/ برنامه نویسی / بزرگ‌ترین به‌روزرسانی سیستم‌عامل محبوب iOS
آنچه در این مقاله می‌خوانید

در این نسخه کاربر، سیری هوشمندتر شده را با گفتن «Hey Siri» فرا می‌خواند و سیری به لطف یکپارچه شدن با شازم قادر به تشخیص موسیقی شده بود.

iOS 9؛ بهبود تجربه‌ی کاربری و اضافه شدن قابلیت‌های ویژه به آیپدها

اپل در رویداد WWDC 2015 نسخه‌‌ی نهم سیستم‌عامل گوشی‌ها و تبلت‌هایش را به جهانیان معرفی کرد. کوپرتینویی‌ها در این نسخه تمرکز ویژه‌ای روی بهبود عملکرد و سرعت داشتند و آیپدها نیز امکانات متنوعی را توسط این به‌روزرسانی دریافت کردند. اپل در iOS 9 چندوظیفگی را به‌صورت کامل و مناسب وارد دنیای آیپدها کرد.

قابلیت‌هایی با نام Split Screen و Picture in Picture و راحت‌تر شدن جابه‌جایی بین اپلیکیشن‌ها را باید از مهم‌ترین تغییرات این نسخه به شمار آورد. اپل همچنین قابلیت QuickType را برای ساده‌تر شدن دسترسی به امکانات مختلف به کیبورد آیپدها اضافه کرد.

اپل در iOS 11 قابلیت Low Power Mode را برای استفاده‌ی بهینه‌تر از شارژ دستگاه درنظر گرفت؛ این قابلیت با کاهش عملکرد دستگاه مانند غیرفعال کردن تصاویر پس‌زمینه متحرک، به‌روزرسانی خودکار ایمیل‌ها و کاهش افکت‌‌های متحرک به شارژدهی بهتر دستگاه در شرایط خاص کمک می‌کرد. اپل همچنین دو اپلیکیشن Find My Friends و Find My iPhone را نیز به‌صورت پیش‌فرض به نسخه‌ی نهم سیستم‌عامل خود اضافه کرد.

کاربران آیپد در iOS 9 قادر به حذف یا اضافه کردن اپلیکیشن‌ها به بخش اسپات‌لایت شدند به این معنی که کارروی مواردی که علاقه‌مند به جستجو در آن‌ها بود کنترل کاملی پیدا کرد. تا نسخه‌ی هشتم iOS هر دو بخش اعلان‌ها براساس اپلیکیشن در بخش جداگانه مربوط به آن ذخیره می‌شد. اپل این روال را در iOS 9 تغییر داد به گونه‌ای که در این نسخه اعلان‌ها براساس تاریخ مرتب می‌شدند و آخرین و جدیدترین اعلان در بالاترین بخش قرار می‌گرفت. خوشبختانه اپل امکان تغییر نحوه‌ی نمایش اعلان‌ها را در نسخه‌ی نهم فراموش نکرد.

هوشمندتر شدن جستجو و سیری در کنار بهبود اپلیکیشن نقشه و نوت‌برداری مواردی بودند که اپل در به‌روزرسانی iOS 9 به آن‌‌ها نیز توجه داشت. سیری در این نسخه با ذخیره و بررسی رفتارهای کاربر، زمانی که قصد جستجو در spotlight را داشت به او پیشنهاد‌ها بهتری ارائه می‌کرد.

در پایان این بخش باید گفت iOS 9 یکی از بهترین به‌روزرسانی‌‌ها برای کاربران آیپد‌های اپل بود و ویژگی‌های جالب و کاربری خوبی را به این گجت‌‌ها افزود.

iOS 10؛ بزرگ‌ترین به‌روزرسانی سیستم‌عامل محبوب iOS

اپل iOS 10 را به‌عنوان بزرگ‌ترین به‌روزرسانی تاریخ این سیستم‌عامل در خرداد ماه ۹۵ معرفی کرد. در iOS 10 اپلیکیشن Messages قابلیت‌های بسیار بیشتری را از انواع پیام‌رسان‌های دیگر قرض گرفته، اپلیکیشن نقشه اپل به دست توسعه‌دهندگان رسید، خاطرات برای همیشه در اپلیکیشن Photos زنده نگه داشته می‌شد و اپلیکیشن HOME برای کنترل هوشمند خانه متولد شد. خبری از تغییرات انقلابی در بحث طراحی و رابط کاربری در این نسخه از iOS نبود و کوپرتینویی‌ها تمرکز خود را روی اضافه کردن ویژگی‌های جدید و بهبودهای کوچک برای ارائه‌ی تجربه‌ کاربری بهتر قرار دادند.

یکی از قابلیت‌ها جدید این نسخه، Raise to Walk نام داشت که کاربر به کمک آن، همانند ساعت هوشمند اپل، قادر به مشاهده‌ی صفحه‌ی لاک اسکرین گوشی با بلند کردن گوشی بود. در نسخه‌ی دهم iOS لمس سه بعدی فقط شبیه به کلیک راست برای دسترسی سریع‌تر به بخشی از اپلیکیشن‌ها نبود و علاوه بر آن کاربر می‌توانست اطلاعات مفید و مهمی را شبیه به ویجت‌ها مشاهده کند؛ برای مثال می‌توانست کاربر می‌توانست در برنامه‌های تقویم، آب‌و‌هوا و سهام از لمس سه‌بعدی کمک گرفته و اطلاعات مهم آن برنامه‌ را در یک لحظه مشاهده کند.

در این نسخه کاربر با فشار یا همان استفاده از فناوری لمس سه بعدی، روی دکمه‌ی × بالای نوار اعلانیه‌های و انتخاب «Clear all notifications» قادر به پاک‌ کردن همگی اعلان‌ها به‌صورت یکجا بود. صفحه‌ی لاک اسکرین و تعامل با اعلان‌ها در این نسخه دچار تغییر شد و ظاهر جدیدی برای نمایش اعلان‌ها در نظر گرفته شد.

نسخه دوم iOS، اقدام به معرفی امکاناتی کرد که پیش از این در سایر پلتفرم‌ها وجود داشتند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها، پشتیبانی کامل از سرویس Exchange مایکروسافت برای دسترسی به ایمیل، تقویم و لیست مخاطبان کاربران این سرویس بود. علاوه بر این، اپل ویژگی جستجو در لیست مخاطبان را به iOS 2 اضافه کرد تا انتخاب چند مخاطب مختلف امکان‌پذیر شود؛ تا پیش از این، برای انتخاب یک مخاطب، کاربر مجبور به اسکرول و جستجوی دستی در تمام لیست بود.

کاربران مک، Spotlight را به‌خوبی می‌شناسند؛ اسپات‌لایت در حقیقت یک جستجوگر قدرتمند بود که کاربر را قادر به کاوش موارد مختلف در گوشی‌های اپل می‌کرد.

یافتن فایل و محتوای مورد نظر در iOS در حال تبدیل شدن به کاری سخت و طاقت‌فرسا بود. از این‌رو وجود یک سیستم جستجوی جامع برای جستجوی گوشه و کنار دستگاه اجتناب‌ناپذیر بود. Spotlight به کاربران iOS اجازه می‌داد که با کشیدن صفحه‌اصلی به سمت راست و با کمک تکست‌باکس ظاهر شده، در لیست مخاطبان، ایمیل‌ها، تقویم، نوت‌برداری‌ها و لیست‌ آهنگ‌های خود به‌دنبال هر چیزی بگردد. بعدها امکانات دیگری به Spotlight اضافه شدند و تکامل در آن را شاهد بودیم. اما اپل ویژگی وارد کردن متن در صفحه اصلی و جستجوی عبارت در تلفن را «بلاخره به iOS اضافه کرد». امکانی که مدتها به‌عنوان یکی از ویژگی‌های عادی و متداول در بلک‌بری، پالم، WebOS و ویندوز موبایل شناخته می‌شد.

کاربر با سوایپ به سمت بالا از بخش پایینی‌ نمایشگر با کنترل سنتر جدیدی رو‌به‌رو می‌شد. در این صفحه موزیک پلیر به‌صورت یک اسلاید جداگانه انتقال داده شد و بدین ترتیب کنترل آن با کشیدن صفحه به سمت راست دراختیار کاربر قرار گرفت. پیام‌رسان Messages در این نسخه تغییرات کوچک زیادی به خود دید و اپلیکیشن‌های پیش‌فرض موزیک، فوتوز و نقشه نیز از نظر ظاهری و امکانات بهبود یافتند. اپل برای اولین بار در این نسخه دسترسی‌های لازم را به توسعه‌دهندگان برای توسعه‌ی قابلیت‌های مرتبط با سیری داد.

در نسخه‌ی دهم این سیستم‌عامل امکان حذف اپلیکیشن‌‌های پیش‌فرض و غیرفعال کردن آن اضافه شد. به‌روزرسانی‌های ثانویه‌ی iOS 10 علاوه بر ایموجی‌های جدید، حالت پرتره را به دوربین آیفون ۷ پلاس آورد.

iOS 11؛ کنترل‌سنتر جدید و تمرکز بر افزایش بهره‌وری

اپل خرداد سال ۹۶ نسخه‌ی یازدهم سیستم‌عامل محبوب iOS را همانند سنت سال‌های گذشته در WWDC رونمایی کرد. اپل این نسخه‌ از سیستم‌عمل گوشی‌ها و تبلت‌هایش را با تمرکز بر افزایش بهره‌وری به‌خصوص در آیپد منتشر کرده است. کوپرتینویی‌ها در این نسخه طراحی کنترل سنتر را دگرگون کرده و ARKit را نیز برای راحت‌تر شدن کار توسعه‌دهندگان در ساخت اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده درنظر گرفته است. همان‌طورکه انتظار هم می‌رفت اپل دستیار هوشمند خود یعنی سیری را نیز در این نسخه هوشمند‌تر از گذشته کرده است.

اپل برخی از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض مانند دوربین، فوتوز و ویدئوز را در نسخه‌ی ۱۱ به‌روزرسانی کرده است. اپ نقشه نیز توسط اپل با هدف پشتیبانی از نقشه‌ی داخلی تفرجگاه‌ها و فرودگاه‌ها و همچنین راهنمای خطوط در این نسخه به‌روزرسانی شده است. اپ‌استور جدید نیز به‌عنوان یک اپلیکیشن‌ پیش‌فرض در iOS با شبیه شدن به اپل موزیک بازطراحی شده است. در نوار پایینی فروشگاه نرم‌افزاری اپل، پنج بخش تحت عناوین Updates ،Apps ،Games ،Today و Search وجود دارد. بخش Today، نرم‌افزارها و بازی‌های برجسته‌ای را طبق یک موضوع خاص برای کاربران نشان می‌دهد. در بخش Games هم می‌توان به پیش‌نمایش بازی‌ها، اطلاعات قیمتی و امتیازبندی‌های مختلف آن دسترسی داشت.

ماشین‌حساب بازطراحی شده، قابلیت «Do Not Disturb While Driving» برای تمرکز بیشتر راننده در هنگام رانند‌گی و همگام‌سازی نرم‌افزار Messages با دستگاه‌های مختلف موارد دیگری هستند که کوپرتینویی‌‌ها به نسخه‌ی ۱۱ سیستم‌عامل محبوب‌ خود آورده‌اند. صفحه‌ی هوم در نسخه‌‌ی جدید به جز حذف نام‌ اپ‌‌ها از داک نرم‌افزاری تغییر چندانی نکرده است بااین‌حال شاهد بهبودهایی‌ در صفحه‌ی قفل هستیم؛ کاربران حالا قادر به مشاهده‌ی تمام اعلان‌ها به‌صورت یک‌جا در لاک اسکرین هستند. چند وظیفگی و سهولت آن در آیپدها یکی از بزرگ‌ترین تغییرات ایجاد شده در این نسخه از سیستم‌عامل iOS است؛ کار با اپ سویچر نیز در iOS 11 ساده‌تر از گذشته شده است.

در سیستم عامل جدید iOS 11 با فشردن هم‌زمان کلید پاور و دکمه‌ی هوم، یک اسکرین‌شات ثبت و به گوشه‌ی پایینی سمت چپ صفحه‌ی نمایش منتقل می‌شود. در این حالت کاربر می‌تواند در صورت تمایل با لمس اسکرین‌شات، آن را ویرایش یا بدون اعمال تغییرات، تأیید و ذخیره کند. اضافه شدن کیبورد استاندارد فارسی به iOS 11 یکی از تغییرات خوشحال‌کننده‌ی این سیستم‌عامل محسوب می‌شود.

با استفاده از کیبورد استاندارد فارسی موجود در سیستم عامل iOS 11، کاربران قادر به بهره‌مندی از تمامی ویژگی‌های یک صفحه‌کلید فارسی از جمله تایپ اعداد فارسی، نیم‌فاصله و موارد دیگر خواهند بود.

اپلیکیشن «Files» در زمان‌ معرفی سروصدای زیادی به پا کرد و بسیاری از کاربرانی را که مشتاق دیدن یک نرم‌افزار مدیریت فایل کامل از سوی اپل بودند، تا حدودی ناامید کرد. اپلیکیشن فایلز در سیستم عامل iOS 11 امکان جستجو، باز کردن و ویرایش فایل‌های ابری موجود در درایو آی‌کلاد و نرم‌افزارهای ابری شخص سومی مانند باکس، دراپ‌باکس، وان‌درایو مایکروسافت، گوگل درایو، ادوبی کریتیو کلاد و دو فضای ابری چینی را برای کاربران فراهم می‌کند.

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x