/ خوشنویسی و تایپوگرافی / تایپوگرافی چیست ؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید

در این مقاله سعی داریم در مورد تایپوگرافی صحبت کنیم که یکی از موضوعات مورد علاقه ی هر طراحی در بحث گرافیک است. اگر تازه کار هستید، مطمئنا برای شما سوال خواهد بود که تایپوگرافی چیست ؟

تایپوگرافی چیست ؟

به عنوان یک تعریف ساده و قابل مفهوم، تایپوگرافی هنر و یا فرآیند تنظیم حروف برای یک طراحی است. از شما می خواهم کمی در تعریف این موضوع مکث کنید و روی کلمه هنر تاکید بیشتری داشته باشید. چون عالی بودن یک تایپوگرافی به یک هنر قوی بستگی دارد.

تایپوگرافی در گذشته و امروز

در تایپ سنتی، حروف با استفاده از بلوک حروف، یکی یکی در کنار یکدیگر قرار می گرفتند و کلمات و جملات و حتی پاراگراف ها را می ساختند. طراحان باید ساعت ها کار می کردند و بارها حروف را اندازه می گرفتند تا به چیزی که می خواستند، برسند.

امروزه همه این قدرت در نوک انگشتانمان و با استفاده از نرم افزارهای قدرتمندی مانند ادوبی ایندیزاین و… که همه ی کارها را آسان می کنند، در اختیار داریم.

توصیه ما این است که حتما در مورد تاریخ تایپ مطالعه داشته باشید. چون به شما کمک می کند که با خیلی از ویژگی هایی که امروزه در طراحی گرافیک استفاده می کنیم آشنا شوید و از اینکه امروزه کامپیوتر ها را در اختیار داریم، واقعا احساس خوشحالی کنیم.

اهمیت تایپوگرافی در زندگی امروزی

به نظر ما تایپ یکی از کمبودهای بشری در طراحی بوده است. ما در کارهای روزانه خود خیلی با تایپ سر و کار داریم. روی هر چیزی مثل تابلوهای راهنما، ساختمان های مسکونی و حتی روی فنجان قهوه، روزانه اثری از تایپ را می بینیم.

در بسیاری از مواقع تصاویر بدون تایپ و نوشته مورد نظر آنها مفهوم قوی را به مخاطب انتقال نمی دهد. این درست است که تصویر به تنهایی می تواند بسیاری از اطلاعات مورد نظر یک طراح را انتقال دهد ولی تایپوگرافی جزئی مهم و جدا نشدنی در طراحی گرافیک است.

بازی تایپوگرافی با احساسات

نوع نوشتن حروف، هر کدام می تواند احساس خاصی را به مخاطب انتقال دهد. برای مثال حروفی که به صورت برجسته و با گوشه های شکسته تایپ می شوند انتقال دهنده مفهوم قدرت و انرژی است که مفهوم آن نوشته را برجسته می کند و استفاده از فونت های لایت یا لاغر می تواند مفهوم ظرافت کار را افزایش دهد.

شناور بودند حروف با یک هارمونی و ترتیب و تراز خاص جلوه های چشم نوازی را به طرح های یک طراح گرافیک می دهد. مهم است این را بدانید که تایپ در هر پروژه طراحی گرافیک نقش ایفا می کند و در اکثر مواقع برای ما بیننده ها نوشته شده است. کلا هدف از این نوع طراحی ها در وهله اول زیباسازی دنیای بصری برای مخاطبان است. در وهله دوم نیز هدف ارائه یک پیام یا یک مفهوم برای آنهاست. تایپوگرافی در بسیاری از مواردی از جمله طراحی کارت ویزیت ، طراحی لوگو ، طراحی پوستر ، طراحی جلد کتاب و … در دنیای امروز به خوبی قابل مشاهده است و با کمی دقت می توان به این موضوع پی برد.

به صورت کلی همه انسان ها با تایپوگرافی روزانه سر و کار دارند و همیشه ارتباط خوبی را با اینگونه طرح ها ایجاد می کنند. یک مثال زیبا برای این کار می توانم بزنم که آن هم نقاشی های گرافیتی روی دیوار شهر هاست. کمتر کسی وجود دارد که با دیدن این طرح ها و رنگ ها به وجد نیاید و ادابی و سرزندگی را احساس نکند.

طراحی بدون تایپوگرافی

طرحی که تایپوگرافی متناسب با خود را نداشته باشد، مانند عدس پلو بدون سالاد شیرازی است. ممکن است که بتوان عدس پلو را بدون سالاد میل کرد ولی بودن سالاد شیرازی لذتی به غذا می دهد که نمی توان آنرا در پلو یافت. در بسیاری از مواقع نیز این سالاد شیرازی است که طعم دهند عدس پلو است. این مثال ملموس و فان را به این دلیل برای شما آوردم که درک کنید هر طرحی را می توان بدون تایپوگرافی انجام داد ولی در اکثر مواقع این تایپ و تایپوگرافی است که مزه واقعی یک طراحی گرافیک را ایجاد می کند. می توانم به شما این را بگویم که تایپ مانند یک چسب می ماند که کل المنت های طراحی را به یکدیگر می چسباند. زمینه هارا مهیا می کند و به طراحی های ما مفهوم، جذابیت، جان و صدا می دهد.

قابلیت های تایپ و تایپوگرافی

تایپ و تایپوگرافی قابلیت کنترل کردن همه احساسات ما را داراست. علاوه بر این می تواند داستانی را برای ما تعریف کند. البته نه فقط با کلمات، بلکه همراه با طراحی های بصری که کنار آن قرار می گیرد. به مثال های زیر توجه کنید. در این ها از تصاویر خیلی کمی استفاده شده است ولی انگار همه آنها فقط طراحی هستند. همه آنها کنار هم گرد آمده اند تا داستانی را تعریف کنند و همه آنها احساسات را تحریک می کنند. همه آنها توجه شما را به روش خاص خودشان جلب می کنند.

طراحان واقعی روی جزئیات هر تایپی که می سازند فکر می کنند. آنها مطمئن می شوند وقتی کار تکمیل می شود، هر ذره ای از آن طراحی گرافیک در جای خودش قرار گرفته است. در نهایت انتخاب شکل و احساس درست برای طراحی هم از مسئولیت های اصلی طراحان است و باید با آنها پیام مشتری شان را به درستی به مخاطب انتقال دهند.

نکته: تایپوگرافی از نظر هر شخص ممکن است معانی متفاوتی داشته باشد. هر لیگاتور و سریف می تواند درکی که هر کدام از ما از یک اثر را داریم تغییر بدهد. همیشه در تایپوگرافی کلمات و مهمتر از آن، سبک نوشتن حروف را خیلی هوشمندانه انتخاب کنید. فقط اینطور است که می توانید پیچیدگی و شگفتی هنر تایپ را درک کنید.

آشنایی با اصطلاحات مربوط به تایپ و تایپوگرافی

پایکا

یک واحد اندازه گیری است که خطوط متن را اندازه گیری می کند. یک پایکا برابر با 12 پوینت است و 6 پایکا برابر با یک اینچ است. دانستن این اصطلاح به خصوص برای کار در برنامه ایندیزاین مهم است. چون پایکا واحد پیشفرض اندازه گیری در آن برنامه است. البته می توانید آن را به اینچ یا پوینت هم تغییر دهید ولی دانستن آن بسیار خوب است به خصوص برای ماقعی که بخواهید طرح خود را پرینت کنید. چون هنوز پرینتر های زیادی وجود دارند که با سیستم پایکا کار می کنند.

پوینت

و پوینت تقریبا مانند پایکا است ولی دقیقا یکی نیستند. پوینت یک واحد اندازه گیری عمومی برای فونت ها است. احتمالا عباراتی مثل 24 پوینت، 12 پوینت و… به گوشتان خورده است. هر 72 پوینت برابر با 1 اینچ است. هر 72 پوینت برابر با 6 پایکا است که آن هم برابر با 1 اینچ است.

در واقع پایکا مقدار بزرگتری است و راحت تر می توان آن را تبدیل کرد. پس اگر می خواهید تبدیلات زیادی را در کار تایپ و تایپوگرافی انجام دهید، بهتر است با در کل با یکی از این واحد ها کار کنید.

لدینگ

و لدینگ یکی از چیزهایی هست که خیلی در طراحی تایپوگرافی از آن استفاده می کنیم. لدینگ به فاصله یا فضای بین دو خط متن و یا به عبارتی فاصله خطوط می گویند. این فاصله با واحد پوینت هم اندازه گیری می شود و مقدار آن با محاسبه فاصله ی دو بیس لاین تعیین می کنند.

ترکینگ

این اصطلاح جالب را معمولا با یک اصطلاح دیگر اشتباه می گیرند. ترکینگ به فضای بین کاراکتر ها در یک بلوک کامل متنی می گویند که بعضی اوقات آن را با پیزی به نام کرنینگ اشتباه می گیرند.

کرنینگ

فضای بین دو کاراکتر در بلوک متن را می گویند. می تواند حس کنید که این دو اصطلاح کمی گیج کننده هستند و هر دو مربوط به فضای بین کارکتر ها در تایپوگرافی است. ولی ترکینگ مربوط به یک بلوک کامل است ولی کرنینگ مربوط به دو کاراکتر است.

طراحان در تایپوگرافی از این اصطلاح خیلی استفاده می کنند مخصوصا آنهایی که با برنامه هایی مانند ایلییستریتور و ایندیزاین کار می کنند. گلیف نمایش و شکل هر کاراکتر را در تایپ فیس مشخص می کند. بعضی از تایپ فیس ها برای کاراکتر هایشان بیشتر از یک گلیف دارند و از چیزی به نام جایگزین متنی نیز استفاده می کنند. در برنامه هایی مانند ایلیستریتور و ایندیزان یک پنل جدا گانه برا گلیف در اختیار ما قرار می دهند که می توانید همه گلیف های موجود در هر تایپ فیس را مشاهده و آنها را انتخاب کنید تا در تایپوگرافی هایتان به خوبی برای انتقال مفهوم مورد نظرتان از آن استفاده کنید.

لازم به ذکر است با استفاده از گلیف می توانید نحوه اتصال حروف به یکدیگر را نیز انتخاب کنید.

اصطلاحات زیادی را در علم تایپوگرافی داریم ولی سعی بر آن شد که اصطلاحات اصلی و پرکاربرد را برای شما معرفی کنیم.

منبع:

1

برچسب ها :

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

کل :
میانگین :
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x