید

سال‌های بعدی با تلاش سامسونگ برای عرضه‌ی طراحی خاص در سری گلکسی اس همراه بود. آن‌ها در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ پرچم‌داران خود یعنی گلکسی S6 و گلکسی S7 را در دونسخه‌ی معمولی و اج به بازار عرضه کردند. نسخه‌ی اج به‌نوعی قدرت‌نمایی سامسونگ در تولید صفحات نمایش خمیده بود که پس از آن به زبان اصلی طراحی سامسونگ در گوشی‌های پرچم‌دارش تبدیل شد.

گلکسی اس 8 محصول بعدی سامسونگ بود که با بهره‌گیری از صفحه‌نمایش Infinity Display و حذف دکمه‌ی فیزیکی مرسوم سری گلکسی، تلاش سامسونگ برای تغییرات اساسی در طراحی را نشان داد. این پرچم‌دار حرفه‌ای در زمان خود یکی از قوی‌ترین محصوات اندرویدی بازار بود و در نسخه‌های معمولی با صفحه‌نمایش ۵.۸ اینچی و نسخه‌ی پلاس با صفحه‌نمایش ۶.۲ اینچی به بازار عرضه شد.

آخرین محصولات عرضه‌شده از خانواد‌ی گلکسی اس در بازار گوشی‌ هوشمند، گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس هستند. طراحی پرچم‌داران سال ۲۰۱۸ سامسونگ تغییر چندانی نسبت به نسل قبل ندارد؛ اما مشخصات و ویژگی‌های سخت‌افزاری و قابلیت‌های نرم‌افزاری آن‌ها، بار دیگر سری گلکسی اس را به نامزد بهترین گوشی اندروید تبدیل کرده است.

سامسونگ در بازار تبلت‌ هم همیشه نقش پررنگی داشته است. این شرکت در این بخش در تلاش برای رقابت با آیپدهای اپل بوده و اولین محصول خود را در سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه کرد. تبلت‌های سامسونگ در بازه‌‌های ابعادی و عملکردی متنوعی عرضه می‌شوند. یکی از اقدامات پیشگامانه‌ی این شرکت در این بازار، عرضه‌ی قلم هوشمند S Pen برای تبلت‌ها بود که سری گلکسی نوت این محصولات را به گجت‌هایی بسیار پرفروش تبدیل کرد. البته کارشناسان معتقدند با وجود فروش بالای گلکسی تب‌ها، هیچ‌کدام نتوانسته‌ است به سلطه‌ی آیپد و کیندل (در بازار اندرویدی‌ها) خدشه‌ای وارد کند.

نیمه‌هادی‌ها

سامسونگ الکترونیکس از سال ۱۹۹۳ به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه‌های حافظه در جهان تبدیل شده است. این زیرمجموعه‌ی سامسونگ گروپ در بازار تراشه‌ نوآوری‌هایی نیز داشته و به‌عنوان اولین تولیدکننده‌ی تراشه‌ی DRAM با معماری‌های ۳۰ و ۲۰ نانومتری در جهان شناخته می‌شود.

سامسونگ جایگاه اینتل را به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه در جهان تصاحب کرده است

روند سامسونگ در سلطه بر بازار نیمه‌هادی‌ها نیز روندی آهسته و پیوسته بوده است. آن‌ها سرمایه‌گذاری زیادی در تولید پردزانده و انواع تراشه برای شرکت‌های دیگر انجام داده‌اند. علاوه بر آن، سامسونگ در محصولات پرفروش خود یعنی گوشی‌های هوشمند نیز به‌مرور از پردازنده‌های اختصاصی خود استفاده می‌کند. این شرکت در تولید تراشه‌ به قدری پیشرفت کرد که آخرین آمارهای سال ۲۰۱۸، خبر از صدرنشینی آن‌ در بخش تولید تراشه در جهان دارند .

شاید بتوان اولین لپ‌تاپ هیبریدی جهان را متعلق به سامسونگ دانست

سال‌های بعدی دهه‌ی ۲۰۱۰ با عرضه‌ی انواع لپ‌تاپ‌های قوی، باریک، سبک و حضور در بخش‌های متنوع بازار کامپیوترهای قابل حمل طی شد. اگرچه سامسونگ هیچ‌گاه نتوانسته سهم قابل توجهی در بازار این محصولات داشته باشد، اما همیشه تلاش کرده استدر عرضه‌ی فناوری‌های روز از رقبا عقب نماند. به‌عنوان مثال دسته‌ی کروم‌بوک‌ها بخشی بود که شرکت کره‌ای به‌عنوان یکی از اولین تولیدکنندگان وارد آن شد. آخرین محصولات سامسونگ در بازار لپ‌تاپ‌ها، سری نوت‌بوک هستند که با نام‌های Notebook 9، Notebook 9 Pro و Notebook 9 pen به بازار عرضه شده‌اند.

محصولات دیگر

سامسونگ الکترونیکس در سال‌های ابتدایی در بازار پرینتر نیز حضوری جدی داشت. انواع نمونه‌های پرینترهای سیاه و سفید، رنگی و چندمنظوره در سبد محصولات این شرکت وجود داشتند. در نهایت کره‌ای‌ها بخش پرینتر خود را به شرکت اچ‌پی فروختند .

دوربین‌های دیجیتال بخش دیگری از سبد محصولات غول کره‌ای دنیای فناوری را تشکیل می‌دهند. انواع دوربین‌های کامپکت، اس‌ال‌آر و فوق‌ حرفه‌ای توسط این شرکت کره‌ای تولید شده‌اند که با برندهای Kenox، Digimax، Vluu و سری‌‌های NX به بازار عرضه شده‌اند. از آخرین نمونه‌ دوربین‌هایی که تحت برند سامسونگ به بازار عرضه شده‌اند می‌توان به مدل حرفه‌ای NX3000، مدل اقتصادی ST150F و مدل فوق حرفه‌ای NX30 اشاره کرد. نکته‌ی جالب اینکه سامسونگ برند گلکسی را در دوربین‌های خود نیز وارد کرده است.

بخش تولید هارددرایو شرکت کره‌ای در سال ۲۰۱۱ به سیگیت فروخته شد

انواع درایوهای ذخیره‌سازی HDD و SSD هم جزو تولیدات سامسونگ بوده‌اند. در سال ۲۰۰۹ این شرکت ۱۰ درصد از این بخش بازار فناوری را در سلطه‌ی خود داشت. تمرکز این شرکت روی فروش حافظه‌های اکسترنال باعث شد تا سود آن‌ها در حافظه‌های داخلی کاهش یابد و بخش HDD این شرکت در سال ۲۰۱۱ به سیگیت فروخته شد. شرکت کره‌ای در بخش الکترونیک تلاش کرده است در همه‌ی بازارها نقشی هرچند کوچک داشته باشد. آن‌ها در پخش‌کننده‌های MP3 نیز با محصول خود به نام M1 و کوچک‌ترین پخش‌کننده‌ی DivX دنیا با نام R1 وارد شدند .

ساعت‌ هوشمند، گجت‌های واقعیت مجازی و بسیاری محصولات الکترونیکی و لوازم جانبی دیگر، از جمله محصولات سامسونگ الکترونیکس هستند که به سلطه‌ی هرچه بیشتر این برند در بازار محصولات الکترونیکی کمک می‌کنند.

چالش‌ها و مشکلات تاریخی

 سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین هولدینگ‌های تجاری جهان با سابقه‌ای طولانی است. قطعا این شرکت نیز مانند تمامی شرکت‌های باسابقه‌ی جهان در طول تاریخ فعالیت‌های خود با مشکلات متعددی رو‌به‌رو بوده است. از آنجایی که زیرمجموعه‌ی سامسونگ الکترونیکس بزرگ‌ترین و مشهورترین بخش شرکت کره‌ای در جهان است، فعالیت‌های این یخش بیش از دیگران در مرکز توجه بوده و چالش‌ها و مشکلات آن بیشتر لمس شده‌اند. در ادامه به چند اتفاق تاریخی که چالش‌های بزرگ برای سامسونگ ایجاد کرده‌اند، می‌پردازیم.

دستگیری و حبس لی جا-یونگ

لی جا-یونگ پسر لی کان-هی، رئیس هیئت مدیره‌ی سامسونگ است. او از سال ۲۰۱۳ به‌عنوان یکی از معاونان ارشد سامسونگ الکترونیکس در این شرکت فعالیت کرده و در سال ۲۰۱۴، به‌خاطر حمله‌ی قلبی پدرش به‌صورت موقت به ریاست سامسونگ گروپ منصوب شد.او پیش از رسوایی سال ۲۰۱۷ حضور چندانی در رسانه‌ها نداشت و کاربران عادی نامی از او نمی‌شنیدند .

در فوریه‌ی سال ۲۰۱۷ِ جا-یونگ به جرم دست داشتن در فساد دولتی کره‌ی جنوبی و در پی دستگیری و خلع رئیس جمهور این کشور، پارک جون-های دستگیر شد. رئیس سامسونگ گروپ در آن زمان به اتهام رشوه، اختلاس، پول‌شویی و کلاهبرداری در قراردادها دستگیر شد. اتهام سامسونگ و مدیرش پرداخت ۳۷ میلیون دلار رشوه به مؤسسات غیرانتقاعی مرتبط با رئیس جمهور کشور، در ازای دریافت حمایت‌های سیاسی بوده است.

اگرچه لی تمامی اتهامات را رد کرد و کمک‌های مالی به کمپین‌های انتخاباتی را تنها به‌عنوان حمایت بیان کرد، دادگاه او را در آگوست سال ۲۰۱۷ گناهکار شناخت و به پنج سال حبس محکوم کرد. در فوریه‌ی سال ۲۰۱۸ حکم ابلاغ ‌شده توسط دادگاه عالی سئول به نصف کاهش پیدا کرد و عبارت حبس نیز از آن خارج شد و لی آزاد شد. آزادی لی سامسونگ را تا حدی از بحران خارج کرد و سرمایه‌گذاران این شرکت با امید بیشتری به فعالیت پرداختند که در نتیجه، ارزش سهام کره‌ای‌ها بار دیگر افزایش پیدا کرد.

گلکسی نوت 7

سامسونگ در تاریخ ۱۹ آگوست سال ۲۰۱۶ محصول جدید خود در سری نوت یعنی Galxy Note 7 را به بازار عرضه کرد. این گوشی پرچم‌دار در ابتدا با تحسین کاربران و منتقدان رو‌به‌رو شد. پیشرفت محسوس در امکانات و تجهیزات نوت 7 نسبت به گلکسی نوت 5 آن را به محصولی اید‌ه‌آل برای طرفداران فبلت‌ تبدیل کرده بود .

اما عمر تحسین‌های این گوشی هوشمند طولانی نبود. تنها چند هفته پس از عرضه‌ی عمومی، شکایت‌ها از داغ شدن بیش از اندازه‌ی گوشی و انفجار و آتش‌سوزی‌ گاه و بی‌گاه آن به‌سرعت در فصای مجازی منتشر شدند. سامسونگ در دوم سپتامبر همان سال فروش گوشی خود را متوقف کرد. دو هفته بعد، این شرکت یک درخواست عمومی برای بازگشت محصولات خود (که باتری آن‌ها توسط شرکت‌های دیگر تولید شده بود) منتشر کرد. چالش اصلی زمانی ایجاد شد که جایگزینی باتری‌ نیز مشکل انفجار گلکسی نوت 7 را حل نکرد و کره‌ای‌ها مجبور شدند تمامی محصولات خود را از سرتاسر جهان جمع‌آوری و تولید و فروش آن را به‌کلی متوقف کنند.

بحران گلکسی نوت 7 خسارتی ۶ میلیارد دلاری به سامسونگ زد

در نهایت سامسونگ با مطالعات خود متوجه شد که ایراد اصلی در بخش باتری و مونتاژ آن روی گلکسی نوت 7 بوده است. این بحران ضرری ۶ میلیارد دلاری به شرکت کره‌ای تحمیل کرد. در مقابل سامسونگ تصمیم گرفت یک گروه مشاوره‌ای فناوری باتری در شرکت خود تشکیل دهد و فرایند بررسی امنیت باتری‌ها را با دقت بیشتری به انجام برساند.

دعاوی حقوقی با اپل

سامسونگ و اپل سال‌ها است که در موارد مختلف ثبت پتنت و نقض قوانین با یکدیگر می‌جنگند. نکته‌ی جالب اینکه در طی این سال‌ها سامسونگ همیشه یکی از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان قطعات مورد نیاز آیفون‌های اپل بوده است. طبق آخرین آمار از فروش هر گوشی آیفون ۱۰، درآمد ۱۱۰ دلاری نصیب سامسونگ می‌شود. این شرکت تولید صفحه‌نمایش OLED، حافظه‌ی فلش NAND و تراشه‌های DRAM آخرین محصول اپل را بر عهده دارد. محصولات قبلی اپل نیز با همکاری جدی سامسونگ در تولید همین قطعات و حتی پردازنده‌های آن‌ها تولید می‌شدند .

دعاوی حقوقی سامسونگ و اپل از سال ۲۰۰۷ و چند روز پیش از معرفی اولین آیفون به بازار به اوج خود رسید. کوپرتینویی‌ها ادعا می‌کردند که ۴ پتنت طراحی محصول آن‌ها توسط سامسونگ نقض شده است. این شکایت‌ها در سال‌های بعد و با تمرکز روی طراحی اپلیکیشن‌ها، پتنت‌های فناوری و طراحی ادامه یافت. در مقابل سامسونگ نیز شکایت‌هایی در ارتباط با ارائه‌ی اطلاعات ناقص به دادگاه و نقض پتنت علیه اپل به جریان انداخت. نکته‌ی قابل توجه اینکه مدیران وقت شرکت‌ها نیز دیدارهای برای حل این مشکلات داشتند که در نهایت به نتیجه‌ای نرسید.

اپل و سامسونگ نه‌تنها در ایالات متحده‌ی آمریکا بلکه در کشورهای دیگر اعم از ژاپن، آلمان، فرانسه، ایتالیا، هلند، استرالیا و انگلستان نیز دادگاه‌هایی بر ضد یکدیگر تشکیل داده‌اند. برخی از این دعاوی حقوقی هنوز در جریان است و دو شرکت با شکایت‌های متقابل سعی در شکست دیگری و حتی محدودیت فروش محصولات رقیب دارند. آخرین آمار از دعاوی حقوقی این دو غول دنیای گوشی‌ هوشمند، به سال ۲۰۱۵ و توافق آن‌ها بر سر پرداخت مبلغ ۵۴۸ میلیون دلار توسط سامسونگ بازمی‌گردد. البته کارشناسان معتقدند این توافق پایان دعاوی دو شرکت نخواهد بود و شکایت‌های بعدی در راه هستند.

وضعیت کنونی برند سامسونگ

 سامسونگ گروپ در حال حاضر مجموعه‌ای از ۸۰ شرکت مختلف است که هر کدام به‌صورت مستقل در بازار سهام کره‌ی جنوبی ثبت شده‌اند. علاوه بر کاربران عادی و شرکت‌های متعدد که به‌عنوان مشتریان خدمات متنوع سامسونگ شناخته می‌شوند، سازمان‌های بزرگ خصوصی و دولتی در سرتاسر جهان از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال شرکت نفتی Shell یکی از مشتریان اصلی سامسونگ هوی اینداستریز است. شرکت کره‌ای طبق قراردادی طولانی‌مدت به ارزش ۵۰ میلیارد دلار، تأمین تحهیزات ذخیره‌سازی گاز مایع را برای شل انجام خواهد داد. سامسونگ برای اجرای قرارداد خود با شل در حال ساخت یک کشتی با وزن ۶۰۰ هزار تن است که در زمان آماده‌سازی بزرگ‌ترین کشتی جهان خواهد بود.

شرکت نفتی شل و دولت‌های کانادا و امارات از بزرگ‌ترین مشتریان سازمانی سامسونگ هستند

دولت امارات متحده‌ی عربی یکی دیگر از مشتریان سامسونگ است. این دولت با کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های کره‌ای سامسونگ، هیوندای و شرکت تأمین انرژی برق کره قراردادی به ارزش ۴۰ میلیارد دلار امضا کرده تا نیروگاه‌های برق هسته‌ای را در کشورش تأسیس کند.

دولت ایالت اونتاریو در کانادا نیز قراردادی عظیم به ارزش ۶.۶ میلیارد دلار با کنسرسیوم متشکل از سامسونگ و شرکت تأمین انرژی برق کره امضا کرده است. این قرارداد به‌منظور ساخت نیروگاه انرژی پاک در این منطقه آماده شده است. طبق این قرارداد، نیروگاه ۲۰۰۰ مگاواتی انرژی بادی و یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی انرژی خورشیدی در اونتاریو تأسیس خواهد شد.

سامسونگ الکترونیکس در سال‌های اخیر فعالیتی جدی در سیلیکون ولی داشته و با سرمایه‌ای ۳۰۰ میلیون دلاری، مرکزی را در سن‌خوزه تأسیس کرده است. این مرکز ۱.۱ میلیون متر مکعب مساحت ساخت دارد و محلی برای انجام تحقیق و توسعه در صنعت نیمه‌هادی‌ها است. البته بخش‌های بازاریابی و توسعه‌ای دیگر نیز در این ساختمان به فعالیت می‌پردازند. تا سال ۲۰۱۵، سامسونگ بزرگ‌ترین شرکت از لحاظ ثبت پتنت در آمریکا بوده و نزدیک ۸ هزار پتنت در این کشور ثبت کرده است.

در حال حاضر لی کان-هی پسر مؤسس سامسونگ گروپ، مدیر این شرکت است که ارزش دارایی‌های او تا می سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۲۱ میلیارد دلار گزارش شده. طبق آخرین آمار، این هولدینگ حدود ۴۸۹ هزار کارمند در سرتاسر جهان دارد. سامسونگ اکترونیکس، زیرمجموعه‌ی اصلی سامسونگ سال مالی ۲۰۱۷ را با درآمد ۲۲۴.۶۴ میلیارد دلار به پایان رساند و ۳۰۸ هزار نفر از کارمندان این هولدینگ را در اختیار دارد. مدیرعامل این شرکت در حال حاضر کوون اوه-هیون است.

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x