/ آموزش ساز / تاثیر موسیقی در پرورش خلاقیت
آنچه در این مقاله می‌خوانید

موسیقی چیست؟

هر چیزی که ریتم و نظم داشته باشد و منظم باشد و ترکیبی باشد موسیقی است مثلاً ترکیب بندی رنگ ها که بسیار لذت بخش است و هرچیزی که نظم داشته باشد مثل جهان هستی که سراسر نظم است، ولی این اصطلاح بین مردم به ساز و آواز معنی می دهد و نظر ما هم همین ساز و آواز است

موسیقی می‌تواند ذهن را آرام کرده، به بدن انرژی بدهد و حتی به مدیریت بهتر درد کمک کند. اما سایر فواید بالقوه گوش دادن به موسیقی چیست؟

۱- بهبود عملکرد ادراک و شناخت

تحقیقات نشان می‌دهد پخش موسیقی به عنوان زمینه، هنگامی که فرد در حال انجام فعالیت دیگری است و روی آن تمرکز کرده می‌تواند عملکرد او را در کارهایی که نیاز به درک و شناحت دارد بالا ببرد. مطالعه‌ای دریافت موسیقی با ریتم تند منجر به افزایش سرعت در کار و پردازش شده و موسیقی با ریتم تند و ریتم ملایم هم می‌تواند حافظه را تقویت کند.

بهتر است این بار اگر قصد انجام کاری را داشتید، موسیقی زمینه پخش کنید تا عملکرد ذهنی‌تان بهتر شود. البته توصیه می‌کنیم سراغ تِرک‌های بدون کلام بروید تا تمرکزتان با شعر و کلام بهم نریزد.

۲- کاهش استرس

سالهای سال است که گفته می‌شود موسیقی می‌تواند به کاهش و مدیریت استرس کمک کند. گوش دادن به موسیقی ملایم و آرامشبخش می‌تواند روشی موثر در غلبه بر استرس باشد و این چیزی است که علم هم آن را ثابت کرده. گوش دادن به موسیقی روی واکنش انسان به استرس، مخصوصا روی سیستم عصبی خودکار تاثیر دارد. افرادی که به موسیقی آرامشبخش گوش داده بودند، بعد از قرار گرفتن در معرض استرس، سریع‌تر توانسته بودند شرایط روحی خود را بازیابی کنند.

۳- کاهش اشتها

یکی از شگفت انگیزترین اثرات روانی موسیقی این است که می‌تواند ابزاری مفید در کاهش وزن باشد. اگر سعی دارید از وزن خود کم کنید، گوش دادن به موسیقی و همزمان کم کردن نور محیط می‌تواند به شما در رسیدن به هدف‌تان کمک کند.

شما هم سعی کنید در خانه هنگام غذا خوردن یک موسیقی ملایم پخش کنید و با ایجاد فضایی آرامشبخش، آهسته‌تر و آگاهانه‌تر غذا میل کنید.

۴- تقویت حافظه

بعضی از افراد احساس می‌کنند گوش دادن به موسیقی دلخواه‌شان هنگام مطالعه، به حافظه‌شان کمک می‌کند، در حالیکه عده‌ای دیگر صرفا به دلیل خوشایندتر کردن فضای مطالعه به موسیقی گوش می‌دهند و حتی عده‌ای هم موسیقی هنگام مطالعه را حواس پرت کن می‌دانند. تحقیقات نشان می‌دهد این کار می‌تواند مفید باشد اما بستگی به عوامل گوناگونی دارد که شامل نوع موزیک، لذت بردن شنونده از آن موسیقی و حتی میزان اطلاعات و آموخته‌های شنونده از موسیقی دارد.

مطالعه‌‌ای نیز نشان داد افرادی که در حال فراگیری زبان جدیدی بودند، وقتی کلمات و عبارات جدید را به صورت آواز و با ریتم تمرین می‌کردند، بهتر از زمانی که به صورت عادی آنها را می‌خواندند، این کلمات را فراگرفته بودند.

۵- کمک به مدیریت درد

پژوهش‌ها نشان داده که موسیقی می‌تواند در مدیریت درد مفید باشد. مطالعه‌ای که روی بیماران فیبرومیالژیا انجام شد دریافت آنهایی که تنها به مدت یک ساعت به موسیقی گوش داده بودند، کاهش قابل توجهی در دردهای خود داشتند.

مروری در سال ۲۰۱۵ نشان داد بیمارانی که قبل، حین و بعد از عمل جراحی به موسیقی گوش داده بودند، نسبت به آنهایی که به موسیقی گوش نداده بودند، درد و اضطراب کمتری تجربه کرده بودند.

۶- کمک به خواب بهتر

بیخوابی یا اینسومنیا، یک مشکل جدی است که افراد در تمام گروه‌های سنی را درگیر می‌کند. رویکردهای زیادی برای درمان این مشکل و سایر اختلالات رایج خواب وجود دارد، که در این میان گوش دادن به موسیقی کلاسیک آرامشبخش می‌تواند روشی بی‌خطر، موثر و دردسترس باشد.

۷- افزایش انگیزه

اینکه ورزش کردن با گوش دادن به موسیقی برای‌تان راحت‌تر می‌شود یک دلیل خوب دارد؛ محققان دریافته‌اند گوش دادن به موسیقی با ریتم تند به افراد انگیزه می‌دهد تا سخت‌تر کار کنند.

 توصیه می‌کنیم اگر واقعا دوست دارید پایبند برنامه‌‌ی ورزشی‌تان بمانید، بهتر است لیستی از موسیقی‌هایی با ریتم تند آماده کنید تا هم انگیزه‌تان بیشتر شود و هم لذت بیشتری از ورزش کردن ببرید و عملکرد بهتری داشته باشید.

۸- بهبود خلق و خو

یکی دیگر از فواید روانی موسیقی این است که شما را شادتر می‌کند. در یک بررسی که در مورد دلایل گوش دادن افراد به موسیقی صورت گرفت محققان دریافتند موسیقی پخش شده، نقش مهمی در بهبود خلق و خو دارد.

مطالعه‌ی دیگری دریافت گوش دادن آگاهانه و انتخابی به موسیقی مثبت می‌تواند در عرض دو هفته، اثرش را به خوبی نشان بدهد. از افراد خواسته شد سعی کنند به مدت دو هفته هر روزحس و حال خود را با گوش دادن به موسیقی مثبت تقویت کنند. وقتی بعدا از آنها خواسته شد میزان احساس شادی‌شان را توصیف کنند، گزارش کردند که بعد از دو هفته احساس شادتر بودن می‌کردند.

۹- کاهش علائم افسردگی

پژوهشگران دریافتند موسیقی درمانی می‌تواند روشی موثر و بی‌ضرر برای انواع اختلالات مانند افسردگی باشد. مطالعه‌ای نشان داد موسیقی درمانی علاوه بر کاهش افسرگی و اضطراب در بیماران دچار بیماری‌های نورولوژیکی مانند زوال عقل، سکته‌ی مغزی و پارکینسون، هیچ عارضه‌ی جانبی به جا نگذاشته بود، یعنی این روش درمانی، بسیار بی‌ضرر و کم ریسک است.

مطالعه‌ی دیگر هم نشان داده که نوع موسیقی نیز مهم است. محققان دریافتند موسیقی کلاسیک و آرامشبخش، بیشترین تاثیر را از جهت تقویت خلق و خو دارد، در حالیکه نوع هوی متال و تکنو، بی‌اثر و حتی مضر است.

۱۰- افزایش استقامت ورزشی

یک تاثیر روانی مهم دیگر موسیقی، توانایی‌اش در افزایش عملکرد ورزشی است. معمولا در گام‌های افراد هنگام راه رفتن و دویدن، ریتمی وجود دارد، دانشمندان کشف کرده‌اند که افزودن یک ریتم کوبشی قوی و تند می‌تواند افراد را تشویق کند تا سرعت خود را بالا ببرند. دوندگان با گوش دادن به موزیک نه تنها می‌توانند سریع‌تر بدوند بلکه احساس انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه دادن و رسیدن به استقامتی بیشتر خواهند کرد.

ریتم ایده آل برای تمرین، چیزی بین ۱۲۵ و ۱۴۰ ضربه در دقیقه است. تحقیقات نشان داده هماهنگ کردن حرکات بدن با ریتم موسیقی می‌تواند منجر به بهتر شدن عملکرد و افزایش تحمل و استقامت شود و این تاثیرات، در مورد تمرینات با شدت پایین تا متوسط، بیشتر به چشم می‌خورد. به عبارتی دیگر، یک فرد معمولی با گوش دادن به موسیقی، بیشتر از یک ورزشکار حرفه‌ای می‌تواند از فواید موسیقی بهره مند شود.

چگونه موسیقی سبب خلاقیت بیشتر می شود؟

مطالعات جدید نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی شاد باعث تفکر واگرا می شود که یک عنصر اصلی برای ایجاد خلاقیت در افراد و به خصوص کودکان می باشد.
در دنیای امروز ، تفکر خلاق بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است. نه تنها بسیاری از مشاغل به دنبال ذهن خلاق برای زمینه کاری خود هستند، بلکه انواع مشکلات پیچیده اجتماعی که با آنها روبرو هستیم نیز می تواند از طریق خلاقیت در افراد رفع شود.

خوشبختانه، خلاقیت فقط مختص هنرمندان و نوابغ نیست. علم مدرن نشان می دهد که همه ما توانایی شناختی برای ایجاد ایده های اصلی را داریم؛ چیزی که محققان آن را “تفکر واگرا” می نامند. همه ما می توانیم یک سری ایده ها را که به احتمال زیاد موفق است انتخاب کنیم. این روند برای ایجاد خلاقیت از روش های متفاوت و به خصوص از سنین کودکی شکل می گیرد.

موسیقی منبع خلاقیت

یک مطالعه جدید، موسیقی را به عنوان منبع خلاقیت بررسی می کند. از آنجا که نشان داده شده است که موسیقی شناخت را بهبود می بخشد و یادگیری و حافظه را تقویت می کند، معقول است که در تفکر خلاق نیز تأثیر داشته باشد.

در این آزمایش، شرکت کنندگان تمرینات خلاقیت را امتحان کردند که تفکر واگرا یا همگرا را اندازه گیری می کردند در حالی که در سکوت یا موسیقی کلاسیک بودند که چهار حالت عاطفی متمایز را برانگیختند: خوشحال، آرام، غمگین یا مضطرب.

محققان پس از مقایسه عملکرد شرکت کنندگان در تفکر واگرا و همگرا در پنج سناریو، متوجه شدند که شرکت کننده هایی که موسیقی شاد را گوش کرده اند نسبت به افرادی که در سکوت بودند، نمره قابل توجهی در تفکر واگرا داشتند. به عبارت دیگر، آنها ایده های كلی بیشتری پیدا كردند و در نتیجه ایده های خلاقانه تری ارائه شدند. انواع دیگر موسیقی این تأثیر را نداشت.

محققان نوشتند: “نتایج حاکی از آن است که گوش دادن به موسیقی شاد باعث افزایش عملکرد در تفکر واگرا کلی می شود.”

جالب این که آیا شرکت کنندگان موسیقی را “دوست داشتند” یا نه، هیچ تاثیری در عملکرد آنها نداشت و این نشان می دهد که مزایای آن ناشی از صرف موسیقی نیست. و هیچکدام از انواع موسیقی تأثیری در تفکر همگرا نداشته و به همین دلیل به جای پاسخ دادن به ذهن شما برای بسیاری از ایده های بالقوه، باید به یک جواب درست برسید.

تفکر واگرا و موسیقی شاد

تفکر واگرا ممکن است با خلق و خوی ایجاد شده توسط موسیقی شاد ارتباط داشته باشد. از این گذشته، خوشبختی به عنوان یک احساس مثبت در نظر گرفته می شود که به گفته محقق باربارا فردریکسون، طرز فکر ما را گسترش می دهد و میل ما به اکتشاف و بازی را تقویت می کند. تحقیقات نشان می دهد ارتباط بین خلق و خوی مثبت و خلاقیت وجود دارد، نشان می دهد که این ممکن است مکانیسمی اساسی از مزایای موسیقی شاد باشد.

در هر صورت، نتایج حاکی از آن است که افراد ممکن است بخواهند در حین کار، به موسیقی شاد گوش دهند؛ به ویژه اگر نیاز به راه های جدیدی برای رفع یک مشکل خاص داشته باشند. همانطور که نویسندگان نتیجه می گیرند ، “گوش دادن به موسیقی ممکن است برای ارتقاء تفکر خلاق به روش های ارزان و کارآمد در موارد مختلف علمی، آموزشی و سازمانی در هنگام نیاز به تفکر خلاق مفید باشد.”

از این رو می توان بیان داشت که تفکر خلاق می تواند از سنین پایین همراه با کودکان رشد یابد. روش های پرورش خلاقیت در سنین کودکی می توان به آموزش موسیقی و نواختن اشاره کرد. از این رو می توانید کودکان خود را در کلاس های خلاقیت و موسیقی کودکان ثبت نام کنید.

منبع :

2

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x