/ خوشنویسی و تایپوگرافی / نکات طراحی تایپوگرافی 
آنچه در این مقاله می‌خوانید

برای این‌که بهترین تایپوگرافی را برای برند خود طراحی کنید لازم است فاکتورهای گوناگونی را در نظر بگیرید و قبل از اقدام به طراحی در مورد آن‌ها جستجو کنید.

هویت برند

هویت برند مجموعه‌ای از ارزش‌ها، نحوه ارتباط با مشتری، نحوه ارائه محصول به مشتری، ارتباط شما با مخاطب و در حقیقت احساسی است که به مخاطب منتقل می‌کنید. نام برند و شخصیت برند (مجموعه رفتار کسب‌وکار شما) تا مدت‌ها بر سر زبان‌ها و در ذهن مخاطب خواهد ماند. بهتر است قبل از طراحی لوگو فکر کنید و تصمیم بگیرید دوست دارید چگونه ظاهر شوید؟ به‌صورت رسمی و خشک یا دوستانه؟

حتماً شما هم وقتی نام برندهای بزرگ مانند کوکاکولا یا پپسی به گوشتان می‌خورد آرم آن برند، تبلیغات و شعارهای این برندها در ذهنتان تداعی می‌شود. همه این موارد در کنار هم از رنگ برند تا تبلیغات همان چهره برند است که نشان از قوی بودن آنها دارد و در ذهن مخاطب ماندگار شده است.

لحن برند

دوست دارید با چه لحنی با مخاطب صحبت کنید. لحن گفتاری یا نوشتاری؟ در این مورد مهم است که چه جمله‌ای را به‌عنوان پیام می‌خواهید به مخاطب برسانید و آن را درست انتقال دهید. اگر لحن برند شما رسمی است شاید بهتر باشد هنگام نوشتن و انتخاب فونت از فونت‌های ساده و مینیمال استفاده کنید و حواس مخاطب را فقط به جمله جلب کنید.

الهام گرفتن

اگر برای تایپوگرافی منحصربه‌فرد ایده‌ای به ذهنتان نمی‌رسد بهترین راه دیدن کار طراحان و رقبای کسب‌وکارتان است. با دیدن نمونه‌وارهای آن‌ها می‌توانید ایده جدید در ذهن خود شکل دهید. در این زمینه شبکه‌های اجتماعی مانند پینترست را دنبال کنید.

عملکرد

در نظر بگیرید فونتی که انتخاب می‌کنید با محل نشر آن متناسب باشد. برای مثال اگر قصد انتشار تایپوگرافی در سایت را دارید، فونت‌های مناسب برای سایت را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید تایپوگرافی را بر روی پوستر طراحی کنید حتماً سایز مناسب برای فونت را در نظر بگیرید تا عملکرد و نتیجه کار با مشکل مواجه نشود.

بازدهی

بازدهی تایپوگرافی به‌اندازه ظاهر آن اهمیت دارد. در درجه اول باید سعی کنید تایپوگرافی شما راهنمای خوبی برای مخاطب باشد. پیام برند را به‌صورت واضح و شفاف به مخاطب منتقل شود و پس آن زیبایی و ظاهر را در نظر بگیرید.

درج اطلاعات

اطلاعات مهم را در بالای صفحه درج کنید. پیام اصلی برند خود را در بالای صفحه و در مرکز توجه مخاطبان خود قرار دهید. می‌توانید فونت آن را متفاوت از بقیه متن انتخاب کنید و آن را بولد کنید.

طرح آزمایشی

وقت بگذارید و با فونت‌‌های مختلف تایپوگرافی طراحی کنید تا بتوانید بهترین آن را برای برندتان انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین فونت و طراحی فقط آزمایش کردن مداوم جواب می‌دهد تا زیبایی و متناسب بودن فونت‌ها را بررسی کنید. از دیگران نظرخواهی کنید، حتی از مخاطبان کسب‌وکارتان تا فونت مناسب برای لوگو کسب‌وکارتان پیدا کنید.

نکات و قوانین طراحی تایپوگرافی

باید برای طراحی تایپوگرافی یک برنامه استراتژیک داشته باشید. زیرا هر عنصر در طراحی تایپوگرافی بر درک مشتری در هنگام خرید محصول شما اثر می‌گذارد. وقتی با برنامه به سمت جلو حرکت کنید مشتریان را ترغیب می‌کنید تا با برند شما ارتباط بهتری داشته باشند. در ادامه نکات و قوانینی که کمک می‌کند تا طرح بهتری طراحی کنید را باهم مرور می‌کنیم:

انتخاب فونت مناسب

یک طراح گرافیک بهتر است انواع فونت را بشناسد و کاربرد آن‌ها را بداند. برای مثال در تایپوگرافی فارسی فونت‌های نستعلیق، فونت زرقان، ثلث و … از رسم‌الخطی‌های قدیمی و سنتی ایرانی طراحی شده است. فونت‌ها بنا بر سبکی که دارند کاربرد متفاوتی دارند.

مثال: متن نامه اداری با فونت نستعلیق و ثلث و زرقان نوشته نمی‌شود. بلکه از این نوع فونت در تایپوگرافی‌های مذهبی و نوشتن اسامی ائمه استفاده می‌شود.

  • فونت‌هایی مانند ایران سانس، وزیر، دانا به دلیل خوانا بودن در تجربه کاربری سایت و اپلیکیشن استفاده می‌شود.
  • فونت‌های انگلیسی نیز به دودسته تقسیم می‌شوند:
  • فونت‌های سریف فونت Serif Font
  • فونت‌های سریف به خطوط زائد و تزئینی گفته می‌شود که در ابتدا و انتهای حروف مختلف وجود دارد.
  • فونت‌های سنس سریف Sans Serif))
  • فونت‌های سنس سریف برعکس فونت‌های سریف در ابتدا و انتها فاقد حروف اضافه هستند.

چگونه فونت بهتری انتخاب کنیم؟

برای این‌که در یک من از چند فونت استفاده شود قانون خاصی وجود ندارد. اما بهتر است برای جداسازی هر بخش از متن از فونت‌هایی با اندازه مختلف، رنگ متفاوت، وزن متفاوت و استایل‌های متفاوت استفاده کنید.

برای این‌که یک طرح مینیمال و ساده داشته باشید که راهنمای خوبی برای مخاطب باشد، بهتر است از تعداد محدودی از فونت استفاده کند تا تشخیص متن برای خواننده راحت باشد. از نگاه دیگر هنگام استفاده از فونت‌های مختلف دقت داشته باشید که فونت‌های انتخابی شما یک ارتباط و انسجام در متن ایجاد کند.

برای مثال هم‌زمان از فونت نستعلیق، دست‌نویس و ایران سنس در یک متن استفاده نکنید. این کار نه‌تنها از نظر ظاهری جذابیت ندارد، بلکه مخاطب را نیز گمراه می‌کند.

وزن فونت

یک طراح حرفه‌ای برای خواننده در تایپوگرافی یک سلسله‌مراتب بصری ایجاد می‌کند. یعنی باید متن را طوری برنامه‌ریزی کند که نوشته‌ها بر اساس میزان اهمیت به مخاطب نشان داده شود. هر تایپ فیسی که وجود دارد بر اساس سلیقه طراح و سازنده آن وزن متفاوتی دارد.

نمونه‌ای از وزن فونت‌ها که بسیار رایج است می‌توان به regular ، medium و Bold  اشاره کرد. از این وزن فونت‌ها بر اساس میزان اهمیت هر متن استفاده می‌شود. مثلاً برای انتخاب تیترها از bold استفاده می‌شود و برای متن عمومی از regular.

البته استفاده از این فونت‌ها به این صورت قانون مشخصی ندارد و هر شخص می‌تواند بنا بر استفاده خود آن‌ها را شخصی‌سازی کند.

سایز فونت

اندازه فونت، استایل، وزن فونت در هر متن بهتر است یک ثبات کلی داشته باشد و در نگاه اول برای خواننده قسمت‌های مختلف متن قابل تشخیص باشد. سایز فونت در ایجاد ارتباط چشمی مناسب با خواننده بسیار اهمیت دارد. برای مثال اندازه تیترها باید بزرگ‌تر از متن اصلی باشد. برای مثال اگر برای یک تیتر سایز ۱۸ انتخاب کردید و آن را بولد کردید. تیتر بعدی هم همین اندازه را در نظر بگیرید. اگر سایز تایپی متن را ۱۶ در نظر گرفتید. در کل متن سایز قلم ۱۶ را برای تایپ استفاده کنید.

رنگ فونت و کنتراست

رنگ فونت نیز بهتر است یک ثبات کلی در کل تایپوگرافی داشته باشد و چشم خواننده بهتر بتواند با آن ارتباط برقرار کند. در طرح‌های گرافیکی ماهیت فونت باید بر اساس مباحث تئوری رنگ و مباحث روان‌شناسی انتخاب شود و رنگ تایپوگرافی یک پالت رنگی مشخص داشته باشد.

کنتراست به انواع مختلفی مانند کنتراست رنگ، فونت، اشکال، بافت، مسیر و… تقسیم می‌شود. معنی این کلمه به معنی تضاد و تقابل است. اگر بخواهیم کنتراست رنگ را بیشتر توضیح دهیم. یعنی رنگ در تایپوگرافی باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که رنگ متن و نوشته باید تضاد مناسبی با رنگ‌هایی که در پس‌زمینه به کار می‌رود داشته باشد و خواننده موقع خواننده برای خواندن متن دچار مشکل نشود. توصیه می‌کنیم حتماً در انتخاب و بررسی اولیه پالت رنگ این نکات را مدنظر داشته باشید.

تفاوت تایپ فیس typeface و فونت font را می‌دانید؟

در طراحی گرافیک دو اصطلاح تایپ فیس (typeface) و فونت (font) باهم تفاوت دارند و در استفاده عامیانه به‌صورت اشتباه تلفظ می‌شوند. تایپ فیس (typeface) به مجموعه‌ای از حروف و کاراکترها گفته می‌شود که ثبات و یک‌پارچگی دارند و با یکدیگر مشابه هستند. مانند ایران سانس که یک تایپ فیس محسوب می‌شود و دارای حروفی است که به هم شبیه هستند.

به‌کاربردن «فونت ایران سانس» یک اشتباه رایج و عامیانه است. فونت (font) در واقع به حالت‌های مختلف یک تایپ فیس (typeface) گفته می‌شود. برای نمونه ایران سانس یک تایپ فیس است و ایران سایز با سایز قلم ۱۶ یک فونت است و ایران سانس با قلم ۲۰ یک فونت دیگر است.

با دقت به اطرافتان نگاه کرده‌اید؟ کافی است کمی باحوصله بیشتر به اطراف نگاه کنید تا تایپوگرافی‌های جذاب ببینید. دیدن نمونه‌های تایپوگرافی به ذهن شما نظم و ایده می‌دهد تا هنگام طراحی با ذهن بازتری اقدام به طراحی تایپوگرافی کنید.

آمازون

فروشگاه آمازون بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان است. تابه‌حال به لوگو این برند دقت کرده‌اید؟ در زیر این لوگو یک فلش نارنجی وجود دارد که از کلمه A به سمت کلمه z کشیده شده است. این فلش به‌صورت واضح قصد دارد بیان کند شما هر چیزی را لازم داشته باشد و با هر حرفی از الفبا از A» »تا z» »شروع شود در آمازون وجود دارد.

همچنین این فلش نارنجی در حالتی دیگر شبیه به یک لبخند از سمت چپ به سمت راست است که به‌صورت غیرمستقیم نظر مخاطبان را به خود جلب می‌کند.

المپیک

به لوگوی برنامه المپیک دقت کرده‌اید؟ لوگو المپیک از پنج حلقه با رنگ‌های مختلف تشکیل شده است. باتوجه‌به این که بازی‌های المپیک بین‌المللی هستند این ۵ حلقه نماد پنج قاره آسیا، آفریقا، اروپا، اقیانوسیه و آمریکا است. رنگ‌های به کار رفته در این ۵ حلقه در برگرفته رنگ تمام پرچم کشورهای شرکت‌کننده در المپیک است.

اچ پی HP

لوگو hp از ابتدا تا همین امروز بدون تغییر بوده است و به همین دلیل یکی از معروف‌ترین لوگوهای دنیا است. h و p  حروف اول اسم مؤسسین این کمپانی است.

منبع :

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x