/ دسته‌بندی نشده / جاذبه های گردشگری عراق
آنچه در این مقاله می‌خوانید

جاذبه های گردشگری عراق- عراق (Iraq) یک کشور در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا است. پایتخت عراق شهر بغداد است. عراق از جنوب با عربستان سعودی و کویت، از غرب با اردن و سوریه، از شمال با ترکیه و از شرق با ایران همسایه است. عراق در بخش جنوبی خود، مرز آبی کوچکی با خلیج فارس دارد و دو رود مشهور دجله و فرات که سرآغاز تمدن‌های باستانی میان رودان در طول تاریخ کهن این منطقه هستند از کشور ترکیه وارد عراق و به جنوب آن روان شده و با پیوستن به رود کارون، اروندرود را تشکیل می‌دهند و به خلیج فارس می‌ریزند.

کشور عراق سراسر دیدنی ها و جاذبه های تاریخی و به خصوص مذهبی است. از شهر بغداد و کربلا و نینوا گرفته تا سلیمانیه، اربیل، بصره و … که هر کدام جاذبه های منحصر به فرد خود را دارند. دیدنی های کشور عراق آنقدر زیاد است که در یک مقاله نمی گنجد. ما سعی کرده ایم بهترین و مهمترین جاهای دیدنی عراق را به شما معرفی کنیم.

شهر بصره – Basrah

بسیاری افراد نام بصره را شنیده‌اند، زیرا این مکان یکی از محوری‌ترین مناطق در طول جنگ عراق بود. این شهر با اینکه لطمه‌های شدیدی از جنگ دیده است، ولی هنوز هم یکی از جذاب‌ترین مقاصد سفر در تمام عراق است. بصره در کنار رودخانه شط‌ العرب (اروند رود) واقع شده و پوشیده از جنگل‌های نخل است. مسافران و گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند، می‌توانند دورتادور رودخانه قدم بزنند و از وزش نسیم خنک لذت ببرند. بصره همچنین محلی است که در آن می‌توان برخی از مشهورترین آرامگاه‌های ائمه اول شیعه را زیارت کرد.

شهر باستانی اور – Ur

اور به دلیل داستان‌های کتاب مقدس در مورد سیل‌های حماسی و ترسناک پادشاهان بابل شناخته می‌شود، همچنین این مکان یکی از زیباترین و محبوب‌ترین ویرانه‌های باستانی عراق برای گردشگران است. اور در بیابان‌های جنوبی عراق که خانه زیگورات می‌باشد واقع شده است، بنایی مرتفع با دیوارهای بلند و راه پله‌های شیب‌دار که در روزگاران قدیم برای پرستش خدایان م اَکِدیان مورد استفاده قرار می‌گرفت. مطمئنا اور یکی از عجیب‌ترین و مرموزترین مکان‌های عراق است.

زیگورات اور

کهن‌ترین زیگورات بین‌النهرین، زیگورات «اور» در شهر اور (عراق کنونی) با قدمت ۴۱۰۰ سال است. زیگورات ها معابد هرم مانندی هستند که در زمان های باستانی در بین النهرین بنا می شدند، این زیگورات ها معمولا در عراق و ایران بنا می شدند.در بالای این زیگورات معبدی وجود دارد که محل دفن شاهزاده نانا، حامی شهر اور است.

جاذبه های گردشگری عراق

شهر باستانی بابل – Babylon

نام بابل تصاویری از امپراطوری‌های باستانی، باغ‌های معلق و نبردهای حماسی بین اسکندر بزرگ و پادشاهان پارسی را به تصویر کشیده است. مرمت و نگهداری از این مکان با اینکه به درستی انجام نگرفته است، اما هنوز هم می‌توان در اینجا برخی از قلعه‌های باشکوه و همچنین بقایای گسترده حمرا را مشاهده کرد. وقتی بابل را کاوش می‌کنید، باید بدانید که شما بر روی پله‌های امپراطوران بزرگ این بخش از جهان قدم می‌گذارید و تندیس‌های نمادین شیرهای بالدار را می‌بینید و چنین تصور می‌کنید که چگونه باغ‌های معلق بابل ساخته شده‌اند.

شهر باستانی هترا – Hatra

ستون‌های برجسته و معابد زیبای هترا در صحرای غبارآلود سمت غربی عراق نشان از جایی تاریخی دارد. این مکان به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین مناطق باستانی در کل کشور شناخته می‌شود. در اینجا می‌توانید به آثار منحصربه فرد عصر اشکانی نظر بیافکنید؛ اگرچه در سال‌های اخیر بخشی از هترا از بین رفته است، ولی هنوز هم می‌توان اثرات باقی‌مانده یک دوره باشکوه تاریخی را مشاهده کرد.

شهر باستانی دور کوریگالزو – Dur-Kurigalzu

خرابه‌های متروکه قدیمی باستانی دور کوریگالزو، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری عراق است که قدمتی 3500 سال دارند. این بخش از عراق به‌عنوان قلب گهواره تمدن در جنوب بین‌النهرین واقع شده است. در نزدیکی رودخانه‌های مشهور فرات و دجله، این مکان خانه پادشاهان کاسیانی بود که زیگورات را در قرن 14 بنا کردند. این مکان هنوز هم به شکل سنگ‌های مرمر سنگین و دیوارهای آجری قابل مشاهده است. بر حسب نوع معاری، می‌توان این موضوع را دریاف که دور کوریگالزو در گذشته جهت استقاده کاروان‌های شتر در مسیر بغداد کاربرد داشته است.

جاذبه های گردشگری عراق

شهر باستانی تیسفون – Ctesiphon

در اواسط قرن چهارم قبل از میلاد، تیسفون یک شهرک کوچک ایرانی در سواحل رودخانه دشت دجله بود. در قرن اول میلادی این شهر پایتخت اشکانیان شد و شهر سلوکیه را نیز در برگرفت. تیسفون تا قرن 7 میلادی به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای منطقه تبدیل شد و در این زمان بود که طاق تیسفون ساخته شد. این گنبد ساسانیان که به عنوان «طاق کسرا» نیز شناخته می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین قوس‌های جهان و یکی از مهمترین اماکن باستانی در خاورمیانه است.

طاق کسری

ایوان کسری، ایوان خسرو یا ایوان مدائن، تمام نام‌هایی است که بزرگ‌ترین اثر معماری عصر ساسانی را با آن می‌شناسند. طاق کسری در تیسفون، عراق امروزی قرار دارد و عرضی برابر با ۲۵ متر دارد. ایوان کسری پس از پل گاومیشان، عریض‌ترین طاق معماری باستان ایران است. این کاخ زیبا و باشکوه در ۳۷ کیلومتری جنوب بغداد، در ساحل شرقی رود دجله قرار دارد.این طاق کسری بعد از تقسیمات و جنگ‌های پی‌درپی، در خاک عراق جا خوش کرد و متأسفانه بی‌توجهی به این بنای باشکوه باعث تخریب و آسیب آن شده است.

شهر باستانی مدائن – Madain

نام و نشان مدائن برای ما ایرانی‌ها بسیار آشنا است. مدائن یک شهر تاریخی است که به لحاظ ایدئولوژیکی اهمیت منطقه‌ای بسیار بالایی داشته و دارد. امپراتوری‌های بزرگی همچون ساسانیان، راشیدون، بنی‌امیه و بنی‌عباس روزگاری در این شهر فعالیت داشتند. بر کسی پوشیده نیست که این شهر برجسته توسط ایرانیان ساخته شده است و بعدها توسط سلطان زائب، اسکندر مقدونی و شاپور دوم بازسازی شده است. مدائن مقبره چهره بزرگی از اسلام یعنی سلمان المحمدی یا همان سلمان فارسی است. مقبره‌ها و آرامگاه‌های زیادی از بزرگان تاریخ اسلام در این شهر قرار دارند. در چند کیلومتری جنوب مدائن می‌توان از طاق کسری از معدود بازمانده‌های شهر تاریخی تیسفون بازدید کرد.

شهر کرکوک – Kirkuk

کرکوک کردستان به دلیل تأمین منابع نفتی بسیار مشهور است. این بدان معنی است که این بخش از عراق شاهد خشونت و آشفتگی زیادی بوده است، و برخی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه به دست نابودی کشیده شده است. اینها شامل آتش گرفتن میادین نفتی وسیع در بابا گورگور و همچنین ارگ‌های باستانی است که اکنون از بی‌توجهی و زخم نبردهای طولانی در حال فروپاشی هستند.

جاذبه های گردشگری عراق

شهر دهوک – Duhok

شهر کردنشین دهوک در دره‌ای زیبا در شمال عراق واقع شده است که برای رسیدن به آن تنها نیاز به طی مسافتی کوتاه با اتوبوس از مرز ترکیه است. این بدان معنی است که این شهر یکی از راحت‌ترین مکان‌ها برای بازدید از عراق است. این شهر دارای کافه‌ها و چای‌خانه‌های محلی، چندین آبشار و همچنین بازارهای رنگارنگ کردی است که انواع صنایع دستی و فرش را به فروش می‌رسند.

شهر عمادیه – Amedi

عمادیه شهری بسیار قدیمی و خاص، بنا شده در بالای کوهی به ارتفاع 1500 متری است. این شهر که شمالی‌ترین شهر کشور عراق است در استان کردنشین دهوک قرار دارد. سبک معماری این شهر بسیار مورد توجه است و از عجیب ترین شهرهاست. از دیگر دیدنی‌های این شهر می‌توان به تعداد بسیار زیاد آب انبار‌ها اشاره کرد. نام این شهر از عمادالدین زنگی گرفته شده است که در سال 1142 میلادی اقدام به بازسازی شهر گرفته است. تنها راه رسیدن به ورودی این شهر در قدیم تنها یک مسیر پلکانی سنگی و خشن بوده است که بی‌شباهت به قلعه کلیبر در داخل ایران نیست. در عمادیه، ویرانه‌های آشوری و ویرانه‌های یک کنیسه و یک کلیسا نیز به چشم می‌خورد.

شهر موصل – Mosul

متأسفانه نام موصل تا به امروز مترادف با بدترین ویرانی‌ها در عراق است. چندین سال بود که این شهر تحت کنترل شورشیان بود و اکنون یک میدان نبرد برای نیروهای نظامی عراق است. امید است که به زودی موصل آزاد شود و این شهر که بیش از 2 هزار سال سابقه تاریخی و غنی دارد، بار دیگر مکانی شود که مردم بتوانند از آن بازدید کنند. موصل که در دوران ساسانیان به «بوذاردشیر» معروف بود، دارای جاذبه‌های دیدنی همانند خرابه‌های فروپاشیده مسجد اموی که مربوط به سال 640 میلادی، مسجد اعظم نورالدین، مسجد مجاهدی، مسجد حضرت جرجیس، مشهد یحیی عبدالقاسم، کاخ باش‌تپه و قره‌سرای است.

جاذبه های گردشگری عراق

شهر نینوا – Nineveh

نینوا قبلا مرکز حكومت امپراتوری آشور و یکی دیگر از جاذبه های گردشگری عراق است. یونس پیامبر، نینوا را به نقطه‌ای مهم در تاریخ الهیات تبدیل كرد. متأسفانه بخش اعظم این شهر در طی سالیان متمادی مورد سوءاستفاده قرار گرفته است، اما هنوز ویرانه‌های زیبای آن مانند کویونجیک و برخی از دروازه‌های باستانی را می‌توان در این شهر جستجو کرد.

شهر زاخو – Zakho

زاخو شهری مرزی است که در نزدیکی ترکیه واقع شده است و به همین دلیل دارای مجموعه‌ای از رستوران‌ها و هتل‌های مجهز است. گفته می‌شود زاخو مکان اصلی مبلغین مسیحی است که برای اولین بار در عراق مستقر شده بودند. برخی از جاذبه‌های این شهر شامل پل زیبای دِلال است که بر فراز خابور کوچک و ویرانه‌های فراموش‌نشدنی قلعه زاخو امتداد گرفته است.

شهر کفل – Al-Kifl

کفل شهر کوچکی قرار گرفته در جنوب شرقی عراق و در کنار رود فرات است. این شهر در میان دو شهر بزرگ نجف و حله قرار دارد. اهمیت شهر کفل به دلیل آثار باستانی متعدد آن از جمله مقبره حضرت حزقیل یکی از پیامبران یهود است.

منبع 1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x