/ تایپ، ترجمه و نویسندگی / نرم افزارهای طراحی کاتالوگ
آنچه در این مقاله می‌خوانید

نرم افزارهای طراحی کاتالوگ

نرم افزارهای طراحی کاتالوگ متنوعی وجود دارند و طراحان در این حوزه نیز گاهی اوقات سلیقه ای عمل کرده و برخی از نرم افزارها را بر دیگری ترجیح می دهند. با این همه تعدادی از این نرم افزارها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که با در نظر گرفتن آن ها، همیشه باید جایگاهی برای آن ها در این حوزه در نظر گرفت.. پیش فرض بیشتر ما این است که سعی کنیم این کار را با ابزارهای پیشرفته و کاملا حرفه ای و آزموده شده انجام دهیم – ابزارهایی که بیشتر با آنها آشنا هستیم، اما گاهی اوقات راحت ترین نرم افزار، لزوما بهترین نرم افزار برای کار نیست. به همین دلیل در این لیست 5 مورد از بهترین ابزار نرم افزاری برای طراحی کاتالوگ را معرفی می کنیم که کارایی فوق العاده ای داشته و در واقع ابزار کار هر طراحی به حساب می آیند.

1. نرم افزارAdobe InDesign CC

طراحی کاتالوگ چند صفحه ای همان چیزی است که InDesign برای آن ساخته شده است و در این کار بسیار خوب عمل می کند. علاوه بر این، InDesign بخشی از مجموعه نرم افزار Adobe Creative Cloud است که استاندارد خاصی در این صنعت محسوب می شود. InDesign نقاط قوت بسیار زیاد و نقاط ضعف بسیار کمی دارد.

2. نرم افزارAdobe Illustrator CC

نقاط قوت و ضعف Illustrator، همان نقاط قوت و ضعف مشابه InDesign است، اما با گردش کار کمی متفاوت. Illustrator برای طراحان حرفه ای در نظر گرفته شده است که می خواهند هنرهای برتر گران قیمت خلق کنند، اما برای یک طراحی اساسی مانند کاتالوگ، اگر با این نرم افزار به راحتی کار کنید، Illustrator می تواند به راحتی برنامه اصلی شما باشد.

3. نرم افزارScribus

Scribus ابزاری است که در اصل برای سیستم های لینوکس، BSD و دبیان طراحی شده است. Scribus اگرچه به اندازه نرم افزار Adobe قدرتمند و انعطاف پذیر نیست، اما یک مجموعه ویژگی چشمگیر دارد که با استفاده از آن می توانید طرح کاتالوگ کامل خود را ایجاد کنید. دقیقاً مانند InDesign، یادگیری Scribus به راحتی اتفاق نمی افتد و باید به خوبی در محیط آن کار کنید تا با این ابزار آشنایی جدی داشته باشید و بتوانید بهره برداری درستی از آن به دست بیاورید. اما بر خلاف InDesign ، Scribus رایگان است. اگر قصد استفاده از این نرم افزار را دارید، بهتر است برنامه ویرایش تصویر Gimp را نیز تهیه کنید، زیرا آنها یکپارچه سازی خوبی دارند.

4. نرم افزارInkscape

Inkscape برای Illustrator همان چیزی است که Scribus برای InDesign دارد. این یک برنامه ویرایش هنری با کاربردهای کامل و متن باز است که از استاندارد SVG به عنوان پرونده اصلی خود استفاده می کند و دقیقاً مانند Scribus ، Inkscape رایگان بارگیری و استفاده می شود. از آنجا که Inkscape استاندارد SVG را تأیید می کند، فقط از یک صفحه یا بوم پشتیبانی کرده و از این رو فاقد همه ابزارهای جالب بوم است که ایجاد یک کاتالوگ چند صفحه ای را کمی آسان تر می کند. با این حال، وقتی همه کارها تمام شد، می توانید فقط دو پرونده (جلو و عقب) ایجاد کرده و Inkscape به شما اجازه می دهد هر دو را به طور همزمان باز کنید.

5. نرم افزارMicrosoft Publisher

این نرم افزار اگر چه کمترین امتیاز در این لیست را به خود اختصاص داده است، اما به هر شکلی در میان طراحان برای خود نام و شهرتی ایجاد کرده است. این نرم افزار قالب های داخلی زیادی دارد که بیشتر به صورت آنلاین در دسترس هستند و دارای رابط کاربری ای است که ممکن است برای کاربران دیگر نرم افزارهای Microsoft مایکروسافت آشنا باشد.

هزینه چاپ کاتالوگ

هزینه چاپ کاتالوگ بستگی به موارد متعددی دارد. اولین موردی که هم به دنبال آن هستند ، تعرفه چاپ کاتالوگ است. تعرفه چاپ کاتالوگ هر سال توسط انجمن طراحان گرافیک مشخص می گردد. اما مواردی مانند نوع چاپ ، استفاده از رنگ پنجم در چاپ (رنگ طلایی یا نقره ای ) استفاده از انواع لمینت گرم و سرد یا حتی پودری یا مایع، استفاده از انواع منگنه ( منگنه ساده یا لوپی ) و همچنین وزن کاغذ در محاسبه هزینه چاپ کاتالوگ و بروشور دخیل می باشد. هزینه چاپ حتی از شهری به شهر دیگر ثابت می باشد. زیرا هزینه های خرید مواد اولیه چاپ در همه جای ایران یکسان می باشد. مهمترین موضوع در محاسبه هزینه چاپ کاتالوگ ، تیراژ چاپ می باشد. آنچه همه بدان واقف هستند ، هر چه تعداد یا تیراژ چاپ بالاتر رود، قیمت چاپ به صورت میانگین پایین می آید.

انواع طراحی کاتالوگ

لت دار ، منگنه ای، سیمی

اصول طراحی کاتالوگ

اصول طراحی کاتالوگ از شناسایی اهداف سفارش دهنده آغاز می گردد. معمولا سفارش دهندگان کاتالوگ در ذهن و فکر خود یک سلسله اصول طراحی کاتالوگ دارند و با این ذهنیت به سراغ طراح کاتالوگ می روند. طراح کاتالوگ وقتی با این اصول طراحی کاتالوگ آشنا می گردد، شروع به بررسی دقیق تر موضوع و حتی تحقیقات بازاریابی می نماید.

این تحقیقات بر آن است که بررسی شود که آیا اصول طراحی کاتالوگ با اهداف سفارش دهنده همخوانی دارد و یا مواردی که تحت عنوان اصول کاتالوگ اعلام شده اند، صرفا پیش فرض های مدیریتی بوده اند. پس از این بررسی و تایید موضوع، یک سلسله اتود جهت پیاده سازی اصول طراحی کاتالوگ توسط طراح پیاده سازی می شود.

اصول طراحی کاتالوگ نشان می دهد که ابتدا باید معرفی شرکت ، مدیران ، محصولات شرکت و خدمات ، افتخارات و رزومه فعالیت های شرکت در گذشته و نمایی کلی از وضعیت شرکت باید در کاتالوگ لحاظ گردد. برای این منظور باید این اصول طراحی کاتالوگ در راستای سلایق مدیر و همچنین بازار نیز باشد. اگر تمامی سلایق مدیران به صورت کامل پیاده سازی شود اما این اصول کاتالوگ با نیازهای بازار هدف و مشتریان در تضاد باشد، موجب عدم بهره وری و عدم فروش محصولات و حتی عدم معرفی صحیح محصولات و برند به بازار هدف باشد.

در نظر داشته باشید که در اصول طراحی کاتالوگ باید تجارب افراد مجرب نیز به کارگرفته شود و در هر مرحله از سفارش دهنده کاتالوگ، تاییدیه جهت حضور در فاز بعد اخذ گردد.

طراحی کاتالوگ تبلیغاتی در قیاس با طراحی بروشور تبلیغاتی

طراحی کاتالوگ تبلیغاتی یا همان طراحی کتاب چه کالانما یا طراحی راهنمای محصولات و خدمات می باشد. اصولا سفارش دهنده کار، جهت معرفی و ارائه محصول و خدمات به بازار هدف و مشتریان خود چنین سفارشی می دهد.

طراحی کاتالوگ تبلیغاتی بسیار شبیه به طراحی بروشور تبلغاتی می باشد و وجه تمایز آن با طراحی بروشور تبلیغاتی در نحوه معرفی محصولات و خدمات است، در طراحی کاتالوگ تبلیغاتی مطالب به صورت فهرست وار اراده می گردد به بیان ساده تر در طراحی کاتالوگ تبلیغاتی موضوع به صورت کوتاه و مختصر به سمع و نظر مخاطب می رسد ، این در حالی است که در طراحی بروشور تبلیغاتی موضوع به صورت کامل و مفصل و شفاف در اختیار مخاطب قرار می گیرد در واقع موضوعاتی که در چند سطر گذشته بیان گردید

تفاوت کاتالوگ و بروشور را به وضوح مشخص می نماید،

برای مثال چنانچه برای خرید یک وسیله برقی به یک فروشگاه مراجعه کنید ، فروشنده برای انتخاب آن محصول و برند مورد نظر شما چند کاتالوگ تبلیغاتی از چند برند مختلف به شما می دهد تا شما بتوانید از میان آن ها برند و مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید، این کاتالوگ ها به صورت فهرست وار محصولات برندهای مختلف را به همراه تصویر و مشخصات آن محصول به شما نشان می دهد پس از انتخاب مدل نهایی بروشوری جهت ارائه اطلاعات نهایی در اختیار شما قرار می گیرد این اطلاعات شامل مدل کامل ، شرایط نگهداری ، شرایط ضمانت و … می باشد.

در نظر داشته باشید که برای چاپ کاتالوگ تبلیغاتی با توجه به میزان استفاده بیشتر آن نسبت به بروشور تبلیغاتی باید از کاغذ با گرم بالاتر استفاده نمایید تا دوام بیشتر داشته باشد، همچنین طراحی کاتالوگ تبلیغاتی با تعداد صفحات بیشتری نسبت به طراحی بروشور تبلیغاتی انجام می گردد و همین موضوع باعث ارائه و معرفی کالاهای بیشتری در آن خواهد شد.

اما در خصوص وجه تشابهات طراحی کاتالوگ تبلیغاتی و طراحی بروشور تبلیغاتی می توان به اندازه قلم، اندازه های آن ها ، نوع صفحه آرایی نیز اشاره نمود

تعرفه طراحی کاتالوگ

تعرفه طراحی کاتالوگ در کانون تبلیغاتی مختلف کارشناسی شده و بر اساس چارچوب و قواعد مورد تایید مشتریان تهیه شده است. و تعرفه طراحی کاتالوگ در سه سطح به مشتریان عرضه می گردد. سطح اول مربوط به طراحان بنام و شناخته شده اروپایی بوده و برای طراحی های خاص و ویژه پیشنهاد می گردد. در طراحی کاتالوگ سطح دو ، شامل طراحان با تجربه بیشتر از ۱۰ سال و دارای مدارج علمی بالا و اساتید دانشگاه می گردد. نهایت تعرفه طراحی کاتالوگ در سطح سه سال شامل طراحان ساده و اجرا کارهای با تجربه بین دو تا سه سال صورت می پذیرد. در واقع تعرفه طراحی کاتالوگ سطح سه برای کارهای ساده که اهمیت طراحی پایین تری نسبت به موارد خاص دارند، صورت می پذیرد.

در نظر داشته باشید که طراحی کاتالوگ و طراحی بروشور متفاوت می باشد.

کاتالوگ حرفه ای

کاتالوگ حرفه ای ، کاتالوگی است که علاوه بر عناصر مهم در طراحی به عناصر دیگری جهت افزایش تعداد مخاطبین و مشتریان شرکت می گردد ، توجه نماید.

چه میزان اطلاعات و تصاویر در کاتالوگ ها قرار دهیم؟

طراحی کاتالوگ ها در بسیاری از زمینه ها می تواند به کسب و کار یا حرفه و تخصص شما هویت ببخشد. بهتر است در طراحی آنها دقت لازم را به خرج دهید. کاتالوگ هایی که با رعایت موارد و نکات ظریفی طراحی می شوند می توانند با سرعت بیشتری در ذهن مخاطبان جای بگیرند و قدرت ماندگاری بیشتری نیز دارند. پس بهتر است به برخی نکات و تکنیک های ریز ولی مهم توجه کنید تا کاتالوگ های جذاب و مفیدی طراحی کنید.

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x